کاهش 40 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه
 

 

مهر| مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با بیان این‌که در پی بارندگی‌های روزهای اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سطح تراز ارومیه 9 سانتیمتر افزایش یافته، گفت: اما هنوز این سطح نسبت به سطح تراز دریاچه در‌سال گذشته 40 سانتیمتر کمتر است.
حسن عباس‌نژاد افزود: سطح تراز دریاچه ارومیه تا پایان شهریور امسال به 1200.15 متر رسیده بود اما بر اثر بارش‌های روزهای اخیر سطح تراز دریاچه ارومیه با 9 سانتیمتر افزایش درحال حاضر به 1270.24 متر رسیده است.
او با بیان این‌که بارندگی‌ها در استان آذربایجان‌غربی نسبت به ‌سال گذشته 18‌درصد کاهش نشان می‌دهد، گفت: امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش بارندگی در پاییز امسال نسبت به ‌سال گذشته در این استان کرده وضع دریاچه اندکی در فصل پاییز بهبود یابد.
او با اشاره به این‌که تراز اکولوژیک سطح دریاچه ارومیه 1274.10 متر است، تصریح کرد: درحال حاضر وضع دریاچه اندکی از تراز اکولوژیک بهتر است. مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با بیان این‌که کارگروه احیا و نجات دریاچه ارومیه پروژه‌های مختلفی را برای احیای این دریاچه تعریف کرده است خواستار اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها شد.
به گفته او، وظایفی که در این کارگروه برعهده سازمان محیط‌زیست بوده تقریبا به‌طور کامل انجام شده است.
عباس‌نژاد یادآور شد: طرح انتقال آب به جزایر اطراف دریاچه ارومیه و احیای تالاب‌های اقماری از مهم‌ترین اقداماتی است که توسط سازمان محیط‌زیست برای نجات دریاچه ارومیه انجام شده است. او با بیان این‌که تالاب‌های اقماری اطراف دریاچه ارومیه 6 تالاب هستند، اظهار داشت: تقریبا تمام این تالاب‌ها درحال حاضر احیا شده‌اند.
مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی آموزش جوامع محلی را یکی دیگر از اقدامات موثر در احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد که برعهده سازمان محیط‌زیست بوده و درحال حاضر این اقدام درحال اجرا شدن است و کارگروهی در ارومیه به این منظور تشکیل شده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/9131/کاهش-40-سانتیمتری-تراز-دریاچه-ارومیه