درباره سقط جنین در کرمان
 
پرونده‌های سیاه
 

 

رشد آمار سقط‌های غیرقانونی در کشور، یکی از مشکلات جدی جامعه‌ ماست و این درحالی است که آمار دقیق و مستندی از سقط جنین‌های غیرقانونی در کشور وجود ندارد و علت آن هم غیرقانونی بودن آن است که از سوی افراد غیرمتخصص و در مکان‌های مخفی انجام می‌شود. شاهدی بر این ادعا، آمپول‌های سقط جنینی است که از سوی دلالان به متقاضیان فروخته می‌شود و باوجود هشدارهایی که داده شده، همچنان در دخمه‌های فروش دارو به دست خریداران می‌رسد.   
به گزارش ایسنا، اغلب این آمپول‌ها، تاریخ مصرف گذشته‌اند و استفاده از آنها جان بیماران را تهدید می‌کند، اما عوامل متعددی مانند سود اقتصادی قابل توجه حاصل از قاچاق داروهای سقط سبب شده سلامت بسیاری از زنان جوان بی‌اطلاع از عوارض احتمالی به خطر افتد. رواج استفاده از چنین حربه‌هایی برای سقط غیرقانونی نشان‌دهنده نیاز به بررسی اصولی و قانونی مسأله سقط در کشور است.    
«حمید اسحاقی» بازپرس شعبه‌ سوم دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمان گفت: امروزه دیگر همه می‌دانند که سقط جنین هم عوارض زیادی دارد و گاهی اوقات سبب مرگ مادر می‌شود اما متاسفانه زنان بدون آگاهی خود را به دست افراد سودجو می‌سپارند.   
وی ادامه داد: آن افرادی که خود را پزشک می‌دانند و بدون مجوز در زیرزمین‌های شهر سقط جنین را انجام می‌دهند به جز پول به چیز دیگری فکر نمی‌کنند و باید بسزای اعمال خود برسند.   
بازپرس شعبه‌ سوم دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمان افزود:   متاسفانه چون سقط جنین اکثر اوقات به صورت پنهانی انجام می‌شود آمار سیاهی از آن وجود دارد.   
«سقط» واژه‌ای غریب است اما قرابت عجیبی دارد، با تو، با حال و روزت! تجربه‌اش را دوست داشتی، مادر شدن را می‌گویم، اما امروز به 1000 دلیل نانوشته که شاید هیچ منطقی پذیرایش نباشد، باید از خودت، از زندگی‌ات و از زندگی‌اش دورش کنی!
مریم هم از همین دسته افراد است که زندگی خود را به خاطر افکاری نادرست به تباهی کشاند.   
بازپرس شعبه‌ سوم دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمان از پرونده‌ زن 32 سال‌های که سقط جنین انجام داده بود و درنهایت عوارض زیادی را به جان خرید خبر داد و گفت: «م – الف» - قربانی این ماجرا- که 17 هفته از حاملگیش می‌گذشت شد، اما «س-ژ» - کارشناس مامایی - فرزند او را چهار هفته عنوان کرده بود و با تجویز قرص و گذاشتن چندین شیاف وی را روانه‌ بیمارستان کرد.   
اسحاقی خاطرنشان کرد: «م – الف» پس از مصرف قرص دچار درد و خونریزی شدیدی می‌شود و در بیمارستان متوجه قتل جنین چهار ماهه خود می‌شود.   
وی تصریح کرد: «م – الف» پس از دست دادن فرزند و نقص عضو خود به اشتباهش پی برد که دیگر دیر شده بود.   
«عباس آمیان» مدیرکل پزشک قانونی استان کرمان با اشاره به قانون سقط درمانی مصوب مجلس شورای اسلامی گفت: ماده‌ واحده‌ سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد پیش از چهار ماه با رضایت زن مجاز به سقط است.   
وی ادامه داد: در غیراین‌صورت متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی می‌شوند.    مدیرکل پزشک قانونی استان کرمان یادآور شد: پارسال موارد ارجاعی سقط درمانی به اداره‌کل پزشکی قانونی 367 مورد بوده است که نزدیک به 167 مورد منتج به صدور مجوز شده‌اند.   
شنیده می‌شود بیشتر مراجعه‌کنندگان دختران جوانی هستند که بدون این‌که خانواده‌ آنها چیزی از این ارتباط بدانند مراجعه می‌کنند.   
حتی گفته می‌شود«مبلغی که این افراد به‌عنوان دستمزد می‌پردازند به‌طور میانگین بین 300 تا 600‌هزار تومان است که گاهی براساس موقعیت‌های مختلف تغییر می‌کند.«بیشتری مراجعه‌کنندگان سقط جنین به پزشکی قانونی چه کسانی هستند؟
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت: متاسفانه بیشترین آمار سقط جنین در رده‌های سنی 21 تا 30 است.   
وی افزود: علت مراجعه مربوط به ناهنجاری‌های جنینی بوده که در میان این ناهنجاری‌ها بتاتالاسمی ماژور بیشترین مراجعه را داشته است.   
آمیان خاطرنشان کرد: متاسفانه سقط جنین هم‌اکنون در این سازمان مراجعه‌کننده دارد و باید بدانید پارسال، 74‌درصد سقط جنین نسبت به‌سال 91 افزایش داشته است.   
در ادامه «منصوره صافی‌زاده» مدیرگروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مخالفان سقط جنین با رد نظریه‌ امنیت زنان در پی سقط جنین، به آثار و تبعات منفی جسمانی، روانی و اجتماعی آن اشاره می‌کنند و با ارایه شواهد علمی مکرر، علل موافقان را به نقض می‌کشانند. از این‌رو، در جهت حفظ و حمایت از حقوق زنان مخالف‌های گسترده‌ای با قانونی شدن سقط جنین به عمل آورده‌اند. به گونه‌ای که حتی برخی به اقداماتی از قبیل آزار، تهدید، جراحت و قتل متخصصانی که به این عمل اقدام می‎کنند، دست زده‌اند و بسیاری از کلینیک‎های مرتبط با این قضیه را مورد حمله قرار داده‌اند.   
وی یادآور شد: آنها با دلایل علمی اثبات کرده‌اند که سقط جنین عوارض چندی از قبیل سقط ناکامل، خونریزی، عفونت، افسردگی، خودکشی، کودک‌آزاری، خشونت، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، اختلال در روابط اجتماعی، خانوادگی و زناشویی و نظایر آن را در پی داشته است.   
مدیرگروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت:   آمارهای ملی درخصوص سقط جنین نشان می‎دهند که 10‌درصد زنانی که به سقط جنین ارادی اقدام می‎کنند از عوارض آن رنج می‎برند که از این میان، یک پنجم (20 درصد) عوارض، برجسته‎تر از دیگر عوارض است.   
صافی‌زاده افزود: بیش از یکصد عارضه‌ جزیی و عمده در ارتباط با سقط جنین ارادی مشخص شده‎اند. عوارض جزیی این اقدام عفونت‎های جزیی، خونریزی، تب، درد مزمن شکمی، اختلالات گوارشی، استفراغ و حساسیت از نوع «اِر‌هاش» و شایع‌ترین عوارض عمده‌ آن نیز عفونت و خونریزی شدید، انسداد جریان خون، سوراخ شدن یا ایجاد شکاف در رحم، عوارض بیهوشی، تشنج، خون‌روش، جراحت‎های گردن رحمی و آسیب‎های مربوط به غدد بوده است.   
وی گفت: عوارض آنی سقط جنین قابل علاج‎ هستند اما عوارض عمده، غالباً به خطرات تولید مثلی دراز مدت و با ماهیتی جدی‎تر نیز منجر می‎شوند. برای مثال، یکی از عواقب ممکن سقط جنین در درازمدت و در ارتباط با عفونت‎های ناشی از آن، عقیم شدن است.   تحقیقات نشان داده‎اند که 3 تا 5‌درصد از زنانی که سقط جنین کرده‎اند، به علت بی‎ملاحظه بودن عقیم می‎شوند. خطر عقیم شدن برای زنانی که عفونت ناشی از بیماری‎های آمیزشی دارند، به مراتب بیشتر است.   
مدیرگروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمان ارتباط مستقیمی بین سقط جنین و سرطان سینه دانست و گفت:   درخصوص ارتباط میان سقط جنین و سرطان سینه نیز شواهدی ذکر شده است براساس تحقیقی مشخص می‌شود که خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنانی که حداقل یکبار سقط داشته‌اند، 50‌درصد بیش از دیگر زنان است. بنابراین اگر رابطه‌ مستقیم میان سرطان سینه و سقط جنین مورد تردید باشد، دست‌کم به‌عنوان یکی از عوامل موثر مورد قبول است.   
صافی‌زاده تصریح کرد: درخصوص ارتباط سقط جنین و مرگ نیز شواهدی وجود دارد که احتمال مرگ زنان پس از سقط جنین، چند برابر بیشتر از احتمال مرگ آنان پس از نوزاد اولشان است.   
وی ادامه داد: محققانی که درخصوص واکنش‌های بعد از سقط جنین مطالعه کرده‌اند، تنها بر یک اثر مثبت سقط جنین اشاره کرده‌اند و آن خلاصی است.   
مدیرگروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود:   اما این احساس خلاصی غالباً با احساسات روانی منفی دیگری نیز همراه است در چنین موقعیت‌هایی، زنان مثل سربازانی که از صدای انفجار شوکه می‌شوند، قادر نیستند احساسات خودشان را بیان کنند یا حتی آنها را احساس کنند.   
صافی‌زاده گفت: مطالعاتی که در چند هفته اول پس از سقط جنین انجام شده نشان می‌دهد که در میان 40 تا 60‌درصد زنان مورد سؤال، واکنش‌هایی منفی گزارش شده است 55‌درصد از آنها در هشت هفته پس از سقط جنین، احساس گناه کرده‌اند، 44‌درصد ازاختلالات عصبی شکایت کرده‌اند، 36‌درصد از اختلالات مرتبط با خواب رنج برده‌اند، 31‌درصد در تصمیم‌گیری دچار مشکل شده‌اند، طوری‌که 11‌درصد به روان‌درمانی تجویز شده‌اند.   
وی ادامه داد: برحسب پژوهشی که از مشاوره‌های پس از سقط جنین انجام شده، صدگونه واکنش‌های عمده‌ منفی گزارش شده است که شایع‌ترین این واکنش‌ها افسردگی، عدم اعتماد به نفس، رفتار مخرب خود، اختلالات خواب، از دست رفتن حافظه، اختلالات جنسی، مسائل مزمن در ارتباط با روابط اجتماعی، اضطراب، گناه و پشیمانی، اندوه، تمایل فزاینده به خشونت، گریه و زاری مزمن، مشکل عدم تمرکز، عدم علاقه به افراد و فعالیت‌های جذاب پیشین و ایجاد مشکل در ارتباط با بچه‌های بعدی بوده است.   
مدیرگروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمان سوءاستعمال مواد مخدر و الکل را از دیگر پیامدهای سقط جنین دانست و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال استفاده از مواد مخدر و الکل، به‌عنوان ابزاری برای بی‌اثر کردن احساسات منفی پس از سقط در زنانی که چنین عملی کرده‌اند، بیشتر از دیگر زنان است.    صافی‌زاده یادآور شد: احتمال خودکشی یا تفکر درخصوص آن در میان زنانی که سقط جنین کرده‌اند، بیشتر است.   
وی اظهار کرد: تقریباً 50‌درصد سقط‌ها، سقط‌های مجدد هستند.   زنان سقط کرده اغلب برای جایگزین کردن سقط به حاملگی مجدد رو می‌آورند اما خود را با همان فشارهایی اجتماعی و روانی مواجه می‌بینند که در سقط اول با آنها مواجه بوده‌اند.   
مدیرگروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: بنابراین در سایه‌ شواهد تجربی اثبات می‌شود که سقط جنین نه‌تنها به توان‌بخشی زنان منجر نمی‌شود و زنان را غنی‌تر، شادتر و موفق‌تر نمی‌گرداند بلکه به‌طور عمده در جهت عکس اهداف متقابل عمل می‌کند.  


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/4937/پرونده‌های-سیاه-