نارضایتی مسافران قطار مسیر زنجان- مشهد از وضع واگن‌ها
 
مدیرعامل راه‌آهن شمال‌غرب:90‌درصد قطارها مشکل ندارند
 

 

درحالی مسئولان راه آهن شمال غرب تأکید می‌کنند که وضع ناوگان ریلی این منطقه مطلوب است و در تلاش برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هستند که مسافران مسیر زنجان - مشهد و بالعکس از وضع حاکم بر ناوگان ریلی این مسیر گلایه مند هستند و تکرار مشکلات و عدم توجه مسئولان برای حل این مشکلات موجب ایجاد نارضایتی آنها شده است.     
به گزارش مهر، فرسودگی قطار زنجان - مشهد، کثیف بودن محیط داخلی قطار، نبود سیستم تهویه، کمبود آب و تأخیر بیش از سه تا چهار ساعته باعث شده شهروندان زنجانی که طی روزهای اخیر در مسیر زنجان- مشهد و بالعکس تردد  کرده‌اند از وضع پیش آمده ناراضی بوده و خواستار رسیدگی مسئولان به وضع پیش آمده هستند.    
مسعود رضایی از شهروندان زنجانی که طی چند روز اخیر از قطار مسیر زنجان- مشهد و بالعکس استفاده کرده است با انتقاد از وضع  موجود در قطار مسیر زنجان-مشهد و بالعکس می‌گوید:     متاسفانه هیچ‌گونه امکانات رفاهی در قطار مسیر زنجان- مشهد وجود ندارد.    
وی با بیان این‌که به هیچ وجه وضع موجود در این قطارها مناسب نیست ادامه می‌دهد: صندلی‌های قطار به نحوی کثیف و غیرقابل نشستن بود که مسافران مجبور به استفاده از ملافه برای نشستن برای صندلی‌ها کردند.    
رضایی بوی نامطبوع منتشر شده در قطار را یادآوری کرده و ادامه می‌دهد: به دلیل نبود تهویه مناسب و گرمای هوای داخل واگن‌ها متاسفانه بوی نامطبوع در فضای واگن‌ها و راهرو قطار ایجاد می‌شود.    
وی با اشاره به این‌که قطار زنجان - مشهد با تأخیر سه تا چهارساعته وارد ایستگاه مشهد شد می‌افزاید: طبق گفته خود مسئولان قطار مسیر زنجان- مشهد قرار بود این قطار در ساعت 12 ظهر به ایستگاه مشهد می‌رسید  درحالی‌که با یک تأخیر 3 ساعته در ساعت حدود چهار عصر وارد این ایستگاه شد که این روند در ایستگاه زنجان نیز تکرار شد.    
رضایی توقف‌های متعدد در مسیر  به‌خصوص بعد از ایستگاه تهران تا سمنان و از سمنان به مشهد را یادآور شده و می‌گوید:     متاسفانه شرایط  نامناسب موجود در قطار و توقف‌های متعدد و همچنین تأخیر چندساعته باعث نارضایتی مسافران شده بود.    
همچنین نظری یکی دیگر از مسافران قطار زنجان- مشهد و بالعکس از نبود آب و تهویه در این قطار خبر می‌دهد و می‌گوید:     با توجه به وضع پیش آمده دیگر حاضر به استفاده از قطار مسیر زنجان- مشهد نیستم.    
نظری با بیان این‌که حجب و حیای مردم زنجان باعث شده درخصوص مسائل و مشکلات معترض نباشند می‌افزاید: این خصلت مردم زنجان همواره باعث تضعیف حقوق آنها شده است.    
وی می‌افزاید: نامناسب بودن وضع سرویس بهداشتی،  کثیف بودن صندلی‌های داخل واگن‌ها، نبود تهویه مناسب، بوی نامطبوع داخل واگن‌ها و همچنین توقف‌های پی در پی و تأخیر بیش از سه تا چهار ساعت باعث نارضایتی اکثر مسافران شده است.    
این شهروند زنجانی با انتقاد از عدم اختصاص واگن‌های مناسب برای مسیر زنجان می‌افزاید: واگن‌های قطارهای زنجان فرسوده بود و متاسفانه مسئولان در این زمینه دقت و توجه کافی را ندارند به نحوی که در قطارهای مسیر‌های دیگر شاهد استفاده از واگن‌های مناسب و نو هستیم.    
این ابراز نارضایتی شهروندان زنجانی درحالی است که مدیرعامل راه آهن شمال غرب از تلاش برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی منطقه شمال غرب کشور خبر داده و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده قرار است ناوگان ریلی منطقه
شمال غرب کشور نوسازی شود.    
محمدرضا قربانی با رد موارد مطرح شده توسط مسافرین مسیر زنجان- مشهد و بالعکس می‌گوید: امکان بروز مشکل در زمینه‌های مختلف بهداشت، تهویه و تأخیر در موارد بسیار محدود وجود دارد که تلاش داریم با یک برنامه‌ریزی مناسب همه این مسائل را رفع کنیم.    
وی با بیان این‌که توقف‌های قطارها در ایستگاه‌ها خارج از برنامه حرکت قطارها نیست می‌افزاید:  به هر صورت قطارها برای تردد نیاز به هماهنگی در تردد و جلوگیری از حوادث احتمالی و برخورد قطارها با هم دیگر دارند.    
قربانی با بیان این‌که طبق بازدید صورت گرفته تقریبا 90‌درصد قطارها وضع مطلوب دارند و مشکل خاصی دیده نشد ادامه می‌دهد: روزانه تردد ریلی در مسیر زنجان- مشهد و بالعکس صورت می‌گیرد که چهار سالن این قطارها درجه یک و بقیه درجه 2 هستند.    
مدیرعامل راه‌آهن شمال غرب کشور با بیان این‌که واگن‌های درجه 2 سیستم تهویه ندارند می‌افزاید:  قطارهای درجه یک هیچ مشکلی ندارند.    
قربانی با تأکید بر این‌که توقف‌های صورت گرفته خارج از برنامه نبوده است  ادامه می‌دهد: در طول مسیر  طی چند هفته اخیر بازسازی مسیر بوده و به همین جهت توقف‌ها در این مسیر زیاد بوده است و این توقف‌ها بابرنامه صورت گرفته است.    
وی با بیان این‌که به دلیل طولانی شدن زمان سفر و تأخیر پیش آمده امکان دارد زباله‌ها در زمان مقرر به محل تخلیه نرسد می‌افزاید: در موارد بسیار خاص به دلیل طولانی شدن زمان سفر از مدت زمان پیش‌بینی شده امکان دارد به علت ماندن طولانی مدت زباله بوی نامطبوع در قطار پیش آید.    
به هر حال مسیر راه آهن شمال غرب کشور دارای شبکه گسترده حمل‌ونقل است که در برگیرندگی این مسیر موجب شده است مسافران زیادی از خدمات ناوگان ریلی این منطقه استفاده کنند. همچنین به لحاظ قرار گرفتن استان زنجان در مسیر ترانزیت  اتصال مرکز به غرب و شمال غرب کشور همواره جابه‌جایی مسافر و کالا در این مسیر روند افزایشی دارد و  بهتر استان مسئولان نسبت به رفع  چالش‌ها و مشکلات این مسیر  توجه ویژه داشته باشند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/5352/مدیرعامل-راه‌آهن-شمال‌غرب:90‌درصد-قطارها-مشکل-ندارند