بلوارهای همدان پیست اتومبیلرانی
 

 

نبود پیست‌های استاندارد اتومبیلرانی و موتورسواری در همدان، جوانان عاشق سرعت را روانه برخی بلوارها کرده که خطرات ناشی از بی‌احتیاطی هر لحظه در انتظار آنها است.
به گزارش مهر، این روزها و در ساعات پایانی شب اجرای حرکات نمایشی که بخشی از هیجانات روحی جوانان را فرو می‌نشاند در برخی بلوارهای شهر همدان دیده می‌شود.
جوانانی با خودرو‌ها و مدل‌های مختلف و موتورهای پرسر و صدا در این بلوارها جولان می‌دهند و آدم را یاد رالی‌های رایانه‌ای و فیلم‌های هراس‌انگیز می‌اندازند.
هرچند که بعضا پلیس با این گونه افراد برخورد می‌کند اما به نظر می‌رسد پلیس نیز تنها می‌تواند به بخشی از خیابان‌های شهر اشراف داشته باشد.
در این میان شاید پیست اتومبیلرانی که در خارج از شهر قرار دارد بتواند برای جبران برخی خسارت‌های ناشی از حرکات نمایشی راهگشا باشد اما این پیست، یک پیست مناسب برای اجرای این حرکات نیست.
از جنبه‌ای دیگر نیز اجرای حرکات نمایشی توسط موتور و خودروهایی که عمدتا به وسیله جوانان کم سن‌و‌سال هدایت می‌شود یکی از مسائل اصلی بروز تصادفات است.
بنابر اظهارنظر جوانان به دلیل نبود مکان مناسب مانند پیست اتومبیلرانی و موتورسواری قابل دسترسی، جایی برای تخلیه هیجان در جوانان نیست و در نتیجه این حرکات خطرناک در بلوارها اجرا می‌شوند.
در همین راستا رئیس هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری همدان با بیان این‌که این دو رشته انرژی و هیجان جوانان را مدیریت می‌کند و به نوعی تخلیه‌کننده هیجان سرعت در جوانان است، اظهار داشت: باید با برنامه‌ریزی درست در این بخش از این پتانسیل برای شرکت در مسابقات بین‌المللی استفاده کرد.
محمدامین روحی با تأکید بر این‌که هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری همدان در چندسال اخیر پیشرفت‌های خوبی در این 2 رشته داشته است، افزود: همدان از پتانسیل بالایی در این 2 رشته بهره‌مند است.
وی با اشاره به رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در استان بیان داشت: هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری در شهرستان‌های نهاوند و ملایر فعال است و همچنین هیأت شهرستان بهار نیز در بدو تأسیس است اما دیگر شهرستان‌ها دارای هیأت نیستند چراکه نیاز به امکانات ازجمله دفتر دارند و باید پیستی نیز برای تمرین داشته باشند.
روحی اضافه کرد: در این راستا اداره ورزش و جوانان شهرستان‌ها، ادارات دولتی و دیگر ارگان‌ها و همین‌طور بخش خصوصی می‌توانند به هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری شهرستان‌ها کمک کنند.
رئیس هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری استان همدان عنوان داشت: پیست آفرود در همدان درحال ساخت است و پیست تمرینی نیز در استادیوم 15‌هزار نفری مفتح برای علاقه‌مندان وجود دارد.
وی در ادامه با بیان این‌که در رشته اتومبیلرانی و موتورسواری بالغ بر 200 نفر در بخش بانوان و آقایان فعالیت می‌کنند، گفت:  هیأت برنامه‌های مختلفی را در تقویم ورزشی خود ازجمله برگزاری مسابقات موتورکراس، اتومبیلرانی سرعت، رالی نقشه‌خوانی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه خودروهای کلاسیک، کلاس‌های مربیگری و داوری و همچنین مسابقات کارتینگ دارد.
روحی با اشاره به این‌که رشته اتومبیلرانی و موتورسواری علاوه‌بر ورزش دارای مقوله‌های دیگری نیز هست، ابراز داشت: از مقوله فرهنگی و آموزشی فرهنگ درست رانندگی کردن و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را مدنظر دارد و توانایی راننده در کنترل خودرو بیشتر می‌شود و دیگر این‌که افراد فعالیت گروهی انجام می‌دهند.
رئیس هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری استان همدان با اشاره به این‌که این رشته بسیار فراگیر است و اداره ورزش و جوانان استان در حد بضاعت در این راستا کمک کرده است، اذعان داشت: سایر ارگان‌ها نیز می‌توانند هیات‌های شهرستان‌ها را کمک کنند چراکه این ورزش با تمامی اقشار جامعه سروکار دارد.
یکی از علاقه‌مندان به رشته اتومبیلرانی و موتورسواری با بیان این‌که مکانی برای نگهداری موتورها وجود ندارد، اظهار داشت: کم‌لطفی‌های هلال‌احمر و اورژانس در زمان برگزاری تمرینات نیز دیده می‌شود چراکه حضور اورژانس در تمرینات الزامی است اما هلال‌احمر و اورژانس نگاهی ورزشی به این حرفه ندارند.
حامد قبادی به مشکلات خرید موتورهای مسابقه‌ای نیز اشاره کرد و با بیان این‌که خرید امکانات این رشته هزینه بالایی دارد، افزود:  هیأت اتومبیلرانی همدان از کمک به ورزشکاران در این زمینه محروم است اما مسئولان استان می‌توانند در تأمین زیرساخت‌ها کمک حال این هیأت باشند.
وی با تأکید بر این‌که ساخت یک پیست استاندارد تنها با کمک اداره کل ورزش و جوانان ممکن نیست، اظهار داشت: کمک ارگان‌هایی همچون استانداری، شهرداری‌ها و شرکت علیصدر در این زمینه راهگشا خواهد بود.
این علاقه‌مند به رشته اتومبیلرانی و موتورسواری نبود زیرساخت در این 2 رشته را باعث عقب‌ماندگی همدان دانست و گفت:  درحال حاضر پیست استانداردی در همدان وجود ندارد و در زمینه آموزش به ورزشکاران این حرفه با مشکل روبه‌رو است.
قبادی بیان داشت: اگر تمام رشته‌های اتومبیلرانی و موتورسواری با وجود زیرساخت مناسب و استاندارد در آینده فعال شود حدود 70‌درصد از حوادث خیابانی نیز کاهش می‌یابد.
این علاقه‌مند به رشته اتومبیلرانی و موتورسواری با بیان این‌که جوانان سرعت را دوست دارند، اضافه کرد: زمانی که جوانان بتوانند هیجان خود را در یک پیست مطمئن و استاندارد تخلیه کنند انگیزه‌ای برای تخطی از قانون و سرعت بالا در خیابان‌ها نخواهند داشت.
وی از نبود راه‌حلی برای موتورسواران در امر نگهداری موتورهای مسابقه‌ای گلایه کرد و عنوان داشت: ورزشکاران زمانی که برای تمرین یا مسابقه موتور خود را حمل می‌کنند موتور آنها توسط نیروی انتظامی توقیف می‌شود و از آنجایی که این موتورها خارجی هستند به‌عنوان کالای قاچاق تلقی شده و کسی به کاربری این موتورها و مسابقه‌ای بودن آنها توجه ندارد و جریمه‌های زیادی برای صاحبان آنها درنظر گرفته می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/7513/-بلوارهای-همدان-پیست-اتومبیلرانی