تقویم تاریخ
 

 

اشغال تبریز توسط عثماني
500‌سال پیش، برابر با هفتم سپتامبر 1514 میلادی، نظاميان عثماني وارد تبريز شدند. اين یگان‌ها به فرماندهي مستقيم سليم اول سلطان عثماني 23 آگوست (15 روز پيش از آن) در دشت چالدران نيروهاي شاه اسماعيل صفوي را شكست داده بودند.  سلطان سليم و نظامیانش بر اثر حملات غيرمنظم نيروهاي شاه اسماعيل و مقاومت مردم تبريز نتوانستند مدت طولاني در اين شهر بمانند و بالاخره از آن بیرون رفتند. یکی از اهداف عمده سلطان سليم از حمله به ايران را می‌توان جلوگيري از گسترش شيعه اثني‌عشري كه مذهب رسمي ايرانيان اعلام شده بود نام برد.

تولد ملکه اليزابت اول
481‌سال پیش، برابر با هفتم سپتامبر 1533 میلادی، ملكه اليزابت اول، پادشاه مقتدر بريتانياي كبير به دنيا آمد. او دختر هنري هشتم بود و در ژانويه 1559 میلادی طي تشريفاتي در 26 سالگي تاج‏گذاري كرد. در زمان او دريانوردان و كاشفان انگلیسی در نواحي وسيعي از قطب شمال تا آفريقا و از آسيا تا قاره تازه كشف شده آمريكا، سرزمين‏هایی را به تصرف درآوردند و دامنه امپراتوري بريتانيا را گسترده ساختند. مورخين، الیزابت اول را يكي از مقتدرترين و سياست‏مدارترين حكومت‏گران جهان توصیف کرده‌اند. دوره سلطنت اليزابت اول دوره شكوفايي فلسفه و هنر و ادبيات در انگلستان محسوب مي‏شود.

سالروز بمباران هوايي لندن
74‌سال پیش، برابر با هفتم سپتامبر 1940 میلادی، آدولف هيتلر براي به زانو درآوردن انگلستان، فرمان اجراي طرح بمباران‏هاي وسيع هوايى لندن و تأسيسات صنعتي و نظامي انگليس را صادر كرد. در همین روز بمباران مهیب لندن توسط 600هواپيماي بمب‏افكن آلمانی كه توسط 400 هواپيماي شكاري ديگر محافظت مي‏شدند، انجام شد و بمباران مناطق ديگر انگلستان نيز تا يك ماه ادامه يافت. در بمباران 11 ساعته هفتم سپتامبر، نيمي از لندن ويران شد و هزاران نفر كشته و زخمي و بي‏خانمان شدند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/5391/تقویم-تاریخ