به بهانه جنجال اخیر روی کین در کتاب زندگینامه‌اش
 
سطور تب افزا
 

 

شهروند| گرد و خاک به پا شده از سوی روی کین در کتاب خاطراتش هنوز چشم‌ها و قلب‌ها را آزار می‌دهد اما این برای اولین‌بار نیست که نه یک مصاحبه بلکه یک کتاب زندگینامه چنین سروصدا به پا می‌کند. در طول سال‌های اخیر و با مد شدن نوشتن زندگینامه، چند کتاب خاص فوتبالی به خاطر نثر زیبا یا لحن افشاگرایانه در خاطرات باقی مانده‌اند.
یک زندگی خیلی کوتاه
 (زندگینامه رابرت انکه)
این کتاب که به نام تراژدی «رابرت انکه» معروف است به زندگی دروازه‌بان آلمانی اختصاص دارد؛ فردی که 10 نوامبر 2009 با انداختن خودش زیر قطار مترو در 32سالگی به زندگی‌اش خاتمه داد. انکه که سابقه بازی در بنفیکا را داشت و در دوران پدیده شدن نویر، کاندیدای پوشیدن پیراهن شماره یک آلمان در حضور امثال «تیم ویزه» بود از مشکل افسردگی رنج می‌برد؛ آنچه برآیندی از اتفاقات زندگی شخصی او تلقی می‌شد. در این کتاب، 2 نویسنده مشاهدات خود از حضور نزدیک در زندگی شخصی انکه را به زبانی روان و زیبا روایت کردند و‌ سال 2011 جایزه ویژه‌ای نصیب بردند.
زلاتان هستم
(کتاب زندگینامه زلاتان ایبراهیموویچ)
نثر خارق‌العاده، معتبرترین جایزه ادبی سوئد را برای نویسنده کتاب به ارمغان آورد. نویسنده از زبان زلاتان، علاقه افراطی‌اش به ورزش‌های رزمی در کودکی و ناتوانی از ادامه دادن این رشته به خاطر مشکل مالی را توضیح داده است. درواقع بی‌پولی، باعث شد زلاتان در فوتبال به هنرنمایی بپردازد. در بخش‌هایی از کتاب، زلات، گواردیولا را به باد انتقاد می‌گیرد و حتی مدیربرنامه‌هایش را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد.
مطمئن باش نمی‌توانی مرا ببوسی (زندگینامه برایان کلاف فقید)
جمله جان ماتسون، معروف‌ترین گزارشگر جهان در توصیف این کتاب، روی جلد به چشم می‌خورد: «یکی از بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌ام.» داستان درباره 20‌سال زندگی ورزشی برایان کلاف به قلم دانکن همیلتون، دوست نزدیک کلاف است. برنده جایزه کتاب ورزشی برتر سال، حاوی تمام کرکری‌های کلاف و حرفه‌ای تحریک‌برانگیز او علیه رسانه‌ها و رقباست. کلاف در دوران خودش یک ستاره تمام‌عیار و به نوعی شومن مستطیل سبز بود.
یونایتد نفرین شده
فیلمی با همین نام هم ساخته شد و جالب این‌که کتاب «یونایتد نفرین شده» درست مانند فیلم دیوید لینچ، دلکش و جذاب است. ماجرا به 44 روز دشوار و نافرجام برایان کلاف در لیدزیونایتد مربوط می‌شود؛ جایی که بازیکنان به حرف او گوش نمی‌دهند و مدیران قصد ساقط کردن کلاف از قدرت را دارند. لحن روایت شده کتابی که به فارسی هم ترجمه شده به شدت گیراست.
فورزا ایتالیا
پدی آگنیو که رد پایش در برنامه‌های تلویزیونی ایران هم دیده شده با قلمی زیبا درباره شرایط خاص فوتبال ایتالیا در دهه 80 و دوران حضور مارادونا در سری آ نوشته است؛ زمانی که فوتبال ایتالیا درگیر مسائل سیاسی بود و قتل آلدو مورو، نخست‌وزیر سابق این کشور هم به شاخه سیاسی چپ هوادار میلان موسوم به بریگاد سرخ نسبت داده شد.
یک فصل در ورونا
با خواندن مشاهدات یک فصل نویسنده‌ای به نام «تیم پارکس» از شهر ورونا و تیم هلاس ورونا، متعجب می‌شوید. این تیم به شکل آشکاری همراه پادووا و لاتزیو، پایگاه نژاد پرستان ایتالیاست و وهوادارانش داعیه تجزیه و سودای تشکیل دولت ورونا را دارند.
تاریخ تاکتیک‌های فوتبال
جاناتان ویلسون، یکی از مشهورترین نویسنده‌های فوتبالی تاریخ در کتاب پرمحتوای خود به بررسی سیر تاکتیکی در ادوار مختلف فوتبال پرداخته؛ از سیستم بی‌ام دبلیوی هربرت چاپمن، معمار پرافتخارترین آرسنال تاریخ گرفته تا تفکرات آرکادیف از شوروی سابق که تیکی تاکا را بنا نهاد و گواردیولا، کارلوس آلبرتو، اولین مطرح‌کننده ایده فوتبال بدون مهاجم و حتی ژوزه مورینیو.
زندگینامه  من
 (زندگینامه سرآلکس فرگوسن)
سرآلکس فرگوسن در کتابی مملو از اشتباهات بزرگ، اعترافات سنگینی کرده، درباره روی کین کلی حرف منفی زده و هندرسون،‌ هافبک لیورپول را به باد تمسخر گرفته است. عمده اظهارات او با واکنش افرادی که به آنها توهین کرده، قرار گرفته است.
سقوط خوب (زندگینامه گرگ بلامی)
بازیکن سابق لیورپول درست روزهای بازی، لابه‌لای سطور زندگینامه‌اش هم عصیانگر نشان داد. او خطوط قرمز جامعه بریتانیا را به سخره گرفت و درباره برخی از هم تیمی‌ها  و مربیان سابقش به بدترین نحو ممکن صحبت کرد.
خوب‌ها (زندگینامه جورج بست)
کتاب زندگینامه جورج بست فقید مملو از رکوردهایش در زمینه میگساری و انجام امور غیراخلاقی است. در این کتاب، اضمحلال اخلاقی، ستاره بی‌نظیر دهه‌های 60 و 70 فوتبال قابل لمس و درک است.
منبع: دیلی میل


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/8920/سطور-تب-افزا