حامد آفاق، ملی‌پوش بسکتبال در گفت‌وگو با «شهروند»:
 
طلا نگیریم، به ایران برنمی‌گردیم
 

 

گروه ورزش|  تیم‌ملی بسکتبال کشورمان همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد حریفانش را در بازی‌های آسیایی یکی پس از دیگری کنار زده و فردا باید در نیمه‌نهایی این رقابت‌ها به مصاف قزاقستان برود که شگفتی‌ساز این دوره از بازی‌ها بوده است. شاید روی کاغذ 99‌درصد ایران برنده این دیدار باشد اما یکی از بازیکنان قدیمی تیم‌ملی کشورمان معتقد است که بسکتبالیست‌ها حتی مغولستان را هم دست کم نگرفتند چه برسد به حریفشان در نیمه نهایی. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با حامد آفاق که جزو بازیکنان اصلی تیم‌ملی در 7، 8‌سال گذشته به حساب می‌آید، می‌خوانید: 
* همان‌طور که انتظار می‌رفت، توانستید بدون دردسر به نیمه‌نهایی برسید؟
از همان گام اول که با تیم نسبتا ضعیف هند روبه‌رو شدیم، کادر فنی تأکید کرد که هیچ تیمی را دست نگیریم و با تمام قوا به میدان رفتیم. ما انگیزه زیادی داشتیم و بازی سنگینی که مقابل فیلیپین در دور مقدماتی داشتیم و پیروزی که به دست آوردیم، انگیزه بازیکنان را دوچندان کرد. در همه بازی‌ها تمام بازیکنان به میدان رفته‌اند و این‌طور نیست که مقابل تیم‌های ضعیف‌تر تیم ذخیره بازی کند و مقابل تیم‌های قوی تیم اصلی چون بسکتبال یک بازی 12 نفره است. 
* شاید کسی فکر نمی‌کرد در نیمه‌نهایی با قزاقستانی بازی کنید که اسم و رسمی در بسکتبال ندارد؟
بله، ما خودمان هم شگفت‌زده شدیم که در گروه مقابل هم فیلیپین مدعی حذف شد و هم قطر. قزاقستان شگفتی‌ساز این مسابقات است و نشان داده که توانایی شکست تیم‌های بزرگ را دارد. ما حتی مغولستان را هم دست‌کم نگرفتیم، چه برسد به این تیم که شکست آن، ما را به فینال می‌رساند. درضمن مشکل اصلی ما این‌جاست که تمام تیمها مقابل ایران که قهرمان آسیا محسوب می‌شود، انگیزه فراوانی دارند و همین باعث شد تا ژاپن، چین و مغولستان ما را غافلگیر کنند. 
* به نظر می‌رسد مشکل اصلی ایران در دفاع است زیرا مقابل تیم‌های ضعیف نیز گل‌های زیادی دریافت می‌کنید؟
وقتی اختلاف امتیاز به 15 یا 20 می‌رسد، هم انگیزه بازیکنان کمتر می‌شود و هم این‌که زیاد فشار به خودمان نمی‌آوریم زیرا بازی‌ها فشرده است و مهم پیروزی در هر دیدار است. ضمنا احتمالا مصدومیت نیز وجود دارد و به همین دلیل به نظرم نباید به میزان گل‌های خورده و زده فکر کرد. 
* این‌طور که مشخص است باید در فینال با میزبان بازی کنید؟
بله، به احتمال فراوان ایران و کره فینالیست‌های این دوره هستند؛ البته ابتدا باید تمام فکر و ذهنمان روی قزاقستان باشد. تمام فکر و ذهنمان این روزها کسب مدال طلای این بازی‌هاست. درست است که در مقابل تماشاگران کره‌ای کار سختی در پیش داریم اما بازیکنان ما با تجربه هستند و ‌سال گذشته نیز با همین شرایط فیلیپین را در خانه‌اش شکست دادیم. به هیچ مدال دیگری جز طلا فکر نمی‌کنیم و تا قهرمان نشویم، به ایران  بازنمی‌گردیم. 
* در بازی‌های این دوره با وجود این‌که جزو بازیکنان اصلی تیم هستی اما دقایق کمتری به میدان می‌روی؟
من در تمرینات آماده‌سازی قبل از حضور در بازی‌های آسیایی یک هفته به دلیل مشکلات شخصی غیبت داشتم و دیرتر اضافه شدم. فکر می‌کنم کادرفنی همان مسأله را معیار خود قرار داده اما با این وجود مشکلی با روی نیمکت بودن هم ندارم. همواره وقتی به میدان آمده‌ام، سعی کرده‌ام بهترین بازی‌هایم را به نمایش بگذارم. با این حال به کادرفنی حق می‌دهم که از تمام بازیکنان استفاده کند. 
* ارسلان کاظمی بعد از جام‌جهانی از لیست خط خورد اما در مصاحبه‌ای که داشت، گفته بود بچیروویچ به بازیکنان تیم‌ملی توهین می‌کند، چنین موضوعی را تأیید می‌کنی؟
در مقطع فعلی که در اردوی تیم‌ملی در کره هستم و در آستانه بازی حساس نیمه‌نهایی قرار داریم، فکر نمی‌کنم زمان مناسبی برای مطرح کردن چنین بحث‌هایی باشد. بهتر است انتقاد از رفتار بچیروویچ یا هر چیزی دیگر را به بعد از این بازی‌ها موکول کنیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/8107/طلا-نگیریم،-به-ایران-برنمی‌گردیم