گزارش «شهروند» از واکنش‌ها به آرای مردم تهران در مجلس و خبرگان رهبری
 
اهل «کوفه» یا شهروند «ام‌القرای اسلامی»
 

 

فرشید   غضنفرپور روزنامه نگار

تا دیروز اهالی ام‌القرای اسلامی بودند و حالا اهل کوفه خوانده می‌شوند. چنانکه از رصد رسانه‌ها برمی‌آید، انتخابات مجلسین این روزها بر نظر سیاسیون درباره مردم تهران تاثیرات بسیار گذاشته است. شهری که برای مجلس نهم از 30 نماینده 29 چهره اصولگرا و منتقد اصلاحات را به بهارستان فرستاد، اینک فهرست کامل و 30 نفره اصلاح‌طلبان را بدون کم و کاست برای نمایندگی خود در مجلس دهم برگزیده است.
یکی از تندترین واکنش‌ها به این تصمیم مردم تهران را حجت‌الاسلام شجونی نشان داد. این عضو جامعه روحانیت مبارز گفته بود: تهران پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولایت فقیه است و رأی‌آوری این افراد نیز نشان‌دهنده همین مسأله است.
وحید یامین‌پور، فعال رسانه‌ای نزدیک به جبهه پایداری نیز در تحلیلی درباره علت رأی کامل اکثریت مردم تهران به فهرست اصلاح‌طلبان نوشت: «اصولگرایان در تهران شکست خوردند؛ به‌طور مطلق؛ ولی این شکست بیش از آن‌که سیاسی باشد، فرهنگی و تمدنی است. تهران شهری است با انبوهی از جمعیت متعلق به طبقه متوسط جدید شهری، پیچیده در سبک زندگی شبه‌مدرن با مطالبات شبه‌روشنفکرانه. چه بر مبنای مفهوم «طبقه و قشر» تحلیل کنیم و چه مبتنی بر مفهوم «سبک زندگی»، آنچه روشن است این‌که رأی بخشی از مردم تهران عموما قداست‌زدایی شده و عرفی و حامل ارزش‌های غربگرایانه است.» اما شاید تندترین واکنش به نتیجه رأی تهرانی‌ها را یک کانال تلگرامی منتسب به یک نهاد نظامی نشان داده باشد. این کانال تلگرامی روز پس از انتخابات در پیامی که به‌طور گسترده در شبکه‌های مجازی بازتاب داشت، نوشت: عجب قصه‌ای است تاریخ انقلاب مردم تهران ..کوفه را سربلند کردند! در ادامه این پیام آمده است: این مردم پا در جای پای اهل کوفه گذاشتند و به خاطر شهوات دنیا، تمایل به آشتی با غرب و عافیت‌طلبی اسیر فتنه انگلیسی شدند و به پروژه کثیف بلندگوی استعمار یعنی بی‌بی‌سی لبیک گفتند.
این نوشته ادامه می‌دهد: عمار انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله مصباح و افراد متعددی از نمایندگان حزب‌اللهی در مجلسین با تیغ رأی اکثریت در شهر تهران قربانی آرای مردم بی‌بصیرت این شهر شدند و حالا مردم آماده باشید که «فتنه اکبر» در راه است. این پیام در پایان به مردم تهران هشدار داده است که به‌زودی دستپخت این «آش انگلیسی» را خواهند چشید!
ظاهرا تندی این اظهارات حتی واکنش حسین قدیانی، سرمقاله‌نویس روزنامه وطن امروز را نیز به دنبال داشته است. قدیانی در سرمقاله روز گذشته خود نوشته است: کوفه خواندن تهران، بی‌تعارف بیانگر نوعی «بی‌معرفتی سیاسی» است. یعنی چه این حرف‌ها؟ چطور مردم تهران وقتی 3 دوره مجلس را به افراد همسو با ما می‌سپارند، شهیدپرور و ولایی و اهل درد و بامعرفت خوانده می‌شوند اما کافی است باری علیه من و ما رأی بدهند! او در ادامه نوشته است: اگر به «تلک الایام نداولها بین الناس» ایمان داریم، ‌لاجرم باید اندکی تامل کنیم و بعد از سبک و سنگین کردن حرف مدنظر، تحلیل خود را به رشته تحریر درآوریم؛ لذا صمیمانه از این دوستان عزیز می‌خواهم که «صبوری» را هم به «بصیرت» خود اضافه کنند. حمید ابوطالبی، معاون سیاسی رئیس‌جمهوری نیز در صفحه توییتر خود در واکنش به انتقادات از رأی مردم تهران نوشته است: اینکه می‌گویند: «رأی بخشی از مردم تهران عموما قداست‌زدایی شده و عرفی و حامل ارزش‌های غربگرایانه است و تهران شهری است با انبوهی از جمعیت متعلق به طبقه متوسط جدید شهری، پیچیده در سبک زندگی شبه‌مدرن با مطالبات شبه‌روشنفکرانه از رقیب سیاسی در تهران شکست نخورده‌اند، بلکه این کنش سیاسی، تجلی یک سبک زندگی است. این شکست، فرهنگی و تمدنی است.» ابوطالبی در پاسخ به این سخنان گفت: این سخنی سهمگین و باوری ناراست است که شکست خود را این‌گونه توجیه و مردم صمیمی و دوست‌داشتنی و بزرگوار تهران را این‌گونه مورد تهاجم قرار دهید. حمید ابوطالبی در ادامه نوشته است: دوستان عزیز، مردم تهران سرنوشت‌شان را خودشان می‌نویسند؛ برای آینده‌شان خود تصمیم می‌گیرند و حیات اجتماعی و فردی خود را آگاهانه رقم می‌زنند.
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران نیز در مصاحبه‌ای با ایلنا گفته است: آنها این موضوع (رأی تهرانی‌ها به اصلاحات) را به مسائلی مانند سبک زندگی و حتی کارگزاری تاثیر عوامل انگلیسی در ایران نسبت می‌دهند و به نکوهش شهروندان پایتخت می‌پردازند و مرکز ایران را به‌زعم خودشان با کوفه مقایسه می‌کنند.
عضو شورای شهر تهران در ادامه گفته است: گویی انتخاب‌شدگان از کانال دستگاه‌های مختلف نظارتی و قانونی عبور نکرده‌اند! لابد انتظار دارند که از این پس به جای شورای نگهبان آنها تعیین‌کننده باشند. امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا نیز به «اهل کوفه» خواندن مردم تهران واکنش نشان داده و در کانال روزنامه ایران گفته: مقایسه مردم تهران با اهل کوفه با چه توجیه شرعی و عقلی سازگار است؟ او سپس پرسیده است: اين كه يك شهر ١٢ ميليوني را چون به آقاي فلان و فلان رأي نداده‌اند؛ در زمره يزيديان بدانند چه توجيه شرعي و عقلي دارد؟ من مي‌گويم؛ هیچ! احمد توکلی، نماینده مردم تهران که از راهیابی به مجلس دهم بازمانده اما در سپاسنامه‌ای که به موکلانش نوشته از آنها تقدیر کرده که او را از «بار سنگین وکالت رهایی بخشیده‌اند» در ادامه سپاسنامه خود آورده است: از سر تکریم قانون و اعتقاد قلبی به مردم‌سالاری دینی صمیمانه به منتخبان محترم شادباش می‌گویم و خود و تمام منتخبان محترم را به اخلاق، گفت‌وگو، تفاهم و وحدت دعوت می‌کنم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/58810/اهل-«کوفه»-یا-شهروند-«ام‌القرای-اسلامی»