یازده هزار نفر جان خود را در ۵۳۰۰ تصادف سال ۹۵ از دست دادند. این تصادفات نسبت به سال گذشته، کاهش ۳۵۰ موردی داشت. سردار تقی مهری در ششمین گردهمایی بینالمللی ایمنی راهها و سومین گردهمایی بینالمللی نروتروما، یکی از مهمترین مسائل بعد از تصادفات را بحث تروما دانست و گفت: در کشور تا سال ۸۴ سالانه بیش از ۲۷هزار نفر در تصادفات جانشان را از دست میدادند، اما در پایان سال ۹۴ این تعداد به ۱۶هزار و ۶۰۰ مورد رسید، یعنی شاهد کاهش ۱۱هزار نفری جانباختگان ناشی از تصادفات در این سالها بودیم و در نتیجه آسیب کمتری هم در کشور رخ داد.
وی افزود: این موضوع نشان از عزم و اراده خوبی است که برای کاهش خسارتهای جانی و مالی در کشور وجود دارد. باید توجه کرد که امروزه همه جوامع مشکل ترافیک و حملونقل را به دلیل افزایش روزافزون خودرو در جهان دارند؛ بهطوری که سازمان ملل در این زمینه ماموریتی را به سازمان بهداشت جهانی واگذار کرده و این سازمان نیز سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را اقدام برای ایمنی نامگذاری کرد.
مهری با بیان اینکه نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی اقدامات خوبی را در زمینه اصلاح قانون انجام دادهاند، ادامه داد: در سال ۸۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بازنگری شد و امسال هم بهروز کردن آن را پیشنهاد دادهایم. بنابراین با اصلاح این قانون کنترل بر حوادث رانندگی بهتر شد. همچنین یکی از اقداماتی که در دهه ۸۰ صورت گرفت، ترویج بستن کمربند ایمنی برای رانندگان بود که خوشبختانه امروزه بهعنوان یک رفتار خوب ترافیکی شناخته میشود و ۹۰درصد از رانندگان کمربند ایمنی میبندند، اما باید در زمینه بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان کار کنیم.
وی در ادامه صحبتهایش گفت: در ۹ ماهه اول سال ۹۵ براساس آمار پزشکی قانونی، تعداد جانباختگان ناشی از تصادفات به میزان 2.7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این در حالی است که بیش از یکمیلیون گواهینامه جدیدالصدور داشتیم و با رشد یک و نیم میلیونی وسایل نقلیه مواجه بودیم. همچنین درحال حاضر در کشور ۱۹میلیون وسیله نقلیه خودرو، ۱۲میلیون موتورسیکلت و ۲۲ تا ۲۵میلیون راننده فعال داریم.
وی با بیان اینکه طبق آمار ۹ ماهه اول سال ۹۵، کاهش ۳۵۰تایی تصادفات نسبت به سال قبل را داشتهایم، گفت: گرچه این عدد طی سالهای گذشته روندی کاهشی داشته اما باز هم زیاد است و باید برای کاهش مرگومیر بعد از صحنه تصادف برنامهریزی دقیقی داشته باشیم.
مهری با اشاره به اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی در سالهای اخیر اقدامات مناسبی را جهت هماهنگی بیشتر میان دستگاههایی چون اورژانس، هلالاحمر، آتشنشانی و... داشته است، افزود: سه عامل مهم که در تصادفات نقش اصلی را ایفا میکنند شامل راه، خودرو و رفتار راننده است که پلیس باید به این موضوع رسیدگی کند. در عین حال باید توجه کرد که استانداردهای خودروهای ما نسبت به گذشته بهتر شده، اما باز هم باید این استانداردها را ارتقا دهیم.
وی همچنین گفت: درحال حاضر ۲۱۷هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که ۱۱۰هزار کیلومتر آن جاده روستایی و مابقی جادههای اصلی و فرعی است. همچنین ۳۴هزار کیلومتر جاده شریانی در کشور وجود دارد و در تهران نیز حدود ۱۰هزار کیلومتر مربع بزرگراه داریم.
مهری یکی از اقدامات پلیس در جادهها را استفاده از فناوریهای جدید با همکاری شهرداریها عنوان کرد و گفت: باید توجه کرد که ۷۳درصد از جانباختگان ناشی از تصادفات در ایران خارج از شهرها بودهاند. همچنین طبق آمار ۹ ماهه اول سال ۹۵، ۵۳۰۰ مورد تصادف فوتی داشتهایم که در این تصادفات ۱۱هزار نفر فوت شدهاند. بر همین اساس برای کنترل این موضوع در جادهها ۱۰۰۰ دستگاه دوربین در جادههای کشور فعال و نصب شده و قرار است این تعداد به ۱۸۰۰ دوربین افزایش یابد.
مهری اعلام کرد: ۵۱درصد از جانباختگان ناشی از تصادفات در سال ۹۵ بین ۲۱ تا ۵۰سال بودهاند.