تبلت شرایط سنی دارد
 

 

|  دکتر محمدحسن فیروزی |   روانپزشک
و روان‌درمان کودک|

تمرکز کودکانی که زیاد از تکنولوژی استفاده می‌کنند در آینده روی دروس کم خواهد بود و دچار افت تحصیلی می‌شوند.        
کاهش اعتماد به نفس کودکان از دیگر معایب استفاده از تکنولوژی است. کودک باید بتواند به اسباب‌بازی مسلط باشد و دایما برنده شود تا احساس توانمندی کند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در بازی‌های تبلت و موبایل این اتفاق نمی‌افتد و کودکان پیاپی دچار شکست می‌شوند، درنتیجه اعتماد به نفس آنها پایین می‌آید.  این کودکان در ارتباط‌گیری با همسن و سالانشان نیز دچار مشکل می‌شوند چراکه بیشتر سرگرم تبلت و موبایل خواهند بود و ارتباطشان با اطراف قطع می‌شود.  والدین آموزش کافی درباره فرزند پروری ندیده‌اند. پدر و مادرها با کودکان خود بازی‌های فعالیتی انجام نمی‌دهند بلکه از سنین پایین بازی‌های فکری تهیه و تصور می‌کنند این عمل می‌تواند قدرت ذهنی کودک را بالا ببرد، درحالی‌که از لحاظ تقویت حس و حرکت نسبت به شناخت اولویت دارد و اگر کودک خوب رفتار حرکتی نکرده باشد، در مسائل و حل ریاضی دچار مشکل خواهد بود.  استفاده از تکنولوژی سن خاصی ندارد، اما اگر خانواده‌ها می‌خواهند از این وسایل برای کودکانشان استفاده کنند، اول باید بازی‌های حرکتی و فعالیتی انجام شود. والدین می‌توانند اجازه استفاده از بازی‌های تبلت و موبایل را به‌عنوان جایزه و امتیاز با درنظر گرفتن محدودیت زمانی در اختیار کودکان قرار دهند که زمان مناسب بین یک تا 4 ساعت است.  
کودک باید بر اسباب‌بازی مسلط شود، ‌ارزانقیمت باشد، اسباب‌بازی خریده شده به دنیای واقعی کودک نزدیک باشد تا بتواند خلاقیت کودک را بالا ببرد، مثلا اسباب‌بازی‌هایی مثل وسایل آشپزخانه، وسایل دکتری و... از وسایل واقعی شبیه‌سازی شده‌اند و می‌تواند تخیل کودک را تقویت کند.   قبل از این‌که کودکان سنین پایین با تکنولوژی‌هایی مثل موبایل و تبلت آشنا شوند، باید حس‌های آنها مثل حس دیداری، شنوایی و... تقویت شود، بعد از آن باید روابط بین اندام‌ها مثل ارتباط چشم و دست توسط بازی‌های تقویتی شکل گیرد.  
وقتی کودکان با وسایلی مثل تبلت بازی می‌کنند از فعالیت بازمی‌مانند در نتیجه هماهنگی بین اندام‌ها خوب شکل نمی‌گیرد و دچار مشکلات حسی و حرکتی می‌شوند.  
غربی‌ها برای هر سن اسباب‌بازی خاص خود را دارند، مثلا تبلت‌هایی برای سنین پایین دارند که کودک دایم در آنها برنده می‌شود و در تقویت اعتماد به نفسشان موثر است. 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/7487/تبلت-شرایط-سنی-دارد