اخبار دیپلماسی
 

 

نیویورک پست: کنار گذاشتن توافق هسته‌ای پیچیده‌تر از وعده‌های ترامپ
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی‌اش درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک نوشت: خارج شدن از توافق هسته‌ای پیچیده‌تر از آن چیزی است که ترامپ وعده داده است. به نوشته روزنامه نیویورک پست، وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای یا مذاکره مجدد بر سر متن توافق با سیاست خارجی کنونی این کشور در حوزه انرژی منافات دارد، در حالی ‌که وال‌استریت می‌خواهد بداند دولت ترامپ چه موضعی در قبال این مسأله خواهد داشت. کارشناسان وال‌استریت نمی‌دانند که چه اتفاقی خواهد افتاد. ترامپ گفته است که توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 را پاره خواهد کرد؛ توافقی که منجر به رفع تحریم‌های ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور شد. وی توافق هسته‌ای را بدترین توافقی خوانده که تاکنون از طریق مذاکره به دست آمده است. از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در ژانویه 2016 تاکنون، ایران بار دیگر به یکی از بزرگترین کشورهای تولید‌کننده نفت تبدیل شده است. شرکت‌های نفتی اروپایی تا به امروز حدود 100‌میلیارد دلار در بخش نفت ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. نیویورک پست در ادامه نوشت: نکته دیگری که در اینجا اهمیت دارد، این است که به گفته یک کارشناس بازار نفت، اگر ترامپ بخواهد توافق را کنار بگذارد و تحریم مجدد علیه ایران وضع کند، به‌طور قطع روسیه که از متحدان ایران است، آمریکا را همراهی نخواهد کرد. ترامپ باید با ایران کنار بیاید چرا که در غیر این صورت با روسیه و منطقه یورو مشکل پیدا خواهد کرد. اما بسیاری در وال‌استریت همچنان پیش‌بینی می‌کنند که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نخواهد کرد.

توصیه‌های ایران به رئیس‌جمهوری جیبوتی
بهتر است واقع‌گرایی پیشه کنید
ایسنا| سخنگوی وزارت امور خارجه به رئیس‌جمهوری جیبوتی توصیه کرد: ضمن خودداری و پرهیز از اجرای منویات غلط دیگران، واقع‌گرایی بیشتری پیشه کند. بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات «نسنجیده و ادعاهای گنگ و مبهم» رئیس‌جمهوری جیبوتی در خصوص مداخله ایران در امور کشورهای منطقه اظهار کرد: ضروری است مقامات این کشور قبل از بیان هرگونه سخنی که از اصل و اساس و واقعیت‌های جاری به دور است، با تکیه بر تفکر و مراجعه به منابع بی‌طرف و دوری گزیدن از القائات آشفته‌خواهان در منطقه با بهره‌گیری از استقلال رأی و نظر کارشناسان خود، در چارچوب فهم و درک حتی حداقلی خود اظهارنظر کنند. این مقام مسئول در وزارت خارجه به «اسماعیل عمر غیله» توصیه کرد: بهتر است به جای تکرار سخنان ناروا و واهی و صادره از سوی دیگران، با واقع‌بینی و نگرشی دقیق و عمیق به ثبات و مصالح کلان مردم منطقه، به بازنگری کلمات و گفتار یک سویه خود بپردازند؛ چرا که این‌گونه مواضع هیچ خدمتی به صلح و امنیت منطقه‌ای و به‌ویژه حل بحران‌های سوریه و یمن و بحرین نخواهد کرد. لازم است ایشان ضمن خودداری و پرهیز از اجرای منویات غلط دیگران، واقع‌گرایی بیشتری پیشه کند. قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: بار دیگر لازم است به ایشان نیز توصیه کنم كه به مطالعه هر چه دقیق‌تر تاریخ و تمدن جهان به‌خصوص منطقه بپردازد. تاریخ منطقه مملو از عبرت‌های پرشماری است که می‌تواند به‌عنوان چراغ راه آینده به کار آید.

احتمال استفاده مجدد مسکو از پایگاه همدان برای حمله به تروریست‌ها
فارس| مسکو اعلام کرد در صورتی که ناو هواپیمابر «ادمیران کوزنتسوف» این کشور برای انجام عملیات ضدتروریستی، مرز سوریه را ترک کند، روسیه احتمالا از پایگاه هوایی همدان برای هدف قرار دادن تروریست‌های سوری استفاده خواهد کرد. رئیس کمیته دفاعی مجلس اعلاء روسیه روز گذشته اعلام کرد در صورتی که ناو هواپیمابر «آدمیرال کوزنتسوف» که برای حملات علیه تروریست‌های سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفت، از مرزهای سوریه برای یک ماموریت جدید خارج شود، احتمالا روسیه از پایگاه هوایی همدان استفاده خواهد کرد. روز گذشته نیز حسین دهقان، وزیر دفاع ایران اعلام کرد که تهران احتمالا به روسیه اجازه استفاده از پایگاه هوایی همدان برای عملیات هوایی علیه تروریست‌های سوریه را می‌دهد.
«ویکتور اوزرف» به خبرگزاری «ریانووستی» گفت: «در صورتی که ناو هواپیمابر ادمیرال کوزنستوف بخواهد یک عملیات دیگر انجام دهد و روسیه نتواند از آن برای حملات هوایی علیه تروریست‌های سوریه استفاده کند، استفاده از فرودگاه پایگاه هوایی همدان ضروری می‌شود.» نیروی هوایی روسیه در 30 سپتامبر 2015، عملیات خود علیه تروریست‌های سوریه را به درخواست «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه آغاز کرد. ایران اوایل ماه آگوست به روسیه اجازه داد تا از پایگاه هوایی همدان برای هدف قرار دادن مواضع تروریست‌های سوریه استفاده کند. جنگنده‌های روسیه یک هفته بعد از تکمیل عملیات ضدتروریستی خود در سوریه بازگشتند  .


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/82878/اخبار----دیپلماسی