بیابانی دیگر در پیش است
 
تالابی که قربانی کاشت خیار می‌شود!
 

 

سرپرست اداره‌کل محیط‌زیست استان همدان از خشک‌شدن چشمه ورودی تالاب مصنوعی شیرین‌سو اظهار تاسف و نگرانی کرد.    عادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: تالاب شیرین‌سو جزو تالاب‌های مصنوعی در همدان به‌شمار می‌رود اما مدیریت آب این منطقه برعهده شرکت آب منطقه‌ای است.   
وی افزود: تالاب‌های مصنوعی برای تأمین آب احداث می‌شوند اما منطقه شیرین‌سو به یک اکوسیستم زیست‌محیطی مهم تبدیل شده، همچنین از جنبه گردشگری و تفریحی جزو مناطق بسیار مهم است.    عربی تصریح کرد: در این منطقه برخی پرندگان آبزی  در کنار آبزی بومی شده‌اند و زادآوری می‌کنند، اما درحال‌حاضر آب این تالاب توسط آب منطقه‌ای برای کاشت محصولاتی مانند خیار و سیب‌زمینی هدایت می‌شود. وی گفت: از بین بردن تالاب و از بین رفتن اکوسیستم پرندگان بومی یک منطقه برای کاشت خیار جای نگرانی داشته و دانشجویان محیط‌زیست و علاقه‌مندان به موضوع گردشگری در این راستا دغدغه دارند.   
عربی تصریح کرد: در صورتی‌که روال کشیدن آب تالاب شیرین‌سو ادامه داشته باشد تا یک‌ماه آینده به بیابان تبدیل می‌شود. وی ادامه داد: هدایت آب تالاب‌های مصنوعی نیاز به مجوز زیست‌محیطی ندارد که این موضوع از ضعف‌های قانونی است، درحالی‌که با کمی فکر کردن و تعقل هیچ‌گاه آب یک تالاب برای کاشت خیار که جزو محصولات استراتژیک نیست، از بین نمی‌رود.   
عربی خاطرنشان کرد: در بالای این منطقه مجوز حفر چاه داده شده که درواقع به‌طور غیرمستقیم آب این تالاب از بین می‌رود.  


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/6306/تالابی-که-قربانی-کاشت-خیار-می‌شود!