موافقان و مخالفان شکار پای میز مناظره نشستند
 
صادر نشدن پروانه شکار ۵۰ تفنگ را به 5‌هزار تفنگ رسانده است
 

 

شهروند| دو سالی می‌شود سازمان حفاظت محیط‌زیست برای شکار چهارپایان مجوزی صادر نمی‌کند تا این‌گونه سایه حمایت را بر سر خود ببینند. پرندگان از این قاعده مستثنی هستند و برای شکار آنها مجوز صادر می‌شود. هر ‌سال هزاران پرنده مهاجر در تالاب‌های شمالی و جنوبی کشور قلع و قمع شده، صید و زنده‌گیری می‌شوند و بسیاری از فعالان محیط‌زیست و دوستداران حیات‌وحش به دنبال این هستند تا جلوی صید و شکار پرندگان و سایر گونه‌ها را توسط شکارچیان بگیرند و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم دیگر مجوز شکاری صادر نکند. این موضوع دیروز محور مناظره‌ای در پانزدهمین نمایشگاه محیط‌زیست شد. یک فعال موافق شکار با اشاره به این‌که من با عدم صدور پروانه شکار مخالفم زیرا وقتی پروانه صادر نشود، کسی که قانون‌مند به شکار می‌رود، منزوی می‌شود، گفت: «در دنیای صنعتی بشر امروزی پیشرفت‌های گوناگونی داشته است اما تنها زمینه‌ای که جای نازیدن و بالیدن در آن نیست در زمینه محیط‌زیست است. همه جا قدم‌های مثبت برداشته‌ایم اما در محیط‌زیست تنها گام‌های منفی برداشته‌ شده است.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) محمود بناپور که با عنوان فعال محیط‌زیست معرفی شده بود، ادامه داد: «در گذشته استفاده بی‌رویه از محیط‌زیست را شاهد بوده‌ایم؛ تمام نگاه‌ها در حوزه محیط‌زیست معطوف به سازمان محیط‌زیست بوده است اما آیا دستگاه‌ها دیگر دخیل نیستند؟ سازمان محیط‌زیست به تنهایی قادر نیست این مشکلات را رفع کند.»
او پس از طرح این مقدمه با بیان این‌که شکار و صید در فرهنگ ما به هزاران ‌سال قبل برمی‌گردد و در صدر اسلام هم شکار بوده است، یادآوری کرد: «امروز در فرهنگ عمومی مردم عده‌ای موافق شکار و عده‌ای هم مخالف شکار هستند. احساس مشترک مردم پرهیز از کشتن و خون‌ریزی و حفظ گونه‌هاست؛ اما متاسفانه کشتن هست و شکار هم هست. چه باید بکنیم؟»
بناپور نتیجه‌گیری کرد: «من با این‌که پروانه شکار صادر نکنند مخالفم؛ زیرا وقتی اسم شکار پیش می‌آید همه انگشت‌ها شکارچی را نشانه می‌رود درحالی‌که شکارچی کسی است که طبق ضوابط و به‌طور قانونی وارد طبیعت می‌شود و آن بخشی که نباید باشد را صید می‌کند اما «شکارکش» هر چیزی که به تیررسش بیفتد را شکار می‌کند. برای او تنها ارزش پولی گوشت شکار مهم است و ارزش جهانی و زیستی گونه را حساب نمی‌کند.»
او با اعلام این‌که در یک منطقه آهوی ۱۵۰ هزار تایی الان به ۵۰۰ تا رسیده است، بار دیگر با عدم صدور پروانه شکار مخالفت کرد و گفت: «اگر زمانی در استان یزد ما ۵۰ تفنگ بود، الان با صادر نشدن پروانه ۵هزار تفنگ در منطقه داریم.»
زیستگاه‌های ایران سرریز جمعیت ندارد
بنابراین گزارش کیوان هوشمند که در مناظره‌ای با موضوع شکار در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست صحبت می‌کرد، گفت:  «از تخریب زیستگاه و تعارض‌ها و  همه با خبریم و می‌دانیم اینها در تخریب محیط‌زیست چه اندازه موثر است. تأثیر اینها شاید از شکار بیشتر باشد یا کمتر اما الان اینجا جمع نشده‌ایم که اینها را با هم مقایسه کنیم. می‌خواهیم صرفاً به شکار و تأثیرش بر حیات وحش به‌عنوان یک مولفه بپردازیم.»
این خبرنگار محیط‌زیست با بیان این‌که به‌طور کلی دو نوع شکار مجاز و غیرمجاز داریم، ادامه داد: «فکر نمی‌کنم درباره مضرات شکار غیرمجاز بحثی داشته باشیم و همه متفق‌القول هستند. شکار مجاز هم به صدور پروانه ویژه یا عادی برای پستانداران و پرندگان انجام می‌شود.»
او ادامه داد:  «صدور پروانه شکار عادی پرنده که امسال صادر شد زمینه‌ساز بسیاری از سوء استفاده‌ها و تخلفات است. موارد زیادی از شکارچیان پروانه‌دار بودند که خارج از تعدادی که در پروانه قید شده بود  یا گونه‌ای غیر از گونه تعیین شده در پروانه شکار و حتی با مجوز شکار پرنده، پستاندار شکار کردند.»
برگزاری دوره‌های آموزشی برای شکارچیان توسط فدراسیون تیراندازی
به گزارش ستاد خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، علی تیموری در مناظره شکار نمایشگاه محیط‌زیست با برشمردن سیاست‌ها و اقدامات سازمان محیط‌زیست در مورد شکار ازجمله ابلاغ صدور مجوز شکار پرندگان گفت: «قطعاً به لحاظ فنی اعلام مطلق ممنوعیت شکار بدون بررسی کارشناسی در مناطق چهارگانه و آزاد جزو نظرات سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست.»
مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست با طرح این سوال که روش‌ها و اقدام‌هاي محیط‌بانان چه اندازه باعث رشد حیات وحش در کشور می‌شود و با اشاره به روند نزولی حیات وحش در دنیا تصریح کرد: «در ایران هم به دلایلی طبیعی ازجمله خشکسالی، شهرنشینی و کاهش طعمه حیات وحش از همین روند رنج می‌برد.»
تیموری در ادامه از برنامه سازمان محیط‌زیست برای آموزش شکارچیان خبر داد و گفت: «در نظر داریم فدراسیون تیراندازی با امکاناتی که در مناطق مختلف دارد دوره‌های آموزشی با موضوعاتی همچون حقوق محیط‌زیست برای شکارچیان برگزار کند و سازمان محیط‌زیست برای هر شکارچی براساس دوره‌هایی که گذرانده دفترچه شکار صادر کند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/58751/صادر-نشدن-پروانه-شکار-۵۰-تفنگ-را به-5‌هزار-تفنگ-رسانده-است