تسنیم| حسن روحانی رئیسجمهوری ایران هفته گذشته در مشهد مقدس خبر خروج اقتصاد ایران از رکود را داده بود. حالا در اين خصوص دولت، اسنادي منتشر كرده تا نشان دهد بر چه پايهاي چنين موضوعي را مطرح كرده است. برآورد مقدماتی رشد اقتصادی فصل اول سال 1393 که از سوی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی تدوین شده است نشان میدهد رشد اقتصادی ایران طی سهماهه نخست امسال در قیاس با سال قبل 5/2درصد بوده است. موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، مجموعهای وابسته به نهاد ریاستجمهوری بهعنوان مغز و اتاق فکر دولت است که در حوزههای پژوهشی و آموزشی نیازهای معاونتهای ریاستجمهوری را برآورده میسازد و ریاست آن برعهده مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیسجمهوری است.
برآورد رشد اقتصادی کشور در فصل اول 1393، موضوع گزارش حاضر است که با استفاده از دادههای محدود در دسترس و روشهای علمی انجام شده است. مطابق با نتایج بهدستآمده، رشد تولید ناخالص داخلی سهماهه اول در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 5/2درصد بوده است. این رقم برای تولید ناخالص داخلی بدون نفت 8/1درصد برآورد شده است. براساس نتایج مذکور، میتوان گفت که اقتصاد کشور در فصل اول سال 93 از رکود خارج شده است. با وجود این، باید خاطرنشان شود که به دلیل رشد نسبتا نامتوازن بخشهای مختلف، پایداری و استمرار رشد اقتصادی بهدستآمده با تردید روبهرو است که توجه به اصلاح ترکیب رشد را ضروری میسازد. براساس نتایج بهدستآمده میتوان گفت که اقتصاد کشور در سهماهه اول سال 93 با رشد مثبت 5/2درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شرایط رکودی خارج شده است. با وجود این، تفاوت قابل توجه در نرخهای رشد، که میتوان آن به رشد نامتوازن یاد کرد، تردیدهایی را درباره پایداری و استمرار رشد اقتصادی ایجاد میکند. در صورتیکه با دقت بیشتری به نرخ رشد بخش صنعت و معدن نگاه کنیم، سایه این تردید سنگینتر نیز خواهد شد. براساس نتایج بررسی شده از بنگاههای صنعتی عضو بورس اوراق بهادار تهران، نرخ رشد صنعت خودروسازی 2/76درصد و نرخ رشد سایر صنایع 2/3درصد برآورد شده است. براساس نتایج مذکور میتوان گفت که بخش مهمی از رشد 5/7درصدی برآوردشده در بخش صنعت و معدن ناشی از رشد صنعت خودروسازی است. اگرچه نرخ رشد مذکور تا پایان سال 93 کم و بیش ادامه خواهد یافت، اما در آن صورت، نرخ رشد سال 94 صنعت خودروسازی قطعا بسیار کمتر از این خواهد بود. این نتایج بهرغم اینکه نشاندهنده پیوندهای پیشین و پسین نسبتا ضعیف صنعت خودروسازی است، بیانگر رشد نامتوازن بخشهای مختلف صنعت نیز هست.