راغفر: فقر زنان 3/1 برابر بیشتر از مردان
 
تهرانی کمتر از 3/2‌میلیون تومان بگیرد، فقیر است
 

 

شهروند| درخصوص عدد و نحوه توزیع فقر در ایران حسین راغفر اقتصاددان به «شهروند» گفت: واقعیت این است که رقم خط فقر از استانی به استان دیگر متفاوت است و براساس آن کیفیت و سطح زندگی هم تغییر می‌کند اما در تهران خط فقر برای یک خانواده 5نفره دو‌میلیون و 300‌هزار تومان است و خانواده‌ای که کمتر از این رقم درآمد دارند گرفتار فقر شدید هستند. او با اشاره به این‌که این رقم در شهرهای کوچکتر کمتر است، افزود: توزیع فقر در ایران با توجه به جنسیت سرپرست خانوار و سن او تغییر می‌کند یعنی این میزان در میان زنان به نسبت 1.3 برابر بیشتر است و در نتیجه خانواده‌هایی که زنان سرپرستی‌شان را برعهده دارند از فقر بیشتری هم رنج می‌برند.
راغفر درخصوص توزیع فقر در استان‌ها هم تأکید کرد: لاین رقم در استان‌های شرق و شمال‌شرقی بیشتر و شدیدتر است. به‌عنوان مثال خراسان‌شمالی و جنوبی و سیستان‌وبلوچستان با بیشترین تمرکز فقر مواجه هستند. این کارشناس اقتصادی با اشاره به شکاف شدید طبقاتی در تهران هم گفت: پردرآمدترین افراد و فقیرترین مردم در این شهر زندگی می‌کنند. دلیل این امر هم در وهله اول هجوم مهاجرانی است که شهرهای محروم به پایتخت می‌آیند و ناچار به حاشیه‌نشینی و انتخاب مشاغل پست می‌شوند و با کیفیت نازل هم زندگی می‌کنند. او افزود: این درحالی است که بیشترین توزیع ثروت هم در میان قشری محدود و کم‌شمار تقسیم می‌شود و نتیجه آن چیزی نیست جز تشدید فقر.
راغفر درخصوص نقشه فقر کشور با در نظر گرفتن سن هم گفت: با توجه به این‌که دستمزد و مستمری بازنشسته‌ها براساس نرخ تورم افزایش نمی‌یابد افزایش نسبت فقر در آنها و کاهش قدرت خرید آنها کاملا محسوس و قابل پیش‌بینی است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/9190/تهرانی-کمتر-از-32‌میلیون-تومان-بگیرد،-فقیر-است