اخبار دیپلماسی
 

 

جواد ظریف: وزارت خارجه از هیچ اقدامی برای بهبود روابط با آمریکای لاتین دریغ نخواهد کرد
ایرنا| وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی 120 نفره در کوبا به سر می‌برد، تأکید کرد که وزارتخانه متبوعش از هیچ کوششی برای کمک به گسترش روابط کشورمان با آمریکای لاتین دریغ نخواهد کرد. محمدجواد ظریف یکشنبه شب به وقت ‌هاوانا -بامداد دوشنبه به وقت تهران- در ضیافت شامی که به افتخار حضور هیأت ایرانی در هتل ناسیونال پایتخت کوبا برگزار شده بود، افزود: ما از طریق همکاران وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های سیاسی ایران در کشورهای آمریکای لاتین، به بخش‌های خصوصی و دولتی کشور کمک خواهیم کرد تا اقداماتی را برای همکاری با کشورهای این منطقه مهم جهان آغاز کنند و برنامه‌های موجود را نیز ادامه دهند. وی توسعه روابط با آمریکای لاتین را در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
ظریف گفت: در دوره پسابرجام، موانع برطرف شده و فرصت‌ها برای گسترش همکاری ایران با کشورهای مختلف ازجمله آمریکای لاتین فراهم است. وی تصریح کرد: باید از فرصت پسابرجام استفاده کنیم و با برنامه‌ریزی بتوانیم از آن بهره ببریم. وزیر امور خارجه که نخستین سفر خود را برای بازدید از 6 کشور آمریکای مرکزی و جنوبی آغاز کرده است، این اتهام که دولت یازدهم توجه چندانی به تقویت مناسبات با کشورهای این منطقه را ندارد، رد کرد.
وی گفت: همه می‌دانند که ما تاکنون سه‌بار برای انجام این سفر برنامه‌ریزی کرده بودیم؛ اما هر بار این برنامه به دلیل تحولات منطقه آمریکای لاتین یا خاورمیانه به تعویق می‌افتاد. کامبیز شیخ‌حسنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در‌ هاوانا نیز در این مراسم، سفر ظریف و هیأت همراه را بسیار مهم توصیف کرد و آن را آغازی برای «شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط برای مناسبات بعدی شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی دو طرف با شناخت کامل‌تر و اقدامات هوشیارانه» دانست. ظریف را در نخستین سفر رسمی او به آمریکای لاتین به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم، شماری از مقام‌های وزارت امور خارجه، بیش از 80تن از مدیران و فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی و گروهی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی همراهی می‌کنند. دیدارهای ظریف با مقام‌های بلندپایه کوبا ازجمله رئیس‌جمهوري، وزیر خارجه، وزیر تجارت خارجی و وزیر اقتصاد روز دوشنبه آغاز می‌شود.

مسعود بارزانی به ایران می‌آید
ایسنا| رئیس اقلیم کردستان عراق قرار است در پاسخ به دعوت رسمی ایران به‌زودی به تهران سفر کند. دفتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه، 22 آگوست (دیروز) در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد. در ادامه این بیانیه آمده است که دعوتنامه‌ای رسمی برای سفر به ایران از سوی مقامات جمهوری اسلامی به دست بارزانی رسيده و وی نیز این دعوت را پذیرفته است اما هنوز زمان مناسب برای انجام این سفر تعیین نشده است.

آمریکن اینترپرایز: تأسیسات هسته‌ای ایران با اس-300 غیر قابل دسترسی است
ایسنا| یک اندیشکده آمریکایی با پرداختن به تأثیرات راهبردی استقرار سامانه دفاعی اس- 300 در ایران گزارش داد: این اتفاق یک تغییردهنده بازی راهبردی در منطقه است که تأثیری قابل توجه بر توازن قدرت نظامی در این منطقه دارد. اندیشکده آمریکن اینترپرایز در گزارش خود پیرامون استقرار سامانه دفاعی موشکی اس - 300 روسیه در ایران نوشت: به نظر می‌آید که مناقشه چند ساله
 تهران – مسکو بر سر خرید سامانه اس - 300 حل شده باشد. استقرار این سامانه دفاعی در ایران، در مجموع یک تغییردهنده بازی راهبردی در منطقه و چالشی است که توجه بین‌الملل باید به سوی آن جلب شود. ارتش آمریکا می‌تواند اس - 300 را مغلوب کند؛ اما این کار تنها با اختصاص تعداد بیشتری از هواپیماهای خود شامل هواپیماهای رادارگریز پیشرفته و یک تلاش نظامی گسترده با هدف از بین بردن این سامانه ممکن است. در حال حاضر ارتش اسراییل و کشورهای عرب ظرفیت و توانایی قابل ملاحظه و از طریق ابزارهای متعارف را برای نابودی اس - 300 ندارند. این در حالی است که امکان دارد گزارش‌های ایرانی‌ها مبنی بر این‌که روسیه در حال ارسال نسخه پیشرفته‌تر این سامانه به ایران است، درست باشد. ارتش‌های کشورهای منطقه برای حفظ قابلیت کنونی و انجام حملات هوایی به ایران باید پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و سلاح‌ها را از آمریکا خریداری کنند و رویکردهای عملیاتی جدید خود را بهبود بخشند. اگر آنها تصمیم به ارتقای این ظرفیت‌ها نگیرند، ایران قادر خواهد بود تا عامل مهم بازدارنده منطقه‌ای علیه خود را حفظ کند؛ اما اگر آنها قابلیت‌های‌شان را افزایش دهند، در این صورت استقرار سامانه اس - 300 در ایران به رقابت تسلیحاتی در ایران دامن خواهد زد. آمریکن اینترپرایز در ادامه آورده است: روسیه ابتدا انتقال بخش‌های غیرموشکی اس - 300 را در آوریل 2016 به ایران آغاز کرد. گزارش‌ها در آن زمان نشان می‌داد که این اجزا متعلق به مدل PMV-1 است اما رسانه‌های داخلی بعدها گزارش دادند که ایران مدلPMV-2 را دریافت خواهد کرد که قابلیت‌های بیشتری نسبت به مدل قبلی‌اش دارد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/72982/اخبار----دیپلماسی