علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد در حالی سهشنبهشب، 11شهریورماه در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو حاضر شد که این گفتوگو مورد نقد بسیاری از اهالی رسانه قرار گرفت. متاسفانه مجری زن این برنامه حدیثه السادات چاووشی، اطلاعات کمی در حوزه فرهنگ و هنر داشت و بیشتر انتقاداتی که نسبت به این برنامه در رسانهها منتشر شد، درباره سوالات جهتدار و دیکته شده این مجری از وزیر ارشاد بود.
به گزارش ایسنا، علی جنتی، وزیر ارشاد مورد پرسشی قرار گرفت مبنی بر اینکه در حوزه تئاتر موضوعات ارزشی مطرح نمیشود و او پاسخ داد: «در حوزه تئاتر فکر میکنم اصولا مشکلات بسیاری وجود دارد، بهعنوان مثال کارهایی که در حال حاضر اهالی تئاتر عرضه میکنند، ارزش مادیشان را هنوز بهخوبی پیدا نکردهاند. بسیاری از اهالی تئاتر کارهای بسیار خوبی در گذشته عرضه کردند و طلبهایی را مطالبه دارند که حتما باید به آنها پرداخته شود و دولت به آنها بدهکار است.» او ادامه داد: «توجهای که اصولا باید به حوزه تئاتر میشد، صورت نگرفته است. در نتیجه اعتباری که در طول سال برای بخش هنرهای نمایشی و تئاتر ما گذاشتهاند بین 15-17میلیارد تومان است که این مبلغ هزینه ساخت یک فیلم سینمایی هم نمیشود. اولا این اعتباری که برای این بخش در نظر گرفتهاند، کم است. بعد هم از نظر محتوا باید توجه شود و این توجه در چند ماه گذشته شده است.» جنتی افزود: «طبیعتا در هر حوزهای که وارد شویم، یکسری اشکالات وجود دارد، مهم آن است که ما درصدد رفع اشکالات باشیم، نه آنکه بگوییم اصلا چنین چیزی وجود ندارد و بعد همانطور پیش برویم. بهعنوان مثال در سال 92، 66هزار عنوان کتاب چاپ شده است که بیش از نیمی از آنها چاپ اولشان است و بقیه آنها تجدید چاپند.» او تصریح کرد: «اگر بیش از 33هزار کتاب چاپ میشود، ممکن است 2 الی 3 مورد کتاب هم در بازار عرضه شود که از دست کسانی که آن را بررسی کردهاند، در رفته باشد.»
آنچه در سینماست پایینتر از انتظارات ماست
او در پاسخ به اینکه قرار بوده انقلابی در حوزه سینما در وزارت ارشاد اتفاق بیفتد، اما آیا وضع حال حاضر در سینما قابل قبول است؟ گفت: «سینمای ما هم در داخل کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است و هم در سطح جهانی یک سینمای شناخته شده و قابل قبول است که توانسته در جشنوارههای بزرگ بینالمللی شرکت کند و جوایز خوبی هم در صحنههای بینالمللی به دست بیاورد. به هر حال سینمای جمهوری اسلامی از نظر کار فنی و حرفهای سینمایی است، قابل دفاع. آنچه میماند محتوای سینما و فیلمهاست.» وزیر ارشاد با اشاره به اینکه آنچه در سینماست پایینتر از انتظارات ماست، توضیح داد: «به هر حال در طول این دو، سهدهه گذشته سینما، یک رشد تکاملی در طول زمان داشتهایم. همانطور که در بسیاری از سریالهای تلویزیونی هم شاهد هستیم بیشتر به مباحث اجتماعی پرداخته میشود، در سینما هم در این حوزه تلاش میشود اما آنچه انتظار ما در سینماست این است که بتواند ارزشهای دینی و ملی ما را در سطح داخلی کشور تفهیم کند و هم آنچه در دنیا عرضه میکنیم، بتواند قابل قبول و فاخر باشد تا بتواند برای سایر ملتها هم الهامبخش باشد.»
عدالت فرهنگی
جنتی درباره تمرکززدایی که در برنامههای کاریاش مطرح کرده بوده و امکان نمایش فیلمهای فاخر در دورافتادهترین نقاط کشور توضیح داد: «بحثی که من از ابتدا مطرح کردم، بحث عدالت فرهنگی بود تا شرایطی فراهم کنیم که همه مردم به امکانات نسبتا برابری از فضاهای فرهنگی دست پیدا کنند و همچنین هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر نیز در هر گوشه ایران هستند بتوانند از امکانات نسبتا برابر استفاده و بهرهگیری کنند. در گذشته به دلیل همین عدمتمرکز مشکلات بسیاری داشتیم و هنوز هم این امکان وجود دارد و بیشتر این امکانات در حوزههای مختلف در مرکز پایتخت وجود دارد. مثلا اگر نمایشگاه کتاب است عمده اعتبارات آن در تهران هزینه میشود. در حوزههای دیگر نیز کنسرتهای بزرگ موسیقی در تهران برگزار میشود، تئاترهایی که روی صحنه میروند عمدتا در تهران هستند. این اعتباراتی که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به نوعی درحال توزیع در شهرستانهاست.»
رونق اقتصاد فرهنگ و هنر
وزیر ارشاد، با اشاره به اینکه رونق اقتصاد فرهنگ و هنر، بحث دیگری است که من از ابتدا آن را دنبال میکردم، توضیح داد: «ما در معاونت هنری، حوزه هنرهای نمایشی، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی داریم. در حوزه هنرهای تجسمی فکر میکنم یک حرکت شتابانی آغاز شده بهخصوص در سیاستهایی که دنبال میکردیم، اقتصاد فرهنگ و هنر است، یعنی ما به سمتی پیش برویم که هنرمندان ما و اصحاب فرهنگ و هنر ضمن آنکه هنرشان را عرضه میکنند، این هنر بتواند ارزش مادی پیدا کند که افراد دیگری هم تشویق و وارد این عرصه شوند. اگر کنسرتهای موسیقی یا هنرهای تجسمی ما سوددهی نداشته باشند، کسی در این حوزه فعالیت نمیکند اما امروز شاهد آن هستیم که نگارگری، مجسمهسازی و کارهایی که عرضه میشود و آن دسته از کارهای فاخر، یکجا از نظر مادی ارزشمند شدهاند.» او در ادامه افزود: «آثار خوشنویسی، نگارگری، تجسمی در خارج از کشور ارزش پیدا کردهاند و در برخی از حراجهای سالانهای که حتی در ایران گذاشته میشوند، این آثار نیز خریداری میشوند و این هنرمندان ما را تشویق کرده که در این عرصه وارد شوند و انگیزه پیدا کنند تا کار فاخر عرضه کنند.»