سودمحوری تهدید میراث فرهنگی
 

 

در خبرها آمده بود: خانه تاریخی متین دفتری که دارای معماری درونگرای ایرانی و سبک برون‌گرای غربی است نه از سوی سازمان میراث فرهنگی استحکام بخشی شد و نه از طرف مالک خصوصی مرمت! تا جایی که بالاخره سود یک بنای جدید بر ماندن یک بنای تاریخی غلبه کرد و مالک آن درخواست خروج بنا را از فهرست میراث ملی داد.
بنا به گزارش «مهر» دیوان عدالت اداری نیز که هنوز بر پایه قوانین سال‌های 1309 استوار است، رأی را به نفع مالک داد و این بنای ارزشمند ملی را فاقد ارزش دانسته و از فهرست میراث ملی خارج کرد. آن‌طور که از توضیحات بعد خبر دریافت می‌شود، معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی، درصدد اعتراض به رأی برآمده و قرار است ضمن اعتراض حقوقی، مراحل بعدی برای ابطال رأی را طی کند.
موضوع مورد بحث درباره این نوع عملکرد درمورد آنچه میراث فرهنگی ما خوانده می‌شود، این است که گویا اهمیت چنین موضوعاتی برای بسیاری از مسئولان، روشن نیست چه اگر اهمیت این موضوع به اندازه کافی موردتوجه قرار می‌گرفت اتفاقاتی که درباره سایر مکان‌هایی که دارای چنین ارزشی هستند، نمی‌افتاد.
چند روز پیش تلویزیون نیز گزارشی منتشر کرد که در آن نشان داد، مقبره چند تن از شهدای مشروطه ازجمله میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل، کاملا تخریب شده بود.
به هر روی درباره چنین موضوعی به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری داشته باشیم و برای حفظ میراث فرهنگی کشور اگر نیاز باشد، مراکز تصمیم‌گیر، طرف میراث را داشته باشند تا طرف سود را.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/5340/سودمحوری-تهدید-میراث-فرهنگی