حذف تیم جوانان از مسابقات آسیایی، ناکامی پایه‌ها را تکمیل کرد
 
نیاز به انقلاب بزرگ
 

 

شهروند| شاید اگر چند ماه قبل با هر کدام از مسئولان فدراسیون و حتی بدبین‌ترین کارشناس هم صحبت می‌کردیم، چنین نتایجی را برای تیم‌های پایه ایران پیش‌بینی نمی‌کرد. حذف تیم نوجوانان از مسابقات قهرمانی آسیا اولین ناکامی بود که حدود یک ماه قبل به ثبت رسید، سپس آن افتضاح تیم امید در اینچئون و حالا هم پرامیدترین تیم یعنی جوانان که با 2 شکست متوالی از مسابقات قهرمانی آسیا کنار رفت. این نتایج زنگ خطری برای تیم‌ملی بزرگسالان ماست که در سال‌های آتی از بازیکنان باکیفیت تهی شود.
نوار ناکامی‌ها قطع نشد!
تیم ملی جوانان که با سرمربیگری علی دوستی‌مهر و مدیریت فنی مهدی مهدوی‌کیا امید زیادی به حتی کسب قهرمانی آسیا و سهمیه جام‌جهانی داشت، با 2 شکست مقابل تیم‌های تایلند و یمن از دور این رقابت‌ها کنار رفت. حتی در صورت پیروزی پرگل در دیدار سوم مقابل میانمار نیز ایران شانسی برای صعود از این گروه ندارد و گروهی که برای جوانان ایران بسیار آسان به شمار می‌آمد، با این شکل برایش به پایان رسید. بعد از ناکامی تیم‌های نوجوانان و امید از رقابت‌های آسیایی تمام امید فدراسیون به تیم جوانان بود که انصافا وقت و هزینه بیشتری هم برای آن صرف شده بود اما این تیم نتوانست نوار ناکامی‌های تیم‌های پایه ایران را قطع کند و پرونده این تیم‌ها با نتایجی تقریبا افتضاح در‌سال جاری بسته شد.
تمام تقصیرها متوجه یک نفر؟
خیلی از کارشناسان و اهالی فوتبال علاوه بر برشمردن عوامل زیاد در ناکامی تیم‌های پایه تمام تقصیرها را درنهایت متوجه یک نفر می‌دانند؛‌ هادی آیت‌اللهی که از سوی کفاشیان اختیار تام برای عزل و نصب در تیم‌های پایه را داشت. به گفته برخی او شایسته‌سالاری را به هیچ وجه در یکی، دوسال اخیر رعایت نکرده و اصلا تغییرات مثبتی در کادرفنی تیم‌های پایه نداشته است. شاید عوامل زیادی در این ناکامی‌ها نقش داشتند اما قطعا از نظر مدیریتی می‌توان آیت‌اللهی را مقصر اصلی ناکامی‌های اخیر نامید.
تغییرات گسترده در کادرفنی
رسول دانشجو که پس از فریدون معینی و میرشاد ماجدی مسئولیت کمیته جوانان فدراسیون را برعهده گرفته و فرد شناخته‌شده در میان اهالی فوتبال به شمار نمی‌آید از تغییرات گسترده در کادر فنی تیم‌های نوجوانان و جوانان خبر داد: «ما تمام هزینه‌ها را برای موفقیت این تیم‌ها انجام داده بودیم و آنها اردوها و برنامه‌های تدارکاتی خوبی داشتند و نزدیک به 2‌میلیاردتومان برای این تیم‌ها هزینه شده بود. وقتی برای تیمی برنامه‌ریزی می‌شود و از نظر تدارکات و برنامه‌های اردویی هیچ کم و کاستی وجود ندارد بنابراین تنها مشکلی که می‌ماند، مشکل فنی است. در جلسه بعدی کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال به‌طور قطع تغییرات بنیادین و اساسی در کادر فنی هر 2 تیم نوجوانان و جوانان در دستور کار قرار خواهد گرفت و ما از مربیانی با سبک‌های دیگر استفاده خواهیم کرد.»
محصص: باید دیدگاه وسیع‌تری داشته باشیم
مرتضی محصص، عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در واکنش به ناکامی تیم‌های پایه می‌گوید: «از شکست جوانان ناراحت شدم. امیدوارم نسبت به این اتفاق دیدگاه وسیع‌تری داشته باشیم و همه زوایا را بررسی کنیم. با این توضیح که فراموش نکنیم شکست مقدمه پیروزی است. درحال حاضر نمی‌توان حرف بیشتری زد. باید صبر کنیم تا تیم جوانان به ایران برگردد و بعد درباره جزییات صحبت کنیم. دوستی‌مهر باید جواب بدهد که چرا باختند و نتیجه نگرفتند.»
شرفی:  زنگ خطر برای تیم بزرگسالان هم به صدا درآمده
اصغر شرفی، کارشناس فوتبال ایران معتقد است ناکامی این روزهای تیم‌های پایه از سال‌ها قبل کلید خورده بود. او دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «این نتایج برای ما نگران‌کننده و عجیب است اما برای تیم‌های حریف اینطور نیست زیرا آنها از سال‌ها قبل کار کرده‌اند و حالا ثمره‌اش را می‌بینند. فرق فوتبال ما با آنها این است که در سایر کشورها افراد سرجای خودشان قرار می‌گیرند اما در کشور ما افرادی فوتبال را اداره می‌کنند که چیزی از این ورزش نمی‌دانند.»
وی همچنین می‌افزاید: «استخدام افرادی مثل مهدوی‌کیا، کریمی و مجیدی باید از 10‌سال قبل در فوتبال ما آغاز می‌شود، نه حالا که اداره‌کنندگان فوتبال افرادی مثل آیت‌اللهی و نبی هستند. ما زمان را از دست داده‌ایم و نمی‌توان تقصیر را بر گردن کادر فنی فعلی تیم‌های پایه انداخت. زنگ خطر برای تیم بزرگسالان هم به صدا درآمده اما گوشی شنوا نیست.»
سعداوی: برنامه‌ریزی بلندمدت نداریم
نعیم سعداوی، کارشناس فوتبال کشورمان در رابطه با ناکامی‌های اخیر تیم‌های پایه به «شهروند» می‌گوید: «کسانی که الان مسئول هستند و این تیم‌ها را با شرایطی بد به مسابقات اعزام می‌کنند، باید پاسخگو باشند. مشکل ما در تیم‌های پایه این است که اصلا هدفمان مشخص نیست و صرفا در آستانه یکسری از رقابت‌ها تیمی را تشکیل می‌دهیم و بعد از آن هم، تمام بازیکنان رها می‌شوند. البته در باشگاه‌ها نیز همین مشکل وجود دارد و تیم‌های پایه بیشتر برای نتیجه‌گیری تشکیل می‌شوند تا بازیکن‌سازی. استعدادیابی یک کار تخصصی است و شاید خیلی از مربیان بزرگ هم در آن تخصص نداشته باشند. اگر همین حالا هم برنامه‌ریزی را شروع کنیم، 10‌سال دیگر نتیجه می‌گیریم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/9205/-نیاز-به-انقلاب-بزرگ