اخبار دیپلماسی
 

 

اشتون کارتر: ایران یکی از 5 چالش بزرگ در برابر ماست
وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی خصمانه، ایران را یکی از 5 چالش آمریکا خواند که باید با آن مقابله کرد.
بی‌بی‌سی انگلیسی گزارش داد: اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در ساختمان پنتاگون ضمن تکرار ادعای تهدیدآمیزبودن توان دفاعی ایران برای امنیت منطقه و آمریکا، به چالش‌های پیش‌روی کشورش اشاره کرد و داعش و کره‌شمالی را چالش‌هایی خواند که واشنگتن با آنها مقابله می‌کند.
کارتر در اظهارات خصمانه خود علیه ایران با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای مدعی شد: چالش دیگر ایران است زیرا درحالی‌ که توافق هسته‌ای، توافق خوبی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است اما ما باید همچنان از تجاوز ایران جلوگیری و با نفوذ بد ایران علیه دوستان و متحدان‌مان به‌ویژه اسراییل مقابله کنیم.  

روسیه: حسن نیت ایران در باره سوریه قابل تردید نیست
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امورخارجه روسیه با تأکید بر غیرقابل تردید بودن حسن نیت ایران درباره سوریه گفت: هیچ دلیلی برای تردید داشتن در مورد حسن نیت تهران و قاطعیت جمهوری اسلامی در اجرای خواست‌های مصرحه در قطعنامه (سازمان ملل) درباره سوریه وجود ندارد. به گزارش اسپوتنیک، ریابکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو اظهار کرد که هیچ دلیلی برای متهم کردن تهران و تردید داشتن در مورد حسن نیت جمهوری اسلامی نسبت به سوریه وجود ندارد. وی نقش ایران در حل بحران سوریه را مثبت خواند و افزود: می‌بینیم که ایران دارای موضعی بسیار مسئولیت‌پذیرانه نسبت به سوریه است و هیچ دلیلی برای تردید داشتن در مورد حسن نیت این کشور وجود ندارد.

ولایتی: آتش‌بس درسوریه بهانه‌ای برای تغییر بشار اسد است
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که آتش‌بس در سوریه بهانه‌ای برای تغییر حکومت بشاراسد است، گفت: تصمیم درمورد حکومت سوریه تنها با اراده مردم این کشور است و نه با تصمیم سازمان ملل و حکومت‌های دیگر. علی‌اکبر ولایتی درحاشیه همایش جمهوری اسلامی؛ فرصت‌ها و تهدیدهای فرهنگی و افراطی‌گرایی درجمع خبرنگاران افزود: هدف آمریکایی‌ها در طرفداری از آتش‌بس سوریه خیر نیست و قصد اصلی آنها تغییر حکومت قانونی این کشور است.  وی ادامه داد: آنها از طریق جنگ توسط عوامل خود نتوانستند این کار را انجام دهند، حال این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل بردند و مصوب کردند بشار اسد درحکومت نباشد و یک حکومت دست‌نشانده آمریکا در دمشق روی کار آید. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با این کار آمریکایی‌ها حتما مخالف است.

تخت‌روانچی:  فصل نوین مناسبات تهران- وین به وجود آمده است
«مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امورخارجه ایران که سه‌شنبه وارد وین شده است، در دیدار با مقامات ارشد سیاسی اتریش حصول توافق هسته‌ای در وین را فصل نوینی در توسعه مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران با اتریش در سطوح مختلف ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا، وی که در راستای رایزنی‌های سیاسی و مشورت‌های دوره‌ای ایران و اتریش به این کشور سفر کرده است؛ در دیدار با «سباستین کورتز» وزیر امورخارجه اتریش در زمینه همکاری جمهوری اسلامی ایران و اتریش درحوزه‌های مختلف گفت‌وگو کرد. «میشاییل لینهارت» قائم‌مقام وزیر امورخارجه و «هلموت فریدن شوس» رئیس دفتر و مشاور امور بین‌الملل رئیس‌جمهوری اتریش نیز در این دیدار حضور داشتند.

درخواست کمک آمریکا از ایران برای یافتن لوینسون
مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد؛ در آن از ایران خواست تا به تحقیقات برای یافتن رابرت لوینسون کمک کند. به گزارش آسوشیتدپرس واشنگتن مدعی است: لوینسون که هم‌اکنون 67‌سال دارد، 9‌سال پیش هنگام انجام ماموریت در جزیره کیش در ایران ناپدید شده است. در این قطعنامه آمده که ایران موافقت کرده تمام اطلاعات در دسترس درباره ماجرای ناپدیدشدن لوینسون را ارایه کند. آسوشیتدپرس در‌سال 2013 با انجام تحقیقاتی فاش کرد رابرت لوینسون هنگام ناپدیدشدنش در‌سال 2007 درحال انجام یک ماموریت جاسوسی غیرمجاز برای سیا درجزیره کیش بوده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/58777/اخبار----دیپلماسی