دانشگاه تبریز و آموزشوپرورش استان آذربایجانشرقی به منظور استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای دو طرف، تفاهمنامه همکاری علمی و پژوهشی مشترک امضا کردند.
بهگزارش «شهروند» از تبریز، رئیس دانشگاه تبریز با اعلام اینکه این تفاهمنامه در هفت ماده به امضای طرفین رسید، گفت: همکاری و تبادل اطلاعات در تدوین سیاستها، استراتژیها، اولویتها، برنامهها و نیازهای پژوهشی، استفاده از توانمندیهای علمی و فنی طرفین در اجرای دورههای آموزشی، کارگاههای تخصصی، همکاری و مشارکت در کمیتههای علمی، پژوهشی و تخصصی طرفین، انتشار آثار علمی و دستاوردهای تحقیقاتی مستخرج از فعالیتهای مشترک، استفاده بهینه از امکانات، پتانسیلهای آموزشی و تحقیقاتی و تجهیزات آزمایشگاهی، منابع علمی، بستهها و نرمافزارهای طرفین را ازجمله محورهای این تفاهمنامه است. دکتر محمدرضا پورمحمدی در ادامه با اشاره به دیگر مفاد این تفاهمنامه افزود: تعیین اولویتهای پژوهشی و اجرای طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی مشترک، برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت، همایشها و سمینارها، تألیف و انتشار کتب و نشریات، تبادل تجربیات فرهنگی و اجتماعی همچون تجربههای علمی، تشکلهای اسلامی، کانونهای فرهنگی و هنری، تأسیس مدارس غیردولتی حقوقی در دانشگاه، تسهیل در پذیرش بدون کنکور دانشآموزان نخبه، آشناسازی دانشآموزان دوره دوم متوسطه با دانشکدهها و رشتههای تحصیلی، استفاده دانشآموزان نخبه و شاخص از امکانات کتابخانهای، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه، برگزاری دورههای آمادگی المپیاد با همکاری اساتید و دانشجویان المپیادی دانشگاه، ارتباط و همکاری دانشکدهها و مرکز رشد دانشگاه با پژوهشسراها و مراکز کارآفرینی دانشآموزان ادارهکل و... ازجمله دیگر اقدامات طرفین خواهد بود. وی در بخش دیگر سخنان خود ازجمله نکات منفی مجموعه آموزشی کشور را جدایی سیستم آموزشوپرورش از آموزش عالی دانست و افزود: در اغلب کشورها این مجموعهها بهصورت واحد اداره میشوند، از اینرو این تفاهمنامه در راستای از بین بردن این خلأ موجود است و از فرصت ایجادشده در جهت توسعه بیش از پیش همکاریهای بینبخشی استفاده خواهد شد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان آذربایجانشرقی نیز در حاشیه امضای این تفاهمنامه همکاری مشترک، با تأکید بر اینکه ظرفیتهای خوب و مناسبی در مجموعه دانشگاههای استان و آموزشوپرورش آذربایجانشرقی و در رأس آنها در دانشگاه تبریز وجود دارد، گفت: با آگاهی از ظرفیتهای موجود و مدیریت علمی دو مجموعه میتوان در پیشبرد و اهداف تعالی این استان و حتی منطقه گامهای موثر و تعیینکنندهای برداشت.