شهروند| درشرایطی که درجشنواره فیلم فجر خودمان، در سالی که سینمای ایران عباس کیارستمی را از دست داد، نامی از این استاد بزرگ بینالمللی سینمای ایران برده نشد. مراسم تجلیل و اعلام اسامی برندگان شصتونهمین دوره جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا بهانهای بود برای تجلیل و تقدیر از مردی که به گفته هاوارد رادمن رئیس انجمن نویسندگان یکی از نادر هنرمندانی بود که درکی ویژه از جهان داشت...
دراین مراسم ضمن اعلام اسامی برندگان از عباس کیارستمی بهعنوان پدر و بنیانگذار سینمای جدید ایران که تأثیر آثار و زندگیش درجهان طنین انداخته یاد شد و با اهدای جایزه ژان رنوار به عباس کیارستمی از وی برای دستاوردهایش در زمینه فیلمنامهنویسی بینالمللی تجلیل شد.
شصتونهمین دوره جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا که بهخصوص در زمینه فیلمنامه معتبرترین جایزهای بود که قرار بود پیش از اسکار به سناریستهای آثار موفق هالیوود داده شود، با رویکردی قابل پیشبینی فیلمهای ورود و مهتاب را بهعنوان بهترینهای هالیوود در سال گذشته انتخاب کرد.
در دومراسم همزمان که درشهرهای لسآنجلس و نیویورک برگزار شده بود، فیلمنامه مهتاب نوشته بری جنکینز که درباره بزرگشدن درجامعهای سیاهپوست است، جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را دریافت کرد. این فیلمنامه رقبای خود شامل «اگر سنگ هم ببارد»، نوشته تیلور شریدان، لالا لند نوشته دمین چزل، لاوینگ نوشته جف نیکولز و منچستر کنار دریا نوشته کنت لونرگان را دراین بخش پشت سر گذاشت.
جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز درحضور رقبای قدری چون ددپول نوشته رت ریس و پل ورنیک، حصارها نوشته اوگست ویلسن، چهرههای پنهان نوشته آلیسن شرودر و تئودور ملفی و جانوران شبزی نوشته تام فورد به فیلمنامه ورود نوشته اریک هیسرر رسید که با اقتباس از داستان «زندگی تو» نوشته تد چیانگ نوشته شده و درباره ورود بیگانگان به سیاره زمین است.
درمراسم اهدای جوایز انجمن نویسندگان آمریکا جایزه بهترین فیلمنامه مستند به فرمان و کنترل نوشته رابرت کنر و اریک شلوسر؛ جایزه بهترین سناریو سریال تلویزیونی به آتلانتا و جایزه بهترین فیلمنامه سریال کمدی نیز به آمریکاییها اهدا شد.
درباره جوایز انجمن نویسندگان آمریکا گفتنی است که در ۲۲سال اخیر از ۲۲ فیلمنامه اورجینال برنده این انجمن صنفی ۱۴ مورد برنده اسکار شدهاند.