شهروند| هوا باز هم آلودهتر شد. خبری هم از کاهش غلظت آلایندهها نیست. پیشبینیها میگویند، هوا تا روز سهشنبه دود گرفته است و به گفته احد وظیفه مدیر پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، «هوای استان تهران در روزهای سهشنبه و چهارشنبه (8 و 9 دیماه) نیمهابری و در پارهای نقاط غبارآلود خواهد بود.» هیچکدام از پیشبینیها خبر خوش برای پایتختنشینان ندارند. نه پیشیبینیها خبری خوش برای میلیونها تهرانی دارند و نه جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا. این کمیته در روزهای گذشته، هر روز تشکیل جلسه داده و تصمیمهایی گرفته که هیچ کمکی به بهبود هوا نکرده و حجم آلایندهها همان است که بود.
دیروز هم این کمیته تشکیل جلسه داد، مدارس شهر تهران تعطیل نشدند و تصمیمی هم درباره اجرای طرح زوج و فرد از در منازل گرفته نشد. به گفته حسن کریمی معاون استانداری تهران، «امروز(دوشنبه هفتم دیماه)، مهدهای کودک بهزیستی و آموزش و پرورش و همچنین مقطع ابتدایی منطقه کهریزک و ری 1 و 2 تعطیل خواهد بود. سایر مدارس استان تهران در کلیه مقاطع تحصیلی امروز دایر است. همچنین فروش مجوز ورود به محدوده طرح زوج و فرد امروز هم همانند دیروز (یکشنبه) متوقف خواهد بود. همچنین فعالیت معادن شن و ماسه و کلیه صنایع آلاینده در استان تهران تعطیل است.» آلودگی هوای پایتخت که گفته میشود ناشی از پایداری هوا و تردد میلیونها خودرویی است که معاینه فنی ندارند و بار بزرگی از آلودگی هوا را به دوش میکشند، درحالی سومین هفته را پشت سر میگذارد که چندی پیش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرده بود که 80 درصد خودروهایی که در پایتخت تردد میکنند، معاینه فنی ندارند و دودزا هستند. حالا معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خبر دیگری دراینباره میدهد: «بخش قابل توجهی از خودروهای دارای معاینه فنی پایتخت، دودزا هستند.» مراد مرادی با اعلام این خبر، «از دودزا بودن بخش قابل توجهی از خودروهای دارای برگه معاینه فنی انتقاد کرد و خواستار نظارت بیشتر بر مراکز معاینه فنی و اصلاح استانداردهای آلایندگی در این مراکز شد.» او درباره موضوع آلودگی هوا و معاینه فنی خودروهای تهران، به ایسنا گفت: «آمارهای ما نشان میدهد که 42.5درصد خودروهای سواری در شهر تهران مدل ساختشان مربوط به کمتر از 5سال گذشته است. از اینرو طبق قانون این خودروها نیازی به معاینه فنی ندارند. از میزان خودروهای باقیمانده بررسیهای میدانی و کار عملیاتی پلیس نشان میدهد که 43درصد از خودروها نیز برگه معاینه فنی دارند و این در بررسی و کنترلهای پلیس نیز مشخص شده است. از اینرو میتوان گفت که بیش از 85درصد خودروهای پایتخت دارای برگه معاینه فنی هستند و تنها 15درصد از خودروهایی که اقدام به تردد در سطح شهر میکنند، برگه معاینه فنی ندارند.» معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه این در پاسخ به افرادی است که تنها 10درصد از خودروها در تهران دارای معاینه فنی هستند، افزود: «با اینکه پلیس با این 15درصد نیز قاطعانه برخورد میکند.» او همچنین از سازمان محیطزیست نیز درخواست کرد که «حدود میزان استاندارد آلایندگی در مراکز معاینه فنی را اصلاح کند. درحال حاضر استاندارد آلایندگی در مراکز معاینه فنی یورو 2 یا حتی کمتر از آن است که این استاندارد باید اصلاح شود.»
هشدار خارج نشدن از خانه تنها کاری بود که انجام شد
انتشار خبر فوت یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی بر اثر آلودگی هوا زنگ خطر جدی برای رسیدگی بیشتر به موضوع افراد آسیبپذیر در برابر آلودگی هوا را به صدا درآورد. زنگی که تنها صدایش شنیده شد اما اقدامی برای حل آن صورت نگرفت. به گزارش خبر آنلاین «روز شنبه، خبر رسید یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی که سابقه بیماری قلبی داشت، درحین خدمت دچار ایست قلبی شد و جان خود را از دست داد. این مامور راهنمایی و رانندگی که در منطقه 10 تهران مشغول انجام ماموریت بود، در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار داشت سکته قلبی کرد.» اقدام عاجلی که برای حل معضل آلودگی هوا انجام نشد و آلودگی هوا را به هفته سوم کشید، صدای انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس را بلند کرد. در اینباره، حسین سبحانینیا نماینده مردم نیشابور، با انتقاد از وضع هوای شهر تهران، به «خانه ملت» گفت: «بدون شک آلایندگی شهر تهران جمعیت بیش از 12میلیونی پایتخت را با مشکلاتی مواجه میسازد بهگونهای که آسیبهای زیادی را به سلامت افراد وارد میسازد تا جایی که در این یک الی دوهفته اخیر میزان مرگومیر به جهت آلودگی هوا افزایش چشمگیری داشته است.» او با انتقاد از اینکه تعطیلی مدارس و کارخانجات تنها راهکار مقابله با این آلایندگی نیست، تأکید کرد: «واقعیت آن است که دولت باید جدیتر وارد عمل شده و حساسیت بیشتری داشته باشد؛ در فصل زمستان به جهت وارونگی هوا، شاهد آلایندگی هستیم و این موضوع برای دولتمردان محرز است لذا باید پیش از آنکه وضع هوا هشداردهنده شود، راهکاری برای آن اندیشیده شود.» سیدشریف حسینی دیگر نماینده مجلسی است که با انتقاد از اینکه بستههای حمایتی هیچ خروجی اجرایی تاکنون نداشته است، میگوید: «از ابتدای دولت تاکنون گفته شده که سازمان محیطزیست برای حل مشکلات آلودگی هوا به دنبال یک راهکار میانمدت و بلندمدت است و دست آخر طی هشدارهای رسانهای اعلام میکنند که مردم از خانههای خود خارج نشوند. این درحالی است که همه مردم آگاه هستند که در زمان آلودگی هوا از منازل خارج نشوند.» نماینده مردم اهواز با تأکید براینکه میزان آلودگی هوا در پایتخت طی سالهای گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: «این موضوع تنها به تهران اختصاص نداشته و استانهای جنوبی کشور حدود 14سال است که درگیر ریزگردها بوده و تنها همین حرفها را از مسئولان میشنوند.»