گسترش خشکسالی و نگرانی‌های تأمین غذا در دنیا
 

 

|  ترجمه:  سودابه جراره  |

گرمایش جهانی اثر بزرگی بر تبخیر و تعرق گذاشته است- حرکت آب به اتمسفر از زمین و منابع آبی و گیاهان به دلیل تبخیر و تعرق- که منجر به افزایش خشکسالی در مناطق خشک دنیا و همچنین گسترش مناطق خشک در سراسر دنیا شده است. دانشمندان انتظار دارند مقدار زمین‌هایی که تحت‌تأثیر این پدیده قرار گرفته‌اند تا اواسط این قرن رشد پیدا کند و منابع آبی در این مناطق تا حدود 30درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
غرب آمریکا بدترین دوره خشکسالی تاریخ خود را دارد تجربه می‌کند. مزرعه‌داران و صاحبان صنایع از تگزاس تا کالیفرنیا از شدت خشکسالی و شرایط موجود کاملا ناامید شدند و تولیداتشان در معرض خطر قرار گرفته است. بر این اساس انتظار می‌رود کالیفرنیا با محدودیت‌های اجباری آب برای نخستین‌بار مواجه شود. اما آمریکا در این مسأله تنها کشور موجود نیست. شدت خشکسالی دارد به سمت استرالیا و برخی از مناطق آفریقا کشیده می‌شود که این موضوع تهدیدی برای کمبود غذا در برخی از فقیرترین ملت‌های روی زمین در نظر گرفته می‌شود که هزینه‌های بسیار بالایی برای کل دنیا دارد.
در آمریکای جنوبی، خشکسالی در شمال شرقی برزیل آسیب‌های سنگینی بر کشاورزان قهوه و قیمت جهانی قهوه وارد کرده است. بنا بر آخرین داده‌های موجود از سیستم اطلاعات خشکسالی دنیا، در ژوئن 2014، شرایط خشکسالی کوتاه‌مدت جهانی با تخریب عمدتاً در آسیا و آفریقا روند تقریباً ثابتی داشت. شدت خشکسالی در آسیا شدت زیادی داشت به‌ویژه شبه قاره هند، شمال مرکزی روسیه، ژاپن و در خاورمیانه. شرایط کمی در جنوب شرقی آسیا بهبود یافته است. همچنین خشکسالی در آفریقای استوایی و در ماداگاسکار همانند جنوب آفریقا شدت گرفته است. در شمال آمریکا، خشکی به سمت غرب کشیده شده درحالی‌که در شمال وضع بهتر شده است. در جنوب آمریکا، خشکسالی در سراسر مناطق استوایی و مناطقی از برزیل ثابت باقی مانده است. در اروپا، وضع خشکسالی در مناطق مدیترانه‌ای و دریای سیاه و قسمت‌های مرکزی قاره بهبود یافته است. در استرالیا، شدت خشکسالی کمی بیشتر شده است. در مناطق دیگر قاره اقیانوسیه تا شرق استرالیا، شرایط خشکسالی کمی تنزل پیدا کرده است، درحالی‌که شمال قاره استرالیا، خشکسالی کمی بهبود یافت.  طبق گزارش یونیسف، کشورهای زیر بیشترین شدت خشکسالی را دارند:
اتیوپی: تخمین‌زده شده زندگی هشت‌میلیون نفر از جمعیت 60میلیونی اتیوپی به دلیل خشکسالی در خطر قرار دارد. یونیسف تخمین می‌زند که 1.4‌میلیون از این افراد در خطر،  بچه‌های زیر پنج‌سال هستند.
اریتره: سال‌های پی در پی خشکسالی همراه با جنگ‌های مرزی با اتیوپی این کشور را با بحران شدید غذا روبه رو کرده است. حدود 1.3‌میلیون نفر در این کشور در معرض خطر هستند.
سومالی: به دلیل هفت‌سال برداشت ضعیف پی در پی همراه با بحران امنیتی شدید در برخی از مناطق، پایداری تأمین غذا درحال از بین رفتن است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خشکسالی شدید در این کشور روی زندگی یک‌میلیون نفر از مناطق شمالی که 300هزار نفر از آنها کودک زیر پنج‌سال است تأثر سختی می‌گذارد. خشکسالی به‌وسیله باران‌های سیل‌آسا و سیلاب‌های خروشان وضع را بدتر خواهد کرد.
سودان:  تخمین شده که 2.8‌میلیون نفر در جنوب سودان با عدم امنیت غذایی در ماه‌های پیش رو به دلیل خشکسالی بیش از حد مواجه می‌شوند.
اوگاندا:  درحال حاضر به دلایل مختلف ناشی از خشکسالی حدود 550هزار نفر با بحران غذایی روبه‌رو هستند.
چین: در استان شمالی شانگی، نزدیک 3‌میلیون نفر آب کافی ندارند. حدود یک‌سوم محصول گندم این استان توسط خشکسالی آسیب دیده است و بیش از 60درصد خاک این منطقه فاقد رطوبت یا آب است.
هند: دولت هند تلاش زیادی برای مقابله با خشکسالی در مناطق متعدد این کشور کرده است. پرادش همراه با ایالت‌های غربی راجستان و گجارات و آندهرا پرادش در جنوب در چنگ خشکسالی شدید هستند. نزدیک 130میلیون نفری که در 12 ایالت هند زندگی می‌کنند به‌طور جدی تحت‌تأثیر بدترین خشکسالی 100‌سال اخیر قرار گرفته‌اند.
مراکش:  دولت مراکش یک طرح   633‌میلیون دلاری برای مقابله با وقوع بدترین خشکسالی یک دهه ارایه کرده است. حدود 70درصد زمین‌های قابل کشت مراکش به دلیل خشکسالی شدید آسیب جدی دیدند.
ایران: دولت به دفتر سازمان ملل در تهران اعلام آمادگی برای پذیرفتن کمک‌های بین‌المللی کرده است تا بتواند خسارت 1.7میلیارددلاری ناشی از خشکسالی را جبران کند. ایران همچنین به حدود 200میلیون دلار به منظور تهیه تانکرهای آب و دستگاه‌های تصفیه آب برای مناطق آسیب دیده از خشکسالی نیاز دارد.
منبع:  www.ibtimes.com
www.climatehotmap.org


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/9790/گسترش-خشکسالی- و-نگرانی‌های-تأمین-غذا-در-دنیا