شهروند| جشنواره ونیز که درکنار جشنوارههایی چون کن و برلین یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی اروپا و البته جهان به حساب میآید، پنجشنبه با حضور بسیاری از چهرههای شناختهشده سینمای جهان و درشرایطی که اتفاقات ریز و درشت و جذابی در افتتاحیه این جشنواره رقم خورد، کار خود را آغاز کرد. هفتاد و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز با نمایش فیلم موزیکال «لا لا لند» که رایان گاسلینگ و اما استون در آن نقشآفرینی میکنند، کار خود را آغاز کرد. آلبرتو باربرا مدیر جشنواره ونیز فیلم جدید شزل را شروعی تازه در ژانر موزیکال دانست و در توصیف آن گفت: این فیلم یک ادای احترامی حیرتانگیز به عصر طلایی موزیکالهای آمریکایی به حساب میآید. ازجمله نکات بارز افتتاحیه جشنواره ونیز جو امنیت سنگینی بود که با فضای غمآلود بعد از زلزله ایتالیا عجین شده بود. به نظر بسیاری از کارشناسان نمایش فیلم «لالا لند» با بازی رایان گاسلینگ و اما استون به کارگردانی دامین شازل درحالی که شماری از مشهورترین چهرههای سینمای جهان روی فرش قرمز جشنواره فیلم ونیز رفتند، آغازی تأثیرگذار را رقم زد.
بنابر آنچه درگزارش ورایتی آمده است؛ «لالا لند» درحالی بهعنوان فیلم افتتاحیه یکی از قدیمیترین جشنوارههای جهان به نمایش درآمد که وقتی صبح روز پنجشنبه برای اهالی مطبوعات به نمایش درآمد، توجه زیادی را به خود جلب کرد تا جایی که نقدها و معرفیهای صورت گرفته اهالی مطبوعات در مورد این فیلم از حضور احتمالی پررنگش در سایرجشنوارههای معتبر سینمایی جهان خبر میداد. دمین شازل که با فیلم قبلیاش «ضربه شلاق» توجه زیادی را جلب کرده بود، در این فیلم رمانتیک موزیکال اما استون را در نقش بازیگری تأثیرگذار و رایان گاسلینگ را در نقش یک نوازنده جزو تصویر کرده است. این فیلم کمدی موزیکال که با سکانسی پر از موسیقی در یکی از بزرگراههای لسآنجلس آغاز میشود، از همین حالا استون را به لیبل لوکسی برای ایتالیاییها بدل کرده است. شازل کارگردان 31ساله این فیلم در نشست مطبوعاتی برگزارشده فیلمش گفت: فیلمش شاید همه کلیشههای مرتبط با لسآنجلس را تکرار کرده باشد، کلیشههایی مثل ترافیک و فرهنگ سلبریتیها و غیره، اما درعین حال از آنچه در این شهر خیلی شاعرانه میبیند و مردمی با رویاهای غیرواقعی را گرد هم آورده نیز، سخن میگوید. او گفت: موفقیت «ضربه شلاق» که آن هم درباره یک در امر جز بود و ۵ نامزدی اسکار گرفت و ۳ جایزه برد، به او کمک کرد تا فیلم جدیدش را بسازد و همانطور که رویاهای خودش محقق شد، نشان دهد رویاها میتوانند واقعی شوند. دربخشی از مراسم افتتاحیه جرزی اسکولیموسکی کارگردان نماینده موج نوی سینمای لهستان شیر طلایش را که برای یک عمر دستاورد هنری به وی اهدا شد، به شهر آماتریس اهدا کرد که در زلزله هفته پیش با خاک یکسان شد. درعین حال آلبرتو باربرا رئیس جشنواره ونیز نیز یاد درگذشتگان این زلزله را گرامی داشت.
بزرگداشت کیارستمی در شب نخست جشنواره
شامگاه دهم شهریورماه، تالار بزرگ دارسنا ونیز در ایتالیا، میزبان فیلمسازان، منتقدان، ستارههای سینما و مدیران دیگر جشنوارهها از سراسر جهان بود که گردهم آمده بودند تا درنمایش ویژه افتتاحیه این جشنواره با یاد عباس کیارستمی شرکت کنند. این مراسم با اکران دوفیلم کوتاه نمایش داده نشده، از عباس کیارستمی همراه بود. «مرا به خانه ببر» فیلم سیاه و سفید 16دقیقهای و یک بخش از فیلم «24 فریم» که کیارستمی مراحل پایانی آن را درطول دوره درمان در بیمارستان و منزلش به پایان رسانده بود، دو اثری بودند که نمایش آنها با استقبال و ابراز احساسات تماشاگران همراه شد. پیش از نمایش فیلم 76دقیقه و 15ثانیه با عباس کیارستمی، آلبرتو باربرا رئیس فستیوال ونیز- از عباس کیارستمی یاد کرد و از تفاوت او با دیگر فیلمسازان به لحاظ نوع فیلمسازی و تنوع کاری و چرایی برگزاری بزرگداشتی در این سطح، سخن گفت. سپس احمد کیارستمی- فرزند عباس کیارستمی- با دعوت از سیفالله صمدیان، کارگردان فیلم 76دقیقه و 15ثانیه با عباس کیارستمی، برای سخنرانی به خاطرات حضورش در سال 2005 مراکش سرکلاس فیلمسازی عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی برای دانشجویان مراکشی و آمریکایی اشاره و از رابطه خاص این دو فیلمساز بزرگ سینمای جهان یاد کرد. کیارستمی گفت، تنها کسی که در دنیا میشناختم که میتوانست کاری کند برای بزرگداشت پدرم، چه در ونیز چه در سایر نقاط جهان، فیلم شایستهای از او داشته باشیم، سیفالله صمدیان بود؛ همانطور که قبلا در پاریس در مراسم بزرگداشت پدرم هم گفتم، عباس کیارستمی در سفرهای داخل و خارج از ایران و برنامههای مشترک با صمدیان، معتقد بود؛ مقابل دوربین او حضوری آسوده، با اطمینان و آرامش دارد. درشرایطی که اصولا از مقابل دوربین کسی بودن پرهیز میکرد و معذب بود. دبورا یانگ- منتقد و نویسنده سرشناس نشریه ورایتی که سالها دبیر جشنواره تائورمینا در ایتالیا بوده است، هم درباره این فیلم با اشاره به اینکه گزارشی برای آن خواهد نوشت، گفت: اصلا فکر نمیکردم فیلمی درباره کیارستمی ببینم که همه حساسیتها و ویژگیهای فیلمسازی کیارستمی در آن رعایت شده باشد. رسرژ توبیانو، رئیس سینما تک پاریس که به تازگی استعفا داده و تییری فرمو- رئیس جشنواره کن و مدیر بنیاد لومیرها- هم در سالن حضور داشتند. تییری فرمو گفت: این یک مستند واقعی است و لحظات نابی از عوالم بسیار خاص و کارهای متنوع هنری کیارستمی را درخود دارد.