حکم آیت‌الله مصباح‌یزدی در همایش اتحاد اصولگرایان:
 
یا اصولگرایید یا غیراصولگرا
 

 

فرشید غضنفرپور| علی لاریجانی صبح دیروز برای سفر یک روزه به اصفهان رفت. قالیباف هم نیامد. ولایتی هم که از همان مناظره جنجالی‌اش با قالیباف و جلیلی راه خود را از جمع اصولگرایان جدا کرد. همایشی سه ساعته که نیم ساعت آن را سعید حدادیان مداحی می‌کند و در گوشه دیگرش هم بیش از نیمی از کابینه احمدی‌نژاد تشکیل جلسه می‌دهند. سخنرانش آیت‌الله مصباح‌یزدی است و مستمعانش موحدی کرمانی و تقوی و ابراهیمی، روز گذشته با نام همایش وحدت اصولگرایان برگزار شد.
همایش روز گذشته را می‌توان بزرگترین گردهمایی میان اصولگرایان پس از انتخابات مجلس نهم دانست حتی حاجی بابایی و سعیدلو که مدت‌ها بود در نشست‌های سیاسی این چنینی خبری از آنها نبود هم روی یکی از صندلی‌های سالن مجموعه فرهنگی 13آبان(سفارت سابق آمریکا) جاخوش کردند.
جبهه پایداری هم البته از کابینه احمدی‌نژاد عقب نماند. از صادق محصولی گرفته تا مرتضی آقا تهرانی و قاسم روانبخش و حتی عبدالکریم شهرزاد نماینده سابق اصفهان که مدت‌ها بود در گردهمایی‌های سیاسی دیده نمی‌شد پا به پای اعضای موتلفه نشستند و به سخنان مصباح یزدی گوش دادند. هرچند به نظر می‌رسد آیت‌الله مهدوی کنی جای خود را به آیت‌الله مصباح داده است که حضور دامادش در همایش دیروز نشان می‌داد ظاهراً اصولگرایان تا حدی زعامت آیت‌الله مصباح را بر مجموعه خود پذیرفته اند.
روز گذشته از حدادعادل گرفته تا سعید جلیلی و از حسین فدایی تا اسدالله بادامچیان و حسین اله کرم پای منبر مصباح یزدی نشستند هرچند گاهی نشانه‌ها گویا‌تر از سخنانی است که در نشست‌ها ردو بدل می‌شود و اگر معنای نشانه‌ها را ندانی تحلیل مسائل سیاسی از روی نقل قول‌ها دشوارتر خواهد شد.
تقوی:  تنها به جامعتین گزارش می‌دهیم
حجت‌الاسلام تقوی پس ازسعید حدادیان پشت تریبون رفت و از غدیر و درس‌های غدیر برای مسلمانان گفت، منبر تقوی اما نتوانست حاضران در سالن همایش را بر روی صندلی‌هایشان بنشاند و حتی اعتراض صریحش هم کاری از پیش نبرد.
تقوی درس‌های غدیر را به شماره پنج رسانده بود که آیت‌الله مصباح از پشت روی سن رفت و در جایگاهی که برایش تدارک دیده بودند نشست. تقوی درس غدیر را تا شماره 10 ادامه داد و آنگاه منبر را به «استاد» سپرد. تقوی همچنین در بخشی از سخنانش به گردهمایی اصولگرایان اشاره کرد و گفت:  پس از آن‌که آیت‌الله مهدوی کنی از برخی رفتارهای انتخاباتی دلخور شد و حاضر نشد بار دیگر برای وحدت اصولگرایان پا پیش بگذارد قرعه فال را به نام من زدند و حالا این جلسه چهارم است و در محضر آیت‌الله مصباح نشسته‌ایم درحالی‌که پیش از این آیت‌الله نوری همدانی، موحدی کرمانی و آیت‌الله جنتی هم سخنرانی همایش اصولگرایان را برعهده گرفته‌اند.
حجت الاسلام تقوی گفت:  هدفمان این است که همه سلیقه‌های اصولگرایی را به هم نزدیک کنیم ضمن این‌که می‌خواهیم نشاط اجتماعی بوجود بیاوریم که البته این نشاط اجتماعی می‌تواند به دولت هم کمک کند. اما شاید مهم‌ترین بخش سخنان تقوی زمانی بود که گفت:  اگر قرار باشد از این جلسات به کسی گزارش بدهیم فقط و فقط به جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گزارش خواهیم داد که یکی از اشخاص برجسته آن آیت‌الله مصباح یزدی است. تقوی همچنین از جلسه‌های یک پنج شنبه درمیان اصولگرایان با یکدیگر خبر داد و گفت:  این جلسات برای وفاق و همگرایی است و فقط همگرایی میان اصولگرایان را دنبال می‌کنیم.
مصباح یزدی:  
جامعه دوگروهند یا اصولگرا یا غیراصولگرا
مصباح یزدی اما سخنانش را با مروری بر سیری در تاریخ اسلام آغاز کرد و گفت:  حرکت‌هایی که در طول تاریخ بشر انجام گرفته است خواه حرکتی مطلوب و خداپسند و خواه حرکتی نامطلوب به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته کسانی که در اهداف‌شان مسائل معنوی و الهی را در نظر داشتند و دسته دوم کسانی که یا به اهداف الهی معتقد نبودند و یا به آن توجه نمی‌کردند. وی ادامه داد:  حرکت‌های سکولاری که در طول تاریخ به وقوع پیوسته مصداق در نظر نگرفتن منویات الهی است و حرکت انبیاء در مقابل چنین تفکری بوده است.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که حرکت‌های اجتماعی دارای سه مقدمه است، اظهار داشت:  مقدمه اول درواقع بینش‌هاست؛ یعنی کسانی که می‌خواهند حرکتی را انجام دهند یک بینش و نگاهی به محیط اطراف خود دارند که از آن به‌عنوان جهان‌بینی نیز یاد می‌شود.
وی ادامه داد:  این بینش‌ها گاهی آگاهانه است و گاهی هم چندان آگاهانه نیست و زمانی که یک حرکت بررسی می‌شود می‌بینیم بینش در آن وجود داشته ولی از این بینش آگاهی نداشتند. مصباح یزدی پس از این مقدمه گفت:  جامعه ما دو گروهندیا اصولگرا هستند و یا غیراصولگرا و اصولگرایان کسانی هستند که آن سه دسته اصول را رعایت کنند. او گفت:  امروز برخی‌ها بگویند ما خودمان آقا را به مقام رساندیم و حالا بیاییم مطیع او شویم؟ فرض بر این‌که شما هم موثر بودید در این‌که ایشان این حق را در اختیار بگیرد ولی سوال این است که آیا آنها که با پیامبر و امیرالمومنین بیعت کردند حضرت محمد (ص) و امیرالمومنین را به جایگاه نبوت و امامت رساندند؟ سخنران همایش اتحاد اصولگرایان در پایان تصریح کرد:  اگر بخواهیم سقوط نکنیم باید اصول را بشناسیم و به آن عمل کنیم و اصولگرایان کسانی هستند که می‌خواهند خود را از این سقوط‌ها و انحرافات حفظ کنند. همایش که به پایان رسید بیشتر شرکت کنندگانش امیدوار بودند این آغازی بر پایان اختلافات چند ساله باشد. حمیدرضا ترقی به شهروند می‌گوید: «آرزو داریم با جبهه پایداری و جمعیت رهپویان به ائتلاف برسیم» و قاسم روانبخش هم تصریح می‌کند بسیاری از راه طی شده و اختلافات زیادی را حل کرده‌ایم هرچند تأکید جبهه پایداری بر روی افراد نیست و بر اصول پافشاری می‌کنیم. همایش دیروز هرچند باهنر و قالیباف و لاریجانی را کم داشت اما در عین حال افرادی هم آمدند که سال‌ها بود با هم نشست و برخاست نکرده بودند. نشست و برخاستی که حتی می‌تواند مقدمه ائتلاف‌های انتخاباتی هم باشد اگر غیبت‌های دیروز را معنادار ندانیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/9171/ یا-اصولگرایید- یا-غیراصولگرا