در همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان مطرح شد
 
نیازجامعه به پیشگیری از ابتلای کودکان به چاقی
 

 

| ساره  سرتیپی  |

بیست‌وششمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان و دوازدهمین همایش ملی پرستاری کودکان روز پنجشنبه 24 مهرماه به مدت 5 روز در تهران، سالن همایش‌های مرکز طبی کودکان آغاز به کار کرد.
به‌گزارش «شهروند»، در ابتدای همایش، رئیس مرکز طبی کودکان هدف از برگزاری این همایش را بالابردن سطح علمی گروه‌های مختلف پزشکی و ارایه دستاوردهای جدید در زمینه اطفال دانست و گفت: دستاوردهای جدیدی در ارتباط با اطفال، غدد، ایمونولوژی، گوارش و قلب کسب شده که در این همایش ارایه می‌شود.   
دکتر علی ربانی به تغییر الگوی بیماری‌ها در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: چاقی در کودکان ازجمله معضلات امروز دنیا است و جامعه ایرانی نیز از این معضل بی‌بهره نیست که از پدیده چاقی کودکان قبل از ابتلا می‌توان جلوگیری کرد.
وی از دیگر مشکلاتی که گریبانگیر کشور است را بیماری‌های متابولیک عنوان کرد و اظهار داشت: به دلیل عدم شناخت و نبود امکانات کافی در سطح کشور با افزایش بیماری‌های متابولیک مواجه هستیم.
رئیس مرکز طبی کودکان گفت: بیشترین حجم تالاسمی ماژور متعلق به ایران است که خوشبختانه تحت کنترل قرار گرفته است. وی به بحث اخلاق پزشکی اشاره و بیان کرد: ما متاسفانه خیلی کمتر از آنچه که به بحث اخلاق در پزشکی می‌پردازیم به آن عمل می‌کنیم درحالی‌که حقوق مریض از واجبات است. وکلای طب اطفال با پرداختن در این زمینه کمک می‌کنند تا بحث اخلاق به معنای واقعی در پزشکان ما نهادینه شود.  
رتبه اول ایران
در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا
معاون پژوهشی وزارت بهداشت و درمان در بیست‌وششمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان گفت: ایران دارای رتبه اول رنکینگ برای تمام علوم در‌سال 2013  ازجمله علم پزشکی در سطح منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است که از نظر تولیدات علمی در یک‌سال نزدیک به 40‌هزار سند علمی تولید می‌شود. این نتیجه، حاصل تلاشی است که در این سال‌ها در کشور انجام گرفته است.  
دکتر ملک‌زاده به بیان آماری از رنکینگ مقالات در سال‌های بعد از انقلاب تا‌ سال 2013 پرداخت و ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات سیاسی و تحریم‌ها از همکاری‌های بین‌المللی ما کم شده است و کاهش تعداد مقالات در سطح بین‌المللی به همین خاطر است. البته تعداد مقالات مهم نیست و کیفیت آنها بیشتر مورد اهمیت است که بتواند به‌عنوان مرجعی برای پزشکان داخلی و خارجی باشد تا به سلامت و تکنولوژی کمک کند.
وی رتبه ایران در رشته اطفال را سی‌ام اعلام کرد و ادامه داد:   کشور ترکیه در این زمینه از ایران پیش‌تر است و یکی از دلایلش می‌تواند این باشد که ما تازه پژوهش در این رشته را شروع کرده‌ایم و جا برای رشد داریم.
دکتر ملک‌زاده در بخش دیگری از سخنانش از تغییر تابلوی بیماری و مرگ‌ومیر در ایران نسبت به گذشته خبر داد و عنوان کرد: در 8‌ سال مطالعه‌ای که روی مرگ انجام گرفته 10‌سال زودتر از آنچه پیش‌بینی شده است افراد مرگ را تجربه می‌کنند و آن هم به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی است که ما می‌توانیم از این پدیده با پیشگیری، جلوگیری کنیم.
وی امید به زندگی در 45‌سال گذشته را این‌طور عنوان کرد و ادامه داد: میزان امید به زندگی در ایران 22‌سال در زنان و 21‌سال در مردان افزایش پیدا کرده است که هم‌اکنون در مردان 5/71 و در زنان 5/73‌سال است وما در وزارت بهداشت قصد داریم که این امید به زندگی را 10‌سال دیگر افزایش دهیم تا به 80‌سال برسانیم.
معاون پژوهشی وزارت بهداشت و درمان در ادامه مبحث امید به زندگی به این نکته اشاره داشت که افراد در این میزان عمر خود باید توانا باشند و روی پای خود بایستند تا از معلولیت و وابستگی به افراد دیگر جامعه در انجام امور روزانه‌شان مبرا باشند و بتوانند کار کنند.
وی در بخشی از سخنان خود خواستار اضافه‌شدن رشته بیماری‌های سالمندی به دیگر رشته‌های پزشکی شد و گفت:   جهت بالابردن امید به زندگی جامعه ما به این رشته نیازمند است. دکتر ملک‌زاده با بیان این‌که استان گلستان بیشترین ‌درصد سرطان مری را در کل دنیا داراست، اظهار داشت: در پژوهشی که در 15‌سال پیش روی 50‌هزار نفر افراد  زیر 40‌سال در استان گلستان صورت گرفت مشخص شد بیشتر این افراد چاق هستند. (در مقایسه با زنان آمریکایی، زنان روستایی ایرانی در مطالعه 362 روستا از زنان آمریکایی چاق‌تر هستند. مردان نیز تقریبا نزدیک به مردان آمریکایی هستند که معضل چاقی مسأله اصلی ما است.) حدود 30‌درصد این افراد کبد چرب دارند و 50‌درصد از 130 نفر فوت شده در این 15‌سال بر اثر سکته قلبی بود. 22‌درصد در اثر سرطان‌ها و بقیه به خاطر بیماری‌های مزمن مثل بیماری کلیه و ریوی و... که باز هم از کودکی این بیماری‌های مزمن شروع می‌شود، فوت کردند.
وی عامل چاقی را زیاد غذا خوردن افراد عنوان کرد و گفت:   کربوهیدرات در نان و برنج وجود دارد که عمده مصرف غذاهای ما را شامل می‌شود که از چربی‌ها بدتر هستند.
دکتر ملک‌زاده عنوان‌ کرد:   برای جلوگیری از اینگونه مرگ‌ومیرها باید از دوران کودکی آغاز کرد زیرا ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن از کودکی آغاز می‌شود. می‌توان از قبل از دوران حاملگی از نظر ژنتیکی و غربالگری دوران حاملگی، مسائل محیطی و موادی که مصرف می‌شود، مورد بررسی قرار گیرند چون این مسائل بسیار روی بیماری‌های مزمن تاثیرگذار است تا فرهنگ تغذیه مناسب و ورزش کردن را نهادینه کنیم و بتوانیم راه‌هایی برای استفاده از هوای تمیز و آب مناسب و ... را مدنظر قرار دهیم. همچنین دکتر ملک‌زاده به مطالعه دیگری که در ترکمن‌صحرا انجام گرفته بود اشاره کرد و گفت: در این منطقه سرطان مری در افرادی که با حیوانات زندگی می‌کنند نسبت به افرادی که با حیوانات زندگی نمی‌کنند بیشتر است که باید به این نکته توجه داشت و امیدواریم در آینده مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.  این همایش به تفکیک در 3 سالن مختلف با موضوعات روز به مدت 5 روز تا دوشنبه 28 مهر ادامه دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/9755/نیازجامعه-به-پیشگیری-از-ابتلای-کودکان-به-چاقی