حواشی جابه‌جایی پایگاه فروش بلیت‌های سی‌وپنجمین جشنواره فجر ادامه دارد
 
یک «نقل» چند «انتقال»
 

 

رضا نامجو - شهروند| چه کسی فکرش را می‌کرد جابه‌جایی وب‌سایت فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر بسیاری از پیش‌بینی‌های مسئولان سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر را نقش برآب کند؟
از ساعت 8 صبح روز شنبه قرار بود سایت سینوگرام، فروش اینترنتی بلیت فیلم‌های جشنواره را برای متقاضیان آغاز کند،‌ اما در عمل این اتفاق رخ نداد و سایت سینوگرام بعد از چند دقیقه ناگهان از دسترس خارج شد و طی ساعت‌های بعد به شکل متناوب دچار مشکل فنی بود و بعد از گذشت 24 ساعت، این سایت همچنان با مشکلات فنی دست و پنجه نرم می‌کرد.
بعد از آن‌که معلوم شد سایت فروشنده بلیت این دوره از جشنواره تاب و تحمل حضور علاقه‌مندان به جشنواره را ندارد، اتفاقات عجیب و غریب دومینووار رقم خورد و باعث ایجاد چالشی جدی در شیوه رأی‌گیری آرای مردمی این دوره، فروش اینترنتی بلیت جشنواره و حتی گمانه‌زنی برای ایجاد بازار سیاه بلیت‌ها شد. به نظر می‌رسد مسئولان جشنواره با واگذاری فروش آنلاین بلیت‌ها به یک سایت تازه‌تأسیس، جوانب امر را در نظر نگرفته‌اند و به احتمال آزمون و خطا بر عملکرد مسئولان جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر هم سایه خواهد افکند. ساعت‌های پایانی شنبه‌شب تبلیغات موجود در برخی از وب‌سایت‌های فروش اجناس دست دوم نشان داد اختلال ایجاد شده در پایگاه فروش بلیت، پای بلیت‌های جشنواره را به بازار سیاه هم کشانده است. این اشخاص قیمت یک‌سری کامل بلیت‌های جشنواره را در تماس تلفنی - بسته به سینما - بین یک تا سه‌میلیون تومان اعلام کردند و حتی ظاهرا این امکان وجود داشت که بیش از دو سری بلیت هم خرید و فروش شود.
حالا خبر می‌رسد خرید بلیت‏‌های جشنواره برای ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه پیش‌فروش، به‌صورت حضوری در پردیس سینمایی ملت انجام خواهد شد. دبیر جشنواره فیلم فجر بعد از مشکلات ایجاد شده برای پیش‌فروش بلیت‌‌های این دوره از معتبرترین رویداد سینمایی ایران، وقتی دید چاره دیگری برای کنترل جو ایجاد شده وجود ندارد، زبان به عذرخواهی گشود و بعد از آن هم اعلام کرد خرید بلیت‏‌های جشنواره برای ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه پیش‌فروش، به‌صورت حضوری در پردیس سینمایی ملت انجام خواهد شد.
محمد حیدری در این‌باره نوشت: «متأسفانه با وجود پیش‌بینی‌های قبلی برای ایجاد سـامانه‌ جدید خرید اینترنتی بلیـت، این سامانه به دلیل ازدحام بیش از انتظار مخاطبان از اوایل ساعت مقرر دچار مشکل فنی و کُندی روند خرید شد. به‌عنوان دبیر جشـنواره، مسئولیت این اتفاق را برعهده می‌گیرم و مراتب عذرخواهی خود را از سینمادوستان گرامی بابت اتلاف وقت و همچنین ناراحتی‌های ایجاد شده در پی این موضوع اعلام می‌دارم. بدین‌وسیله اعلام می‌شود طی دو روز پیش‌فروش بلیت‌‏های جشنواره در سامانه سینوگرام، بیش از ۱۵‌هزار نفر موفق به ثبت‌نام شدند و با تمهیدات در نظر گرفته‌شده براساس اولویت زمان ثبت‌‌نام، به‌صورت گروهی از طریـق پیامک به این افراد اطلاع‌‏رسانی خواهد شد تا طی روزهای ۵ تا ۷ بهمن‌‏ماه باحضور در پردیس سینمایی ملت بلیت‏‌های مورد نظر خود را تهیه کنند. براساس اعلام حیدری، با توجه به شرایط به وجود آمده، ظرفیت فروش بلیت‌های مردمی افزایش یافته و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. بدیهی است افرادی هم که طی این دو روز از طریق سامانه پیش‏‌فروش موفق به تهیه بلیت شده‌اند، بلیت‌های خریداری شده به آدرس آنها ارسال خواهد شد.» نخستین مسأله‌ای که به نظر می‌رسد در مورد متن نامه آقای حیدری باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که طبیعتا امکان افزایش ظرفیت صندلی سینماها در این چند روز باقیمانده تا جشنواره سی‌وپنجم وجود ندارد، بنابراین تنها راهی که برای افزایش ظرفیت وجود دارد کاهش تعداد بلیت میهمان‌ها و در دسترس قرار دادن آن بلیت‌ها به منظور فروش است.
باید به عقب‌تر بازگشت و دلایل به وجود آمدن این اتفاق را واکاوی کرد.
به نظر می‌رسد مسئولان دبیرخانه جشنواره فیلم فجر پیش از آن‌که قصد آغاز بلیت‌فروشی در «سینوگرام» را داشته باشند با چند وب‌سایت فروش معتبر در این‌باره صحبت کرده‌اند. ظاهرا این مذاکرات تا روز قبل از اعلام پایگاه فروش بلیت‌های اینترنتی هم ادامه داشته و به‌ناگاه همه چیز متوقف شده است.
شنیده‌های «شهروند» حاکی از آن است که درخواست دبیرخانه به یکی از این پایگاه‌ها ارسال شده و مدیران پایگاه مورد نظر هم اعلام کرده‌اند با توجه به زیرساخت‌های فنی موجود توانایی خدمت‌رسانی به جشنواره فیلم فجر را دارند.
ظاهرا سایتی که متعلق به خود جشنواره (یا نزدیک به دبیرخانه) بوده در برنامه‌نویسی فنی دچار مشکلاتی می‌شود و مسئولان جشنواره خیلی دیرتر از آنچه باید به فکر جایگزینی سایت فروشنده بلیت می‌افتند.  در این بین، ظاهرا جلسات فنی برگزار می‌شود و دو طرف روی عدد 15‌هزار نفر کاربر به توافق می‌رسند.  سری‌فروشی بلیت، درخواست دیگری است که از سوی مسئولان جشنواره مطالبه می‌شود و سایت مربوطه که پیش از این، چنین شیوه‌ای برای فروش بلیت نداشته تقاضای زمانی بیش از 24 ساعت می‌کند.  اصولا فروش بلیت‌های جشنواره در بخش مردمی به صورت سری انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال کسی که قصد خریداری بلیت جشنواره در بخش سودای سیمرغ را دارد، از روز اول تا آخر جشنواره فجر ردیف 4، 5و 6 سینما آزادی را در بخش سودای سیمرغ خریداری می‌کند و به تماشای فیلم‌ها می‌نشیند. بنابراین هر وب‌سایتی که قصد اضافه کردن چنین امکانی را داشت برای آماده کردن زیرساخت‌ها به حداقل زمانی بیش از 24 ساعت نیاز داشت.  مسئولان جشنواره که دیر به فکر افتاده بودند و این دیر به فکر افتادن را باید اشتباه نخست آنها قلمداد کرد، قید همکاری با وب‌سایت‌های شناخته‌شده را می‌زنند و اعلام می‌کنند حالا که بناست وقت بیشتری را صرف کنیم تمام تلاش و تمرکزمان را روی آماده‌سازی وب‌سایت خودمان می‌گذاریم.  به نظر می‌رسد بعد از این ماجرا، مسئولان جشنواره به این نتیجه رسیدند که از پس این کار برنمی‌آیند، بنابراین به سراغ مسئولان سایت سینماتیکت رفتند که‌ سال گذشته این کار را انجام داده بود.  ترکیان، مدیرعامل سینماتیکت با اعلام این موضوع به سینماپرس گفت: «ما همه ساله از ۲۰ روز قبل از برگزاری جشنواره و موعد تحویل بلیت‌ها به مخاطبان برنامه‌ریزی‌های زیادی را انجام می‌دادیم تا بدون اختلال بتوانیم به نحو احسن کارمان را انجام دهیم اما آقایان برگزارکننده جشنواره با این تصور که انجام این قبیل کارها آسان است، امسال مسئولیت پیش‌فروش بلیت‌ها را در کمال ناباوری از سایت «سینماتیکت» گرفتند و به یک سایت ناشناس واگذار کردند.» البته او پیش از این اتفاق در این مورد به مسئولان جشنواره اطلاعات لازم را داده است: «نکته جالب توجه این‌جاست که من بارها به این دوستان تذکر دادم که انجام این پروژه کاری بسیار سخت است و این تجربه چندین‌ساله ما در سایت «سینماتیکت» است که باعث می‌شود به راحتی آن را انجام دهیم اما گویا مسئولان جشنواره بر این باور بودند که ما در ادعاهای‌مان اغراق می‌کنیم و به همین دلیل انجام این کار دشوار را به این سایت ناشناس واگذار کردند.» ترکیان با اشاره به این‌که جمعه شب به اصرار مسئولان دبیرخانه جشنواره به دفتر آنها رفته، ادامه داده: «در این جلسه آقایان از من خواهش کردند که به دلیل ناکارآمدی سیستم فروش بلیت‌ها در سایت «سینوگرام» مسئولیت پیش‌فروش را برعهده بگیرم اما من قبول نکردم چرا که آنها زمانی به یاد «سینماتیکت» افتادند که متوجه خطای خود شدند و فهمیدند که سایت مورد نظرشان ناکارآمد است. آن موقع دیگر زمانی وجود نداشت که ما بتوانیم مسئولیت پیش‌فروش را برعهده بگیریم!» احتمالا بعد از بروز همین اتفاقات بود که مسئولان جشنواره ترجیح دادند رأی‌گیری مردمی جشنواره فیلم فجر امسال هم به‌صورت اینترنتی انجام نشود. یک اقدام نیازموده آن هم در روزهای منتهی به آغاز جشنواره فیلم فجر مشکلاتی برای این دوره ایجاد کرد که شاید بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد، گران
 تمام شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/89868/یک-«نقل»-چند-«انتقال»