روز دوشنبه انجام می‌شود
 
تلاش شورای امنیت برای آتش‌بس در حلب
 

 

در حالی که منابع مخالف سوری از توقف مذاکرات میان جناح سیاسی گروه‌های مسلح سوری با روسیه در آنکارا خبر می‌دهند، شورای امنیت قرار است روز دوشنبه قطعنامه آتش‌بس حلب را به رأی بگذارد. منابع نظامی مخالف در سوریه اعلام کردند که روسیه از سرگیری مذاکرات را به خروج 900 تن از اعضای جبهه «فتح‌الشام» از شرق حلب مشروط کرده است.
قرار است شورای امنیت روز دوشنبه درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ مشترک نیوزیلند، اسپانیا و مصر درخصوص برقراری آتش‌بس یک هفته‌ای و قابل تمدید در حلب سوریه و اجازه ورود کمک‌های فوری و بشردوستانه به این شهر رأی‌گیری کند. این شورا با تأکید بر این‌که جنایات علیه مردم سوریه هرگز بدون مجازات نخواهد بود، از طرف‌های درگیر و برخی کشورها می‌خواهد مانع از ورود شبه‌نظامیان افراطی خارجی به سوریه شده و حمایت‌های مالی خود از داعش و القاعده و همکاری‌هایشان با آن دو را قطع کنند. از سوی دیگر، وزرای خارجه آمریکا و روسیه حل‌وفصل بحران سوریه و اوضاع این کشور را در نشستی دو‌جانبه در رم مورد بررسی قرار دادند. در حالی‌که جان کری از حملات علیه غیرنظامیان در حلب ابراز نگرانی کرد، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید، مبارزه با گروه‌های تروریستی برای حل‌وفصل بحران سوریه ضروری است و مسکو به اصولی که در قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره برگزاری مذاکرات سوری آمده است، پایبند است. مخالفان سوری اما می‌گویند که روسیه برای مذاکره جدی نیست و در مذاکرات وقت‌کشی می‌کند.
یکی از مسئولان صلیب‌سرخ در اینباره گفت: در ۷۲ ساعت گذشته ۲۰‌هزار تن از شرق حلب گریخته‌اند و اوضاع آوارگان در شرق حلب فاجعه‌بار است و احتمالا تعداد این آوارگان افزایش یابد. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز اعلام کرده که ۶۰‌درصد از آوارگان یعنی حدود ۱۹‌هزار تن کودک هستند. در پی افزایش حملات نیروهای دولتی در چند روز اخیر، حامیان بشار اسد توانسته‌اند پیشروی‌های زیادی داشته باشند. دیروز دیده‌بان حقوق بشر سوریه اذعان کرد که نیروهای دولتی این کشور کنترل 60‌درصد از شرق حلب را در دست گرفته‌اند.
فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما دیروز گفت که باز پس‌گیری مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب توسط نظام سوریه به جنگ در این کشور پایان نمی‌دهد. موگرینی در جریان کنفرانس خبری مشترک با استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در شهر رم ایتالیا گفت: من مطمئن هستم بازپس‌گیری مناطق (تحت اشغال شورشیان) در حلب توسط نیروهای دولت سوریه به جنگ در این کشور پایان نخواهد داد.
از سوی دیگر، چاووش‌اوغلو نیز گفته است که درگیری‌ها در حلب باید متوقف شوند. وزیرخارجه ترکیه پس از دیدار با جبران باسیل، همتای لبنانی خود بر لزوم توقف درگیری‌ها در حلب و ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه تأکید کرد. روابط کشورهای منطقه در موضوع سوریه بسیار پیچیده شده است. ترکیه در حال توسعه روابط خود با روسیه است و روسیه نیز اصلی‌ترین متحد دولت اسد. با این حال، چاووش‌ اوغلو در کنفرانسی مطبوعاتی در لبنان پس از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور گفته است كه بشار اسد صلاحیت باقی ماندن در این پست را ندارد و مسئول کشته‌شدن 600‌هزار تن در این کشور است. وزیر خارجه ترکیه همچنین تأکید کرده است که:   درگیری‌ها در سوریه به‌ویژه در شهر حلب باید متوقف شوند و آرامش در سوریه برقرار شده و همزمان مبارزات علیه تروریست‌ها باید ادامه یابد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/84127/تلاش-شورای-امنیت-برای-آتش‌بس-در-حلب