پاسخ ناتو به روسیه
 

 

اوکراینی‌ها روز گذشته را در انتظار خبر خوشایند برقراری آتش‌بس در کشورشان سپری کردند. دومین روز نشست رهبران ناتو در ولز و مذاکرات صلح در شهر مینسک، هر 2 با هدف دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس‌ در اوکراین صورت گرفت که بحران سیاسی‌اش بار دیگر خاطرات روز‌های پر‌تب‌و‌تاب جنگ سرد و اختلافات آمریکا و روسیه را زنده‌ کرده ‌است. در این بین مقامات کی‌یف و جدایی‌طلبان شرق اوکراین نیز درخصوص احتمال برقراری آتش‌بس ابراز امیدواری کرده‌اند، نشست ناتو اما با تصویب طرح «نیرو‌ی واکنش سریع» به صحنه رویارویی غرب و روسیه بدل شد.
به گزارش الجزیره، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در روز گذشته از توافق این اتحاد نظامی درخصوص طرحی برای ارتقای قابلیت‌های این سازمان خبر داد که به موجب آن یک نیروی واکنش سریع تشکیل خواهد شد. راسموسن در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد «ما برای تشکیل نیرویی که در کوتاه‌مدت آماده صف‌آرایی باشد به توافق رسیده‌ایم. این طرح شامل نیرو‌های زمینی است که در ظرف چند روز آماده استقرار خواهند بود و از آنها توسط نیروی هوایی و دریایی حمایت خواهد شد.» او همچنین از تشکیل یک مرکز فرماندهی ناتو در شرق قلمرو متحدانش خبر داد. راسموسن در پیامی که آشکارا روسیه را مخاطب قرار داده بود گفت اقدامات لازم درحال اجرا هستند و بنابراین ما می‌توانیم با سرعت و قاطعیت با تهدید‌ها مقابله کنیم. راسموسن در ادامه گفت: «اگر شما یکی از متحدان ناتو را تهدید کنید با کل متحدان مواجه خواهید شد، ناتو همچنان قوی باقی می‌ماند و آماده است به چالش‌های آینده، از هر کجا که باشد واکنش نشان دهد.»اظهارات راسموسن پاسخ آشکاری به سخنان تند‌و‌تیز هفته گذشته ولادیمیر پوتین در کمپ جوانان حامی کرملین بود. پوتین در این دیدار گفته بود «نيروهای مسلح ما با پشتوانه زرادخانه اتمي آماده هرگونه تهاجم خارجي است و بهتر است ديگران سربه‌سر ما نگذارند.»در روز پنجشنبه همچنین دبیرکل ناتو از روسیه خواست تا نیرو‌های خود را از اوکراین خارج کند و به حمایت از جدایی‌طلبان شرق این کشور پایان دهد. راسموسن اعلام کرد ناتو قصد ندارد به اوکراین سلاح ارسال کند با این حال تأکید کرد که این امر به تصمیم اعضای ناتو بستگی دارد. با این حال، با توافق رهبران ناتو یک بسته حمایتی 20‌میلیون دلاری برای کمک به بخش‌های دفاع سایبری، تدارکات، توانبخشی به مجروحان، فرماندهی، ارتباطات و نظارت دولت اوکراین در نظر گرفته ‌شده ‌است.
امضای معاهده آتش‌بس
با امضای توافقی میان مقامات کی‌یف و جدایی‌طلبان حامی روسیه، در روز گذشته آتش‌بس در شرق اوکراین آغاز شد.  پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز امضای توافق از سوی نمایندگان حاضر در مذاکرات صلح مینسک را تأیید کرد.  پروشنکو در بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد: «من به فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین فرمان می‌دهم که آتش‌بس از ساعت 6 بعد از ظهر آغاز شود.» آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین نیز در اظهاراتی پیش از اعلام این خبر از ایالات متحده و اروپا خواست تا به‌عنوان ضامن این آتش‌بس ایفای نقش کنند.  او در این‌خصوص گفت: «این موضوع باید مورد حمایت آمریکا و اروپا قرار گیرد.  ما به تنهایی با روسیه مذاکره نخواهیم کرد و نیازمند ضمانت هستیم.»
افزایش تحریم‌های روسیه از سوی غرب
اوباما و مقامات اروپا طی نشست با رئیس‌جمهوری اوکراین تأکید کردند که همچنان به حمایت از دیپلماسی فعال پروشنکو به امید کاستن از شدت درگیری‌ها ادامه خواهند داد. بن رودس معاون مشاور امنیت ملی اوباما خاطرنشان ساخت: هم‌پیمانان ناتو درحال نهایی ساختن یک بسته دیگر تحریم‌ها علیه روسیه هستند هرچند که وی جزییات بیشتری درباره نوع این تحریم‌ها فاش نکرد. به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا شانس زیادی برای لغو این تحریم‌ها حتی در صورت امضای یک آتش‌بس وجود ندارد. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز دراین‌باره گفت: «غرب آماده است تا برای پشتیبانی از این تقاضاها تحریم‌های بیشتری اعمال کند اما در این حال آماده مذاکره با مسکو درباره راه‌حل سیاسی است.»فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز عنوان کرد: تحریم‌های سخت‌تر اتحادیه اروپا علیه روسیه که قرار است از جمعه تصویب شود، وابسته به تحولات آینده است. اولاند همچنین شروط خود برای ارسال ناو‌های هلی‌کوپتر بر «میسترال» به روسیه را برقراری آتش‌بس و سازش سیاسی در اوکراین اعلام کرد. وی در حاشیه نشست ناتو که درحال حاضر در ولز درحال برگزاری است، به خبرنگاران گفت: قرارداد ارسال دو ناو هلی‌کوپتر بر میسترال به روسیه نه لغو شده و نه به حالت تعلیق درآمده است اما شرایط ذکرشده برای ارسال این ناوها به روسیه باید تحقق یابد. فرانسه اخیرا از سوی آمریکا و اروپا برای به تعلیق درآوردن این قرارداد به شدت تحت فشار قرار داشت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/5267/پاسخ-ناتو-به-روسیه