رایزنی‌های وزارت ورزش با مجلس در موضوع حق‌ پخش جواب داد
 
پول تبلیغات تلویزیونی در جیب ورزش
 
عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با «شهروند»: قرار بود ورزش و صداوسیما به جمع‌بندی برسند
 

شهروند| حق پخش تلویزیونی ماجرایی است که در چند‌سال اخیر فدراسیون فوتبال را شدیدا درگیر خود کرده اما هنوز این پرونده به مرحله نهایی نرسیده است. با این حال به نظر می‌رسد وزارت ورزش از طریق مجلس این موضوع را پیگیری و به نکات مثبتی هم دست پیدا کرده است. این پرونده در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار گرفته و قرار است در برنامه ششم توسعه با تفاهم بین وزارت ورزش و صداوسیما به نتایج مثبتی برسد تا بلکه فوتبال و در مجموع ورزش بعد از چند‌سال به حق پخش مدنظر خود برسد.
حق پخش به ورزش می‌رسد
امیررضا خادم که از آغاز دولت یازدهم در معاونت پارلمانی وزارت ورزش فعالیت می‌کند، بعد از جلسه روز شنبه خود با اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، اخبار مثبتی را از بررسی این پرونده ارایه کرد: «درخصوص تخصیص سهم ورزش از رویدادهای ورزشی، درنهایت مقرر شد براساس تفاهم بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما، درآمدهای تبلیغاتی بین این دو دستگاه تقسیم شود. با این مصوبه و پس از تایید، تا پایان ‌سال اول برنامه ششم توسعه، ان‌شاءالله ورزش از درآمدهای تبلیغاتی حین، قبل و بعد از مسابقات ورزشی برخوردار خواهد شد. در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بند 3 ماده 107 برنامه ششم توسعه به رأی گذاشته و دولت مکلف شد تا پایان‌ سال اول اجرای برنامه ششم توسعه با مشارکت سازمان صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان تسهیلات قانونی لازم درخصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پیش‌بینی کند.»
سر فوتبال بی‌کلاه ماند
به نظر می‌رسد طبق برنامه‌ای که از دوره وزارت محمود گودرزی در دستور کار وزارت ورزش قرار گرفته، دیگر فقط بحث حق پخش فوتبال مطرح نیست. وزارتخانه تصمیم گرفته حق پخش را به صورت کلی در ورزش دنبال کند و فدراسیون هم در این ماجرا دخالت چندانی ندارد. این درحالی است که بحث حق پخش از چند‌سال قبل از فدراسیون فوتبال نشأت گرفت و در دوره ریاست علی کفاشیان حتی چندباری دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه‌ها راه داده نشد. با این حال به نظر می‌رسد سر فوتبال فعلا برای دریافت حق پخش بی‌کلاه مانده و فدراسیون و باشگاه‌ها باید تا به نتیجه رسیدن برنامه وزارت ورزش برای دریافت حق پخش با سیستم جدید صبر کنند.
صداوسیما زیر بار می‌رود؟
مدت‌هاست که مسئولان سازمان صداوسیما در واکنش به چرایی عدم پرداخت حق پخش به ورزش، از قانونی نبودن این اتفاق سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد با قرار گرفتن حق پخش در برنامه ششم توسعه، این حق برای ورزش به شکلی قانونی دنبال می‌شود. ماجرا بدین شکل پیش می‌رود که بخشی از هزینه دریافتی بابت تمام تبلیغات تلویزیونی قبل، حین و بعد از مسابقات، به وزارت ورزش و باشگاه‌ها می‌رسد. در صورتی که صداوسیما به این تفاهم تن داده و زیر بار برود، این اتفاق می‌تواند خبر خوشی برای باشگاه‌های فوتبال باشد که شدیدا درگیر مسائل و مشکلات مالی هستند و معتقدند در تمام دنیا باشگاه‌ها بخش اعظمی از هزینه‌های خود را از طریق حق پخش پرداخت می‌کنند.
قاضی‌زاده: با قانون پیش بروند‌
مشکل حل می‌شود
سید احسان قاضی زاده ‌هاشمی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق درباره ادعای معاون پارلمانی وزارت ورزش مبنی بر
حل شدن ماجرای پرداخت حق پخش به «شهروند» می‌گوید: «در جلسه‌ای که داشتیم، قرار بر این شد که وزارت ورزش و صداوسیما تا پایان ‌سال اول برنامه ششم توسعه که قرار است از‌ سال 96 اجرایی شود، به جمع‌بندی رسیده و لایحه‌ای را تنظیم کرده و بعد به مجلس بفرستند. بعد از آن با تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان حق پخش از سوی صداوسیما پرداخت خواهد شد. حالا اگر توافقی به غیراز این بین صداوسیما و وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال به وجود بیاید، مشکلی نیست.»
وی همچنین می‌افزاید: «تمهیدات قانونی باید برای حل این اختلاف اندیشیده شود. البته من چشم‌اندازی برای این اتفاق نمی‌بینم چون قبل از این بارها مسئولان ورزش و صداوسیما پای میز مذاکره نشسته‌اند و نتوانستند به نتیجه‌ای برسند. شاید طرحی که فعلا در نظر گرفته شده، بیش از یک‌سال زمان ببرد اما اگر مسیر اصلی خود را طی کند، ورزش می‌تواند از طریق قانون حق خود را بگیرد.»
رویای دست‌یافتنی
به نظر می‌رسد دریافت حق پخش برای ورزشی‌ها تبدیل به یک رویا شده است. تا چند‌سال قبل فدراسیون فوتبال حداقل سالیانه 15‌میلیارد از این طریق از صداوسیما دریافت می‌کرد اما علی کفاشیان در زمان مدیریت خود تصمیم گرفت این تفاهم را برهم زده و خواهان مبلغی بیش از این شود. حالا 2‌سال از آخرین دریافتی فدراسیون فوتبال از صداوسیما می‌گذرد و طرفین نتوانستند به تفاهمی دست پیدا کنند. باید دید با توجه به پیگیری مجلس در این ماجرا وزارت ورزش می‌تواند به رویایی که بیشتر از چند ماه قبل دست‌یافتنی به نظر می‌رسد، دست پیدا کند. به‌هرحال چیزی که مشخص است، پرداخت حق پخش به شکلی که از سوی مجلس تعریف شده، می‌تواند خیلی از مشکلات مالی ورزش را رفع کند. باشگاه‌ها هر‌سال بدهی بیشتری را در حساب خود می‌بینند و با دریافت حق پخش شاید بودجه سالیانه آنها با هزینه‌هایی که دارند، برابری کند. البته این برنامه نسبتا درازمدت نیاز به پیگیری دارد و باید امیدوار بود که با تغییرات احتمالی در میان مدیران دوباره به سر خط نرسیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/87708/پول-تبلیغات-تلویزیونی-در-جیب-ورزش -