روزنامه شهروند کد خبر: 6615 تاریخ خبر: ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور اهميت حفظ هويت مستقل براي جشنواره فيلم فجر ابوالحسن داوودی فیلمساز به اعتقاد من، هر نوع برنامه ريزي در جهت بهبود ساختار جشنواره فجر مي تواند اقدامي مناسب تلقي شود. من سال ها در خانه سينما، به عنوان عضو شوراي سياست گذاري جشنواره فعال بودم و به عنوان داور با اين جشنواره همكاري داشتم و بعدها به عنوان مشاور در اين زمينه فعاليت كردم و بر همين اساس اين ديدگاه را مطرح مي كنم كه جشنواره فيلم فجر در طول سال هايي كه از برگزاري اش مي گذرد، ضمن شيوه اجرايي شتر گاو پلنگي كه داشته است، هويت مستقلي چنداني را از خود بر جاي نگذاشته است. جشنواره فيلمي كه به نوعي مناسبتي برگزار مي شود، از آنجايي كه همزمان با سالگرد انقلاب و تقريبا همسان با بقيه جشنواره هاي فرهنگي هنري كه در اين ايام برگزار مي شود؛ است، سال ها است كه جشنواره فيلم فجر به نوعي ويترين و دريچه اين مناسبت مهم ايران محسوب مي شود و زيرمجموعه اي از چندين جشني است كه در اين دهه برگزار مي شود. اين در حالي است كه جشنواره فيلم با توجه به شرايطي كه در اين دهه حاكم است و مناسبات و سازوكاري كه در اين ايام در كشور حاكم است، رويكردي مستقل ندارد و به عنوان يك اتفاق سينمايي سالانه ندارد و زير سايه اين مناسبات ناديده گرفته مي شود و از همين روي جشنواره فجر هويت مستقل خودش را از دست مي دهد. از سوي ديگر، تفكيك جشنواره بين المللي از جشنواره فيلم فجر مي تواند حكم قدمي مناسب در راستاي تغييرات ساختاري در اين رويداد هنري باشد كه در قدرت بخشيدن به آن كمك رسان باشد. اما از طرفي بايد اين را در نظر گرفت كه چگونگي جشنواره فيلم فجر در ميان جشنواره هاي داخلي موضوع با اهميتي محسوب مي شود. روش عرضه شدن اين رويداد هنري با در نظر گرفتن هويتي كه از خود نشان مي دهد از نكاتي است كه هميشه بيش از هر چيز ديگر مهم بوده است. باتوجه به درايت و تجربه اي كه از آقاي رضاداد مي شناسم، حدس مي زنم كه تصميمات كاربردي ايشان مي تواند شرايط مناسبي را در جشنواره فجر مهيا كند. پيش از اين با عدم تعادل در برنامه گذاري هاي صورت گرفته براي اين جشنواره نامنظمي هاي زيادي را شاهد بوديم. رويكردهاي متفاوت و اعمال سليقه هاي سياسي حاكم بر دوران كه هميشه در اين جشنواره حاكم بوده است. اعمال سليقه هايي كه بزرگترين چشم اسفنديار اين جشنواره به حساب مي آيد. آن چنان كه ديده مي شد هر دوره جنس داوري ها و انتخاب فيلم ها با دوره هاي قبل متفاوت بوده است. در جشنواره هاي معتبر دنيا هميشه يك ساختار مشخص ديده مي شود. ساختاري كه هر جشنواره را از جشنواره اي ديگر متمايز مي كند و همين متمايز بودن دلايل ماندگاري و ثبات يك جشنواره جهاني محسوب مي شود. همان طور كه به عنوان مثال مي بينيم كه شيوه انتخاب فيلم ها در جشنواره برلين از جشنواره كن يا ديگر جشنواره هاي جهاني متفاوت است. حالا اما ديده مي شود اعمال سليقه با توجه به وجه قالب جشنواره هر سال با سال گذشته متفاوت است و به اين ترتيب نمي توان توقع داشت جشنواره فيلم فجر با هويتي مستقل شناخته شود. اميدوارم برنامه گذاران اين مهم را بيش از هر رويكردي در نظر بگيرند.