حسين عليزاده در اصفهان:
 
در مورد نوازندگی زنان موضع یکدستی وجود ندارد
 

 

شهروند|  این‌روزها، هر نشستي که برای كنسرت‌هاي عليزاده برگزار مي شود، حتما سررشته يكي از مباحث صحبت‌هاي آن جلسه در دست یکی از چالش‌هاي كنوني عرصه موسيقي است؛ چالش‌هايي تشکیل‌شده از حذف نوازندگان زن در برخي شهرها و حفاظت از موسيقي سنتي ايران که حالا بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود. اين درحالي است كه نشست خبري كنسرت حسين عليزاده، يكشنبه‌شب در اصفهان برگزار شد. نشستي كه عليزاده در آن از احساس خوب به اصفهان آمدنش مي‌گويد: «هر زمانی که به اصفهان آمدم حس هویت و غرور داشتم.»
اين هنرمند پيشكسوت موسيقي با بیان این‌که 35‌سال است که اهل هنر برای توجه به موسیقی درخواست دارند، ادامه داد: این درخواست دارد قدیمی می‌شود، اما اگر مسئولان به موسیقی توجه و از آن نگهداری نکنند باید در مقابل تاریخ پاسخگو باشند.
او با تأکید بر این‌که مسئولان باید به مشکلات هنر رسیدگی کنند، گفت: مهم‌ترین بخش هرکاری در دنیا حفظ امنیت آن است. زمانی‌که جامعه ایران به تفاوت‌گذاری‌های جنسیتی معترض باشد موانع این معضل برداشته می‌شود.
عليزاده با اشاره به ممنوعیت نوازندگی زنان در اصفهان افزود: امنیت را ادارات مسئول تأمین می‌کنند. اگر در مورد یک موضوع نظرات یکدست باشد می‌توان خوب عمل و احساس امنیت کرد. ولی در کشور ما در موضوعاتی همچون نوازندگی زنان موضع یکدستی وجود ندارد. حتی قانون مشخصی نیز وجود ندارد و ممکن است حرفی بزنید و مجرم شناخته شوید.
علیزاده با بیان این‌که در بسیاری از مسائل در موسیقی موضع مشخصی در کشور وجود ندارد، گفت: جامعه ما جامعه‌ای عقب‌افتاده نیست. این‌طور نیست که مردم درک مسائل اخلاقی و هنری را نداشته باشند. ایران کشوری است که تعداد کارگردانان زن بیشتری نسبت به اروپا و آمریکا دارد.
او با تأکید بر حرمت و احترام به زنان، گفت: در قانون نظام جمهوری اسلامی ایران نوازندگی زنان ممنوع نیست. این‌که یک زن ایرانی برنده جایزه ریاضی می‌شود افتخار است همان‌طور که یک زن نوازندگی می‌کند. این دو فرقی با هم ندارند. چرا فکر می‌کنید موسیقی زشت است و هرکس نوازندگی می‌کند آدم بدی است؟ صداوسیما بیشتر از همه از موسیقی استفاده می‌کند ولی نوازنده را تحقیر می‌کند و از پشت دیوار نشان می‌دهد. این درست نیست که از یک سو در هر برنامه‌ای از موسیقی استفاده کند ولی هیچ کجا نوازنده را نشان ندهد. در این سال‌ها تلاش کردیم تا با چنگ و دندان از موسیقی نگهداری کنیم.
علیزاده با تأکید بر حفظ حد و مرزهای موسیقی سنتی، گفت: درخواست دارم تا موسیقی سنتی را با سایر موسیقی‌ها آمیخته نکنید. صد نوع موسیقی را به نام موسیقی سنتی عنوان می‌کنند، بعد یک روز می‌بینیم که نوشته‌اند از موسیقی سنتی استقبال شده و یک روز می‌بینیم نوشته‌اند که از موسیقی سنتی استقبال نشده است. بسیاری از این موسیقی‌ها پاپ هستند. به‌عنوان نمونه همایون شجریان پاپ اجرا می‌کند. این‌که فرزند محمدرضا شجریان است که به معنا اجرای سنتی نیست. با بسیاری از سازهای قدیمی مثل کمانچه نیز می‌توان موسیقی پاپ اجرا کرد. چرا برخی فکر می‌کنند موسیقی پاپ بد و زشت است؟ اگر تقلید باشد زشت است. بسیاری از کارهای پاپ و رپ در ایران تقلید و ژست و اداست که آن را زشت کرده است. رپ در ایران چون تقلیدی است زشت است ولی وقتی به سیاهپوستی نگاه می‌کنیم که دارد با رپ به وضع زندگی خود اعتراض می‌کند زشت نیست.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/6475/در-مورد-نوازندگی-زنان-موضع-یکدستی-وجود-ندارد