ایران تا چه رتبه‌ای می‌توانست بالا بیاید؟
 
اگر می‌شد...
 

 

شهروند|  قبل از المپیک 2016 شاید علاقه‌مندان، کارشناسان و مسئولان روی مدال‌آوری چند ورزشکار حساب ویژه‌ای باز کرده بودند اما به هر دلیلی ازجمله ناداوری، غفلت و ناآمادگی آنها ناکام‌های بزرگ المپیک لقب گرفتند تا ایران سقوط 8 پله‌ای را در جدول مدال‌ها نسبت به دوره قبل تجربه کند.
طلاهای از دست رفته
همه‌چیز تا پایان حرکات یکضرب برای قهرمان المپیک لندن خوب پیش رفت اما ناداوری یا هر اتفاق دیگری طلا را از چنگ بهداد سلیمی در آورد تا هت‌تریک طلایی وزنه‌برداری کامل نشود. قبل از المپیک و در پیش‌بینی مدال‌ها قطعا تکواندو و کشتی فرنگی سهم ویژه‌ای داشتند اما اوضاع آنطور که انتظار داشتیم، پیش نرفت. فرنگی‌کاران که 3 طلا در المپیک لندن به دست آوردند، با 2 برنز به کار خود پایان دادند و خبری از درخشش طلای المپیک روی سینه شاگردان بنا نبود. 3 تکواندوکار مرد ایران که با آمادگی بالایی به ریو رفتند نیز دست خالی ریودوژانیرو را ترک کردند. از سوی دیگر احسان حدادی، دارنده مدال نقره المپیک لندن نیز نتوانست افتخار تاریخی خود را تکرار کند و پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شد. حتی شاید مجتبی عابدینی در صورت قضاوت عادلانه و داشتن کمی شانس توانایی رسیدن به مدال طلا را داشت. این اتفاقات باعث شد تا کاروان ایران در جدول مدال‌ها عقب‌تر از آن چیزی که پیش‌بینی شده بود، ‌باشد.
هفدهمی می‌توانست تکرار شود
کاروان کشورمان با 3 طلا، یک نقره و 4 برنز به کار خود در سی‌ویکمین دوره المپیک پایان داد اما به نظر می‌رسد پتانسیل ورزش کشورمان خیلی بیشتر از این بود که در ریودوژانیرو مشاهده کردیم. در دوره قبلی ایران با 12 مدال در رده 17 جدول مدالی المپیک ایستاد و این بار نیز شاید می‌توانست تا همان رتبه صعود کند. در صورتی که بهداد سلیمی اسیر ناداوری نمی‌شد و طلای خود را در المپیک تکرار می‌کرد، تعداد مدال‌های طلای ایران به 4 می‌رسید و وزنه‌برداری می‌توانست عملکردی شبیه کار دوره قبلی کشتی فرنگی با کسب 3 مدال طلا داشته باشد. از سوی دیگر اگر فرزان عاشورزاده یا حتی مهدی خدابخشی که در رنکینگ اول وزن خود قبل از المپیک حضور داشتند، به مدال طلا دست پیدا می‌کردند، تعداد طلایی‌های کاروان ایران به 5 می‌رسید. از سوی دیگر حداقل انتظار از کشتی فرنگی کسب یک مدال طلا بود اما تیم بنا یک فینالیست هم نداشت. کاروان کشورمان با احتساب کسب 6 مدال طلا می‌توانست حداقل رده هفدهمی دوره قبلی خود را تکرار کند. در پایان المپیک 2016 کرواسی با 5 طلا، 3 نقره و 2 برنز در رده هفدهم قرار دارد و جامائیکا با 6 طلا، 3 نقره و 2 برنز در رده شانزدهم است. این جدول نشان می‌دهد که کشورهایی که در المپیک قبلی همگام با ایران مدال آوری کرده‌اند، در این دوره پیشرفت داشته و حتی کاروان ایران با تکرار نتیجه لندن نمی‌توانست در رده هفدهم قرار بگیرد. با آن 4 طلا، 5 نقره و 3 برنز المپیک قبلی ایران فقط می‌توانست تا رده 21 جدول مدال‌ها پیش برود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/72923/اگر-می‌شد