کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» به یک پرسش پاسخ دادند
 
آیا دادگان می‌تواند فوتبال ایران را نجات دهد؟
 

 

شهروند|  اعلام کاندیداتوری محمد دادگان برای انتخابات پیش‌روی فدراسیون فوتبال مثل یک بمب خبری دیروز جامعه فوتبال را تحت‌تأثیر خود قرار داد. شاید در سال‌های گذشته در انتقادهایی که به عملکرد کفاشیان می‌شود، نام دادگان را
 شنیده باشیم و خاطرات خوبی که در دوره حضور او رخ داد، برایمان تداعی شده باشد. رئیس سابق فدراسیون فوتبال که به صراحت کلام مشهور است، دیروز نشستی خبری را در نمایشگاه مطبوعات برگزار کرد و مثل همیشه صحبت‌های تندی را به زبان آورد. او با اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات می‌گوید: «من راغب به حضور در انتخابات هستم و اگر شرایط مهیا باشد و رئیس‌جمهوری نیز از من بخواهد که برای خدمت به فوتبال وارد شوم،‌ قطعا این کار را خواهم کرد.» وی همچنین درباره ادامه حضور کی‌روش درصورت ریاستش در فدراسیون می‌افزاید: «من همواره گفته‌ام که کی‌روش مربی کاربلدی است اما قرارداد او به‌گونه‌ای تنظیم شده که فدراسیون فوتبال خیلی ضعیف قلمداد شده است. ما با برانکو و سیموئز هم که مربیان خارجی هستند، قرارداد امضا کرده‌ایم اما کجا این اختیارات را به آنها دادیم؟‌!»شاید اعلام کاندیداتوری دادگان درفاصله 4ماه تا برگزاری انتخابات، معادلات خیلی دیگر از کاندیداها و جناح‌ها را برهم بزند. تصور حضور دوباره دادگان در رأس فدراسیون با شرایط فعلی کمی بعید به نظر می‌رسد. از طرفی او با وزارت ورزش به هیچ عنوان رابطه خوبی ندارد و بارها در صحبت‌هایش از مسئولان فعلی انتقاد کرده است. از طرف دیگر زوج دادگان با روحیه تقریبا خشن و کی‌روش با رفتارهای عجیبش نیز می‌تواند چالش‌های جالبی با خود به همراه داشته باشد. درهر صورت باید دید که درچند ماه آینده وزارت ورزش درباره انتخابات چه گزینه‌ای معرفی می‌کند و آیا فضا برای حضور امثال دادگان باز خواهد شد یا خیر.

گزینه وزارت ورزش بودن، مهم نیست

مصطفی‌هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی

ورود دادگان به انتخابات فدراسیون فوتبال مثل حضور خیلی دیگر از اهالی فوتبال در این عرصه هیچ مشکلی ندارد چون انتخابات از نامش مشخص است که آزاد است و یکسری افراد فوتبالی هم در آن حق رأی دارند. حالا آنها می‌توانند تشخیص دهند که بهتر است در این برهه چه کسی سکان را در دست بگیرد. به هر فردی که برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند،‌ باید احترام گذاشت اما این مسأله نباید مانع بازگوکردن نقاط ضعف کاندیدا شود. به نظرم وزارت ورزش باید دراین شرایط کمی شفاف‌تر برخورد و موضع خود را رسما درباره انتخابات حساسی مثل فدراسیون فوتبال اعلام کند. خیلی خوب است که وزارت ورزش اگر گزینه‌ای برای انتخابات دارد، آن را اعلام کند. در دوره مدیریت من، دقیقا همین اتفاق رخ داد چون سعی می‌کردم در انتخابات فدراسیون‌ها به تمام اعضای مجمع اعلام کنم، فلان نفر مورد نظر من است، حالا اعضای مجمع می‌توانستند آن فرد را انتخاب کنند یا نکنند. هر اتفاق دیگری هم رخ می‌داد، من هیچ مشکلی نداشتم و درواقع فرد مورد نظرم را تحمیل نمی‌کردم. دادگان اگر نظرش این است که می‌تواند کمک کند، باید به انتخابات وارد شود و آنهایی هم که رأی می‌دهند،‌ باید با وجدان به بهترین گزینه رأی بدهند. در ضمن اگر شخصی واقعا مشکلی نداشته باشد و تخلفی نکرده باشد، چرا باید وزارت ورزش مخالف آن باشد؟ به نظرم در این فضا کسانی که واقعا توانایی نداشته باشند، قطعا خودشان
کنار می‌روند.

دادگان، کاندیدای مردمی

رضا شجیع جامعه‌شناس حوزه ورزش

حضور دادگان در انتخابات فدراسیون فوتبال نه‌تنها مانعی ندارد، بلکه اگر بخواهیم طبق عرف بین‌المللی پیش برویم، حضور او حداقل در مجمع فدراسیون لازم است. در سایر کشورها ازجمله همین کشور همسایه یعنی ترکیه،‌ روسای سابق فدراسیون‌ها و کاپیتان‌های سابق تیم‌ملی بعد از بازنشستگی و کنار رفتن از پست خود، به صورت مادام‌العمر عضو مجمع فدراسیون می‌شوند. حتی مدیری که 2‌سال در فدراسیون حضور داشته، به واسطه احترامی که اهالی فوتبال آن کشور برایش قایل می‌شوند،‌ همیشه یک عضو موثر و دارای رأی در فدراسیون فوتبال آن کشور است. پس درباره دادگان نیز که خودش از اهالی فوتبال است و سال‌ها در رأس فدراسیون حضور داشته،‌ نمی‌توان این حق را از او گرفت که وارد انتخاب شود و در یک رقابت سالم شرکت کند. شاید اخیرا بیشتر شاهد این بودیم که مدیریت فوتبال کشور برای مردم مهم شده و به‌دلیل حاشیه‌هایی که به وجود آمده،‌ مردم روی آن حساس شده‌اند. مردم فوتبالی را نیاز دارند که نتیجه بگیرد و ارزش‌ها در آن حفظ شود. به جز نیازهای بخش دیگر خواسته‌های مردم است که علاقه دارند فوتبال چالش داشته باشد و یک رقابت سالم را ببیند. مثل یک انسان که نیازش سلامتی است اما خواسته او سیگارکشیدن است. مردم نیز که به دنبال بالابردن هیجان در زندگی روزمره‌شان هستند و مخاطب‌شان نیز رئیس فدراسیون است. به دادگان نیز باید بگوییم که اگر دغدغه اصلی‌اش نیازهای واقعی فوتبال است و به خواسته مردم وارد می‌شود، کارش درست است.

قدمش روی  چشم فوتبال

امیر عابدینی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال

شرایط برای دادگان همیشه مهیاست. او همیشه برای فوتبال دلسوزانه زحمت کشیده و مدیریت کرده است. این‌که می‌گوید اگر شرایط مهیا باشد، حرف درستی نیست زیرا شرایط هیچ‌وقت مهیا نیست و این رقبا هستند که شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند. دادگان پتانسیل این را دارد که شرایط را به نفع خود تغییر دهد. بنابراین امیدواریم که بیاید و نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شود. قدم دادگان روی چشم فوتبال ایران. همین که دادگان اعلام کرده، می‌آید و کفاشیان و عزیزمحمدی نیز می‌خواهند‌ نامزد شوند،‌ خیلی خوب است اما دراین صورت وزارت ورزش حال خوشی ندارد. بنابراین باید اسدی و سجادی نامزد شوند تا حال وزارتخانه هم خوب باشد. این‌که اسدی نماینده وزارت ورزش است را صد‌درصد تأیید می‌کنم و اگر دقت کنید، می‌بینید که همیشه حرف‌های او با حرف‌های وزارت ورزش یکی است. صحبت‌های دادگان را درباره کی‌روش شنیدم و کاملا با او موافقم که به این مربی بیشتر از حد بها داده شده است. نگاه کنید هر زمان که کی‌روش در ایران نیست، همه ساکت هستند و فوتبال آرامش دارد. در هرصورت باید منتظر گذر زمان باشیم تا متوجه شویم که چه کسانی و از طرف چه سازمان‌هایی به انتخابات فدراسیون فوتبال وارد می‌شوند. از نظر من دادگان کاملا مورد قبول اهالی فوتبال است و یک گزینه بسیار مناسب محسوب می‌شود. با شرایطی که ما در فوتبال می‌بینیم، نیازمند شخصی هستیم که بیاید و همه چیز را تغییر دهد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/48772/آیا-دادگان-می‌تواند-فوتبال-ایران-را-نجات-دهد؟