ظریف بعد از دیدار با اشتون:
 
خوشبینم
 

 

ظریف خوشبین است. حتی اگر آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده باشد و حتی اگر برخی در داخل و خارج از کشور نسبت به توافق نهایی میان ایران و آمریکا ابراز بدبینی کنند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بروکسل ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای به‌ویژه فعالیت گروه‌های تروریستی در عراق و خطرات ناشی از گسترش تروریسم و افراط‌گری در منطقه و فراتر از آن، اهمیت تبادل‌نظر مستمر و مشورت فیمابین را مورد تأکید قرار دادند.
دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از دیدار با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک و در نشست مشترک خبری با دیدیه ریندرز، وزیر امور خارجه این کشور، گفت: همه کشورهای منطقه برای مقابله با گروهک تروریستی داعش باید همکاری کنند. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما امروز گفت‌وگوهای خوبی با خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتیم. وی افزود: البته اشکالاتی در روند پیشرفت وجود دارد. رفتاری که برخی کشورها ازجمله آمریکا با اعمال تحریم‌های تازه نشان داده‌اند، بی‌شک نشانه کمتر مثبتی برای پیشرفت بود. با این حال ما به پیشرفت پایبند هستیم. ظریف گفت: من پس از گفت‌وگوهایی که با خانم اشتون داشتم، کاملا خوشبین شده‌ام که ما می‌توانیم به واقع، این موضوع را «به‌موقع» حل کنیم. وی تصریح کرد: این امر، به عزم سیاسی نیاز دارد،  به آگاهی کامل از ضرورت رسیدگی (همه‌جانبه) به این موضوع‌ها، صرف نظر از نیازهای صرفِ داخلی، نیاز دارد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با دووال، رئیس پارلمان بلژیک آخرین وضع مناسبات دو‌جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار داد. ظریف در این دیدار با تشریح سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اعتدال، تعامل سازنده و احترام متقابل، خاطرنشان کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران انجام مذاکره و تثبیت حقوق هسته‌ای ملت ایران و رفع تحریم‌های نامشروع و غیرقانونی است.
رئیس شورای اروپا دیگر میزبان محمدجواد ظریف بود. ظریف در مذاکرات با رومپوی در زمینه مذاکرات جاری هسته‌ای، پایبندی کامل طرف‌های مذاکره به تعهداتشان را مهم و تعیین‌کننده خواند و دستیابی به راه‌حل جامع را کاملا ممکن دانست و افزود:  همه طرف‌های مذاکره باید با حساسیت به توافقات عمل کرده و مانع از پیچیدگی و انحراف توافقات به‌عمل‌آمده شوند. رئیس شورای اروپا نیز در این دیدار چالش‌های پیش روی جامعه بین‌الملل و همچنین اتحادیه اروپایی را تشریح کرد و با اشاره به ابعاد متعدد مسأله تروریسم و افراطی‌گری، خطرات ناشی از آن را بسیار فراگیر خواند. وی در این ملاقات اراده کشورهای اروپایی برای رسیدن به توافق جامع در مذاکرات جاری هسته‌ای را یادآور شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/5001/خوشبینم