تقویم تاریخ
 

 

تاجگذاري محمدعلي شاه
108‌سال پیش، برابر با شانزدهم مهر 1285 خورشیدی، محمدعلی میرزا فرزند ارشد مظفرالدین‌شاه كه در دوره‏ كسالت پدر در تهران حضور داشت به پادشاهي رسيد. محمدعلي‌شاه در 1289 قمری در تبريز به دنيا آمد و مادرش ام الخاقان، دختر اميركبير بود. او از‌ سال 1313 قمری وليعهد و فرمانرواي كل آذربايجان بود. با اينكه قانون اساسي در هنگام حيات پدرش به امضاي مظفرالدين شاه رسيده بود ولي اكثر آزاديخواهان مي‏دانستند محمدعلی شاه كسي نيست كه به مشروطيت وفادار بماند و بر سر قول خود باقي باشد.

پیروزی انقلاب چین
103‌سال پیش، برابر با نهم اکتبر 1911 میلادی، دكتر سون ياتسن، سیاستمدار و انقلابی چینی، با براندازی سلسله چینگ، به نظام سلطنتي در چین پايان داد. دكتر سون که به پدر جمهوريت چين معروف است در‌ سال 1866 به دنيا آمد و در 12 مارس 1925 در 58سالگي درگذشت. او يک سوسيال دمکرات بود. اصول معروف، مهم و سه‌گانه دكتر سون از اين قرار بودند: ناسيوناليسم، دمكراسي و تأمين معاش، رفاه و نيازمندي‌هاي زندگاني براي همه كه به تعبيري نوعي سوسياليسم معتدل تعریف شده است.

قتل ارنستو چه گوارا
47‌سال پیش، برابر با نهم اکتبر 1967 میلادی، ارنستو چه گوارا، پزشك و انقلابي سوسياليست آرژانتيني كه در انقلاب كوبا بعد از فیدل کاسترو به‌عنوان مرد شماره 2 شناخته می‌شد، به دستور دیکتاتور نظامی بولیوی و به همراه 6 تن از يارانش كشته شد. به قتل رسید. او روز قبل به همراه چند تن از همراهانش از سوی سربازان ارتش بولیوی دستگیر شده بود. به عقیده بسیاری قتل فوري او براي اين بود كه اگر زنده بودنش ثابت مي‌شد، به علت كثرت هوادارانش در سراسر جهان و مداخله كمونيست‌ها ازجمله دولت مسکو، ديگر كشتن او امكان‌پذير نبود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/8926/تقویم-تاریخ