اخبار دیپلماسی
 

 

وزیر خارجه فرانسه:   موضع ما حفظ توافق هسته‌ای است
وزیر امور خارجه فرانسه گفت: توافق هسته‌ای یک عنصر بسیار مهم است و باید آن را حفظ کرد، چراکه دور میزی که توافق شد، فرانسه، آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اروپا حضور داشتند.
ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با رادیو اروپا یک، درباره روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و پیامدهای آن و به‌ویژه سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیان کرد: وقتی درباره این موضوع صحبت می‌کنیم گویا ترامپ تصمیمش را گرفته است و سیاست مشخصی دارد اما ما واقعا چیزی درباره سیاست‌های آینده وی نمی‌دانیم. شاید تنها موردی که وی در حوزه روابط بین‌الملل آن را زیر سوال برده، همین توافق هسته‌ای است.
 باید بگویم که توافق هسته‌ای به‌غایت یک عنصر مهم است. باید آن را حفظ کرد و این موضع فرانسه است. بر سر آن میزی که توافق شد، فرانسه، آمریکا، روسیه، سازمان ملل، اروپا و ... حضور داشتند.

سخنگوی وزارت‌ خارجه با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه اعلام کرد
برگزاری اجلاس با نظارت ایران روسیه و ترکیه

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری اجلاس ‌آستانه در روز چهارم و پنجم بهمن‌ماه در قزاقستان اظهار کرد: این اجلاس با نظارت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار می‌شود.
بهرام قاسمی، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در مورد حضور برخی از کشورها ازجمله آمریکا در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت:  قزاقستان به‌عنوان میزبان برگزاری این اجلاس، از برخی از کشورها و نهادهای بین‌المللی برای حضور در افتتاحیه این نشست دعوت کرده است و در همین چارچوب آنها از سفیر آمریکا در قزاقستان نیز دعوت کرده‌اند که در افتتاحیه اجلاس آستانه حضور پیدا کند.
وی با بیان این‌که روز گذشته هیأت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه به آستانه سفر کرده است و در همین چارچوب نشست‌هایی جداگانه بین هیأت ایران با روسیه و ترکیه برای ایجاد هماهنگی‌های لازم برگزار شده است، اظهار کرد:   اجلاس آستانه یک اجلاس سوری- سوری است که قرار است نمایندگان دولت سوریه و مخالفان با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی کنند.
این دیپلمات کشورمان با اشاره به بحران پنج‌ساله سوریه تصریح کرد: تاکنون نشست‌های متعددی در مورد بحران سوریه برگزار شده ولی اجلاس آستانه می‌تواند تحت شرایطی، تأثیرات مثبت‌تری را نسبت به گذشته به همراه داشته باشد، چراکه بازیگران و کشورهای مهم منطقه (ایران، روسیه و ترکیه) در این فرآیند نقش دارند.

مشاور امنیت ملی دولت عراق:   سفیر جدید ایران در حمایت از عراق نقش مهمی داشته است
مشاور امنیت ملی دولت عراق و رئیس حشد الشعبی به ادعاها و مواضع خصمانه عربستان‌سعودی درخصوص سفیر جدید ایران در بغداد پاسخ داد. فالح الفیاض روز یکشنبه درخصوص موضع عربستان درباره ایرج مسجدی، سفیر جدید ایران در بغداد گفت: این موضوع به ایران و عراق مربوط است.
وی تأکید کرد: این موضوع که چه کسی نماینده جمهوری اسلامی ایران در عراق باشد، مربوط به ایران است. الفیاض گفت: ما از هر کسی که ایران به‌عنوان سفیر معرفی کند استقبال می‌کنیم.
ما خاطرات بسیار خوبی از این شخص (سفیر ایران در بغداد) داریم. وی در حمایت از عراق نقش مهمی ایفا کرده و سابقه و حضوری جهادی دارد و حتما نقش مهمی در ارتقا و گسترش روابط و دفاع از منافع دو کشور ایفا خواهد کرد.
 مشاور امنیت ملی عراق به نقش ایران در مقابله با داعش اشاره و اظهار کرد: از نخستین روز مقابله با داعش، تنها طرفی که به حمایت و یاری عراق شتافت، جمهوری اسلامی ایران بود. ایران از ارتش عراق و الحشد الشعبی که در آن زمان به تازگی پا گرفته و تأسیس شده بود،  پشتیبانی کرد.
 دانش و تجربه برخی مستشاران و سلاح و کمک‌های ایران، نقش بزرگی در تقویت حشد الشعبی و ایفای نقش آن در صحنه عراق داشت.
سردار ایرج مسجدی از فرماندهان جنگ تحمیلی و آشنا به شرایط و تحولات عراق و مشاور فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا به‌عنوان سفیر جدید کشورمان به دولت عراق معرفی شده است. پیش از این در حدود 6‌سال و نیم حسن دانایی‌فر به‌عنوان سفیر ایران در عراق فعالیت کرده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/89909/اخبار----دیپلماسی