با برگزاری مراسم تشییع شیدا جاهد در تالار وحدت مخالفت شد
 
ممنوع حتی پس از مرگ
 

 

شهروند| با مراسم تشییع شیدا جاهد، آوازخوان موسیقی سنتی ایران در تالار وحدت و خانه هنرمندان موافقت نشد. در حالی‌که بنا بود پیکر شیدا جاهد که پس از سال‌ها ممنوع‌الکاری و البته 5‌سال مبارزه با بیماری سرطان یکشنبه (9 اسفند) در بیمارستان لاله از دنیا رفت، از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تشییع شود، مسئولان تالار وحدت با این امر مخالفت کردند و پس از آن هم با آغاز این مراسم از مقابل خانه هنرمندان موافقت نشد.
در نهایت قرار شد پیکر این هنرمند موسیقی ایرانی از مقابل بیمارستان لاله که روزهای آخر عمر خود را در بخش مراقبت‌های ویژه آن سپری کرد، تشییع شود و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شود.
خبرنگار «شهروند» برای پیگیری مسأله با مهدی وجدانی، مدیر روابط‌عمومی معاونت هنری ارشاد صحبت کرد. وجدانی درباره مسأله به وجود آمده گفت: «براساس پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم درخواستی از طرف خانواده آن مرحوم به تالار رودکی نرسیده است. اگر این درخواست داده می‌شد مانعی برای برگزاری مراسم در تالار وحدت وجود نداشت. از سوی دیگر آقای طالبی، سرپرست دفتر موسیقی هم گفته‌اند درخواستی به آن دفتر هم داده نشده است.» مسعود جاهد، آهنگساز، نوازنده نی و همسر شیدا جاهد  در اینباره به «شهروند» گفت: شیدا مدت‌ها در دولت قبل ممنوع‌الکار بود؛ همین مسأله هم او را از جامعه موسیقی گرفت. من خیلی درگیر این ضایعه بودم و شرایط روحی خوبی برای پیگیری مسأله  نداشتم.
شبی که شیدا از میان ما رفت حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی با من تماس گرفت و گفت: خانه موسیقی هر همکاری‌اي که لازم باشد را برای برگزاری مراسم تشییع خانم جاهد انجام می‌دهد. از من پرسیدند چه روز و چه محلی را برای این مراسم پیشنهاد می‌کنید؟ من هم با توجه به زحمات فراوانی که شیدا برای هنر ایران انجام داده بود، تالار وحدت را پیشنهاد دادم. آقای نوربخش با تأیید حرف من گفتند هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا مراسم از مقابل تالار وحدت آغاز شود. من تا همین حد اطلاع دارم. بعد از آن اما خانه موسیقی طبق اطلاعیه‌ای که صادر کرد، اعلام کرد مراسم از مقابل بیمارستان لاله آغاز می‌شود».
   او افزود: «البته آقای مرادخانی هم همکاری لازم را انجام دادند و تمام امکانات لازم را در اختیار ما قرار دادند تا مراسم از مقابل تالار وحدت آغاز شود. همه چیز آماده بود اما امروز (روز گذشته) اعلام کردند این اتفاق عملی نیست».
در این میان «حمیدرضا نوربخش»  مدیرعامل خانه‌ موسیقی در گفت‌وگو با «شهروند» اعلام کرد: «خانه موسیقی همان‌طور که در مورد سایر هنرمندان از دست رفته حوزه موسیقی عمل می‌کند، در مورد برگزاری مراسم تشییع خانم جاهد هم درخواست کتبی خود را به بنیاد رودکی داد؛ چرا که تالار وحدت زیرمجموعه تالار رودکی است. در ادامه با وجود پیگیری‌هایی که انجام گرفت، به ما گفتند بنابر صلاح‌دید مراجع ذ‌يربط امکان برگزاری مراسم از مقابل تالار وحدت وجود ندارد و بنابراین تصمیم گرفتیم مراسم از مقابل بیمارستان لاله آغاز شود. ما پیگیری‌های خودمان را ادامه دادیم اما متاسفانه به‌طور مشخص پاسخی داده نشد و در مورد علت مخالفت با برگزاری مراسم از مقابل تالار وحدت هم پاسخ دقیقی دریافت نکردیم».
 در چنین شرایطی برای پیگیری دقیق‌تر موضوع احتمالا تنها یک راه دیگر باقی می‌ماند که البته به سرانجام نرسید. مسئولان بنیاد رودکی باید در مورد این موضوع توضیح می‌دادند. با وجود اين اما پیگیری خبرنگار «شهروند» برای گفت‌وگو با بهرام جمالی، مدیرعامل بنیاد رودکی و حسن عمیدی، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل به منظور پرسش از چرایی مخالفت صورت گرفته با برگزاری مراسم تشییع شیدا جاهد از مقابل تالار وحدت به نتیجه‌ای نرسید.  
با تمام این تفاسیر امروز (چهارشنبه) 12 اسفندماه شیدا جاهد درحالی در خاک آرام می‌گیرد که نه‌تنها آرزوی روی صحنه رفتن را با خود به همان اعماق زمین خواهد برد، بلکه حتی این فرصت به دوستدارانش داده نشد که او را با احترام کامل آن چنان که برای بقیه موزیسین‌ها اتفاق افتاد، از مقابل تالار وحدت تشییع کنند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/58771/ممنوع-حتی-پس-از-مرگ