شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
توبه از به خطر انداختن آينده نسل‌هاي ايراني و تمدن ایران

|  حسام‌الدین آشنا  |   مشاور فرهنگی ریاست جمهوری   |

حوزه سياست‌گذاري عمومي غير سياسي‌ترين بخش علوم انساني و البته سياسي‌ترين حوزه است. بدين ترتيب در مباحث سياست‌گذاري عمومي دغدغه‌هاي جناحي‌،‌ سياسي و قدرت‌ورزي‌هاي مقطعي به هيچ وجه مورد توجه قرار نمي‌گيرد بلکه مشارکت همگاني براي حل مسائل اصلي کشور مطالبه مي‌شود.
اگر رقابت را در ميان جناح‌هاي سياسي کشور بر سر حل مسائل اصلي کشور قرار ندهيم هر روز سياست‌ورزان به دنبال خبري کوچک و بهانه‌اي بي‌ارزش يا موضوعي کم‌ارزش براي چالش کردن هستند. تلاش مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست جمهوري بر اين است که مسائل جدي و واقعي کشور را در دستور کار رسانه‌اي،‌ سياسي و اجتماعي قرار دهد. يكي از اين مسائل كه امروز مورد توجه قرار گرفته در حالي که ريشه در اقدامات، فهم و سياست‌گذاري‌هاي گذشته ما دارد، مسأله آب است. امروز در کشور ما آب فقط به بحران تبديل نشده بلکه از آن روزي که تصميمات غلط در مورد مديريت کلان آب کشور گرفته شده بحران آب نيز آغاز شده و امروز به حدي رسيده که نمي‌توان آن را انکار کرد و به گردن ديگران انداخت.  هدف از تشکیل اين سلسله نشست‌ها، اعلام ضرورت توبه دسته جمعي از سياست‌گذاري‌هاي غلط و چشم‌پوشی از سیاست‌های منطقه‌اي و بخشي ديدن مسائل ملي و همچنین روی گردانی از عدم تاكيد بر مصوبات و استانداردهاي ملي است. همچنین از همه مهم‌تر توبه از به خطر انداختن آينده نسل‌هاي ايراني و تمدن ایران است.  
اگر آب نباشد تمدن ایرانی خواهد مرد، نه در درازمدت که در میان‌مدت و با سرعتی غیرقابل تصور. اين مرکز نهادي دولتي براي ارایه مشورت‌هاي راهبردي به شخص رئيس‌جمهوری است و با توجه به اين‌که در وعده‌هاي دولت تدبير و اميد آمده بود که بدون در نظر گرفتن ديدگاه‌هاي نهادهاي تخصصي و نهادهای مدني تصميمات بزرگ در کشور گرفته نشود، اين دعوت به همکاري، براي مشارکت دادن نهادهاي مدني و تخصصي در موضوع ملي است. تا به حال گويا مسأله آب مسأله دولت بوده و اين دولت بوده که هم تصميمات غلط مي‌گرفته و هم اين‌که مردم را الزام و اجبار مي‌کرده تا از اين تصميمات غلط تبعيت کنند. امروز تلاش می‌کنیم تا موضوع آب را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کرده و گفت‌وگو کنیم. امکان ندارد که بدون مشارکت مردم مسأله آب حل شود. جلساتي که از اين پس در مرکز تا پایان ‌سال با همکاری 4 نهاد ذیربط برگزار خواهد شد صداي بلند کساني خواهد بود که تا به حال صدايشان در جلسات دولتي شنيده نشده است و ما اميدواريم مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست‌جمهوري بتواند نقش يک رابط و واسط را ميان دولت، متخصصان و تصمیم‌گیرندگان  برقرار کند.


تعداد بازدید :  249