اخبار جهان
 

 

ترکیه باقی ماندن اسد در قدرت را به علت مبارزه مشترک با کُردها پذیرفت
ایسنا| ترکیه درحال علنی کردن تعهدات رئیس‌جمهوری، رجب طیب اردوغان به مسکو در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه در نهم ماه آگوست است. مهم‌ترین این تعهدات پذیرفتن باقی ماندن رئیس‌جمهوری سوریه درقدرت درمقابل تشکیل ائتلافی سه‌جانبه با ایران و روسیه برای مقابله با قدرت گرفتن کُردهاست. پایگاه عرب آنلاین درتحلیلی نوشته است: بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد: امکان دارد اسد نقشی در دوره انتقالی سوریه داشته باشد. ناظران گفتند این اظهارات، سخنان محرمانه‌ای را علنی کرد که درباره «بازنگری‌های دردناک» آتی ترکیه در قبال مسأله سوریه بیان می‌شد؛ بازنگری‌هایی که به این کشور اجازه می‌دهد در ائتلافی مقابل آمریکا قرار گیرد که با حمایت از یگان‌های نظامی کُرد و اتکا به آنها در اخراج داعش از شمال سوریه بر خشمگین کردن اردوغان اصرار دارد. اعتراف ترکیه به باقی ماندن اسد در مرحله انتقالی که کسی نمی‌داند چه زمانی آغاز می‌شود، نیازمند آن است که رئیس‌جمهوری ترکیه گام‌های تازه‌ای را بردارد، ازجمله آنها اجرای مهم‌ترین شرط روسیه یعنی متوقف کردن نفوذ مخالفان و سلاح از طریق مرزهای ترکیه به سمت سوریه.گسترش نفوذ کُردهای سوریه علت اصلی تنش میان آنکارا و واشنگتن بود. آمریکا درخواست‌های ترکیه را برای متوقف کردن تجهیز جنگجویان کُرد به سلاح را نپذیرفت و از این‌رو اردوغان مجبور شد برای متوقف کردن این گسترش نفوذ به دنبال ائتلاف با ایران باشد. سپس اسد به این ائتلاف پیوست و شروع به اجرای حملات متمرکز روی مواضع کُردها کرد و از این طریق هشدارهای روزجمعه آمریکا را به چالش کشید. تحلیلگران ترک اعتقاد دارند بمباران هوایی شهر حسکه ازسوی نیروی هوایی سوریه به نخست‌وزیر ترکیه برای اعلام پذیرش باقی ماندن اسد در قدرت کمک کرد، گویی هماهنگی قبلی درباره گام‌های متقابل وجود دارد. ییلدریم گفت، دمشق متوجه شده کُردها نیز برای سوریه به تهدید تبدیل شده‌اند.

پلیس اروپا نگران نفوذ داعش به اردوگاه‌های پناهندگان در یونان است
ایرنا|  به گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس، پلیس اروپا به دنبال تحقیقات گسترده‌ای که درپی مجموعه‌ای از حملات و کشف مدارک جعلی انجام شد، اکنون نگران آن است که تروریست‌ها به میان پناهجویانی که قصد ورود به اتحادیه اروپا دارند، نفوذ کرده باشند. این تحقیقات بین‌المللی که در سراسر جهان انجام شده، شامل نظارت پلیس بر رویدادهای مختلف در سوریه، عراق، یونان و اتریش با هدف بررسی چگونگی استفاده از مدارک جعلی برای عبور از مرزهاست. دست‌کم دونفر از عاملان حمله تروریستی نوامبر گذشته در پاریس با استفاده از مدارک جعلی سوری و به‌عنوان پناهجو از سوریه وارد اروپا شده بودند.

بریتانیا زندانیان اسلامگرای افراطی را در بخش‌های ویژه نگهداری می‌کند
بی‌بی‌سی|  لیزتراس، وزیر دادگستری بریتانیا، از ایجاد بخش‌هایی ویژه در داخل زندان‌های این کشور برای نگهداری زندانیان اسلامگرای افراطی که می‌توانند بر سایر زندانیان تأثیر داشته باشند، خبر داده است. خانم تراس همچنین طرح‌هایی را برای انجام بازرسی‌های بیشتر در بخش زندانیان مسلمان و خارج کردن کتاب‌هایی با محتوای ترویج افراط‌گرایی از کتابخانه‌های زندانیان اعلام کرده است.یان اچسون، مسئول سابق زندان‌ها که مسأله رواج افراط‌گرایی در داخل زندان‌ها را بررسی کرده، گفته است که «ترسی سازمانی» در مقابله با دیدگاه‌های افراط‌گرایانه در داخل زندان‌ها وجود دارد به این دلیل که کارکنان زندان‌ها بیم آن دارند که از برخوردهای آنها درمقابل زندانیان تفسیری نژادپرستانه شود. به گفته آقای یان اچسون «در زندان‌ها باید نظم و کنترل برقرار باشد. چنانچه چنین اصولی در زندان‌ها حاکم نباشد، شرایط برای رشد افراط‌گرایی بسیار آسان می‌شود».

نتیجه یک نظرسنجی: پناهجویان به آلمان رنگ و غنا می‌بخشند
دویچه‌وله| طبق یک نظرسنجی جدید ۵۶‌درصد آلمانی‌ها معتقدند، پناهجویان به جامعه رنگ و غنای بیشتری بخشیده‌اند. ۵۱‌درصد پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی براین باورند که نیروی کار تخصصی که به همراه پناهجویان وارد آلمان شده و می‌شود، باعث تقویت اقتصاد این کشور خواهد شد. البته در این مورد نیز نظر هواداران حزب AfD کاملا متفاوت است و تنها ۹‌درصد آنان به این مسأله اعتقاد دارند. درمجموع ۵۶‌درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی موسسه «اینفراتست دیامپ» معتقدند که ورود پناهجویان به جامعه آلمان رنگ و غنا می‌بخشد. این میزان البته بستگی به گرایش‌های سیاسی پرسش‌شوندگان متفاوت است و در بین هواداران حزب سبزها بر ۷۹‌درصد و در بین هواداران حزب راست‌گرای AfD بر تنها ۷‌درصد بالغ می‌شود. ۵۸‌درصد از کل پرسش‌شوندگان اعتقاد دارند که سیاست‌های آنگلا مرکل درمسأله پناهجویان خطر بروز سوءقصدهای تروریستی را افزایش خواهد داد. هرچه سن پرسش‌شوندگان بالاتر و سطح تحصیلاتشان پایین بوده، باور آنها نیز بیشتر
 بوده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/72981/اخبار--جهان