چند روز پیش رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور در واکنش به طرح اخذ کارمزد از شهروندان در ازای ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی، این طرح را اقدامی تنبیهی برای شهروندان در استفاده از این نوع خدمات قلمداد کرد. این اعتراض از سوی کاظم آیتالهی درحالی اتفاق افتاد که مدیرکل فناوری بانکمرکزی دریافت کارمزد از کارتخوانها را کاملا منطقی دانست. ناصر حکیمی با اشاره به اینکه کار منطقی و کارشناسی در راستای دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانههای فروش انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه 25درصد تراکنشها زیر 10هزار تومان است، این امر موجب فرسودهشدن شبکه خواهد شد، بنابراین طرح مذکور، مشکلات را تا حدودی حل میکند. در نگاهی کلی و بدون جهتگیری درمورد تصمیم اتخاذ شده، باید به فقدان گفتوگو میان سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و مدیرکل فناوری بانک مرکزی توجه کرد. نظامهای صنفی بهعنوان یکی از بخشهایی که فعالیت خود را در بخش خصوصی سامان میدهند با فلسفه و هدفی خاص شکل گرفتهاند. همکاری مدیرکل فناوری بانک مرکزی با این سازمان در خیلی از موارد باید غیرقابل اجتناب باشد، در غیر این صورت، فلسفه شکلگیری چنین سازمانهایی نادیده گرفته شده است بنابراین باید گفت یا سازمانهای فعال در حوزه نظامهای صنفی را تعطیل کنیم یا اگر به ادامه کار آنها اصرار داریم، حداقل مشورت با آنها در امور تخصصی کمترین کار است.