با ورود اولین گروه از زائران حج به ایران
 
بیمارستان‌های کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفتند
 
ستاد ویژه پذیرش مصدومان حادثه منا تشکیل شد ایجاد اتاق ایزوله در بیمارستان‌های محل نگهداری حجاج
 

شهروند| با نزدیک شدن به زمان ورود حجاج ایرانی به کشور، بیمارستان‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند؛ بیمارستان‌هایی که قرار است مجروحان حادثه منا را پذیرش کنند. امروز ساعت 11، اولین گروه از حجاج ایرانی وارد فرودگاه امام خمینی(ره) می‌شوند.  نه فقط مجروحان حادثه منا که افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری کشنده کرونا هم قرار است در بیمارستان‌های ویژه‌ای بستری شوند.  گمانه‌زنی‌های 2 روز پیش وزیر بهداشت در انتقال کرونا از عربستان به ایران، حالا رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته، به طوری که معاون درمان وزارت بهداشت روز گذشته از جدی بودن خطر انتقال کرونا به کشور خبر داد.  در کنار همه اینها ستادی برای پذیرش مصدومان حادثه منا هم تشکیل شد.  ستادی که تا خارج شدن مکه از حالت بحرانی و پس از بازگشت حجاج به کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
به گزارش ایسنا وزیر بهداشت دیروز که به مراسم استقبال از دانشجویان جدید‌الورود دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفته بود، در حاشیه این مراسم، با تأکید بر پذیرش مسئولیت این حادثه از سوی عربستان، خواستار عذرخواهی دولت عربستان شد: « از همان روز اول، وزارتخانه‌های مختلف، هلال‌احمر و . . .  آمادگی‌شان را برای انتقال مجروحان و رسیدگی به سایر حجاج اعلام کردند اما مورد استقبال این کشور واقع نشد.» حسن‌ هاشمی حالا از آمادگی بیمارستان‌ها برای پذیرش مجروحان ایرانی این حادثه خبر داد: «امیدواریم در اولین فرصت بتوانیم مصدومان را منتقل کنیم. بیمارستان‌های ما باید آزاد و تخلیه شوند، زیرا حج هنوز تمام نشده و ممکن است بیماری، مصدومیت یا مشکلی به وجود‌ آید و بیمارستان‌ها باید آماده باشند. » او در پاسخ به سوالی درباره شایعه استفاده از گاز سیانور میان حجاج، توضیح داد: «شایعه‌ها زیاد شده‌اند، در مورد این حادثه تجربه ‌سال 66 در خاطرمان است. شرایط در مکه مکرمه و منا به نحوی است که این حادثه در صورت بی‌تدبیری اتفاق افتاد و آنها باید این حادثه را پیش‌بینی می‌کردند.» به گفته وزیر بهداشت، بیشتر مجروحان مرخص شده‌اند و برخی از آنها توانستند مناسک حج را کامل کنند: «بیمارستان‌های ما در مراکزی که هواپیما از مقصد جده وارد کشور می‌شود، در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.»
او در ادامه به بیماری وبا که حالا در عراق دیده شده، اشاره کرد و گفت: «در کنار نگرانی‌ها از ورود کرونا، مشکل وبا در کشور عراق وجود دارد. به زائران عتبات هم تأکید می‌کنم که دقت لازم را انجام دهند و به دستورات روسای کاروان‌ها و گروه پزشکی توجه کنند و مراقب این بیماری باشند. »
خطر ورود «کرونا» جدی است
محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت هم در نشست آمادگی نظام سلامت کشور، با جدی توصیف‌کردن ورود کرونا به کشور، تأکید کرد: «با توجه به این‌که بیش از 85‌درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا در عربستان بوده و با توجه به تماس طولانی‌مدت حجاج ایرانی با سایر حجاج و بستری‌شدن حجاج ایرانی در بیمارستان‌های عربستان طی حادثه منا، خطر ورود ویروس کرونا به ایران جدی و محسوس است.» او از اختصاص یک پایگاه ویژه در سطح اورژانس پیش‌بیمارستانی برای پذیرش حجاج بیمار و مجروح، خبر داد: «تیم انتقال این افراد باید آموزش‌های کامل‌تری را در این زمینه ببینند.  در بیمارستان نیز باید اتاق‌های ایزوله‌ای را قرار دهیم که خارج از اورژانس و با تهویه جداگانه باشد.»
ستاد ویژه پذیرش مصدومان حادثه منا تشکیل شد
حالا اورژانس هم با تشکیل ستاد ویژه پذیرش مصدومان حادثه منا، در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. رئیس اورژانس کشور با اعلام این خبر گفت: « این ستاد تا خارج شدن مکه از حالت بحرانی و پس از بازگشت حجاج به کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.» به گزارش فارس، او به بیمارانی که نیاز فوری به درمان دارند، اشاره کرد: «باید از طریق مرکز کنترل و هدایت بحران (EOC) هماهنگی‌های لازم با فرودگاه‌ها برای اعزام بیمار و شرح وضع بیماری انجام شود. در این مرحله «ای.او.سی»، از طریق اورژانس پیش‌بیمارستانی و خدمات بیمارستانی اطلاعات لازم درباره نوع بیماری، محل سکونت بیمار و شهری که بیمار سکونت دارد را در اختیار ستاد قرار می‌دهد تا بیمار از طریق سیستم هدایت انتقال بیمار به بیمارستان مربوطه منتقل شود.» صابرنیا، همچنین از آمادگی اورژانس برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد: « از آنجایی که وزارت بهداشت باید نسبت به بیماری‌های نوپدید آمادگی داشته باشد، کمیته‌ای جهت جلوگیری و شیوع انتقال ویروس کرونا به کشور تشکیل شد.» او با اشاره به اهمیت برنامه‌های آموزشی و چگونگی برخورد با بیمار، تأکید کرد: «در صورتی که آمادگی‌ها وجود نداشته باشد، بیشترین شیوع کرونا را در بیمارستان‌ها خواهیم داشت، بنابراین استفاده از ماسک جراحی و دستکش هنگام معاینه بیماران همچنین حفاظت شخصی پرسنل در زمانی که بیماری کرونا تشدید شده، ضرورت دارد.» به گفته او، افرادی که از حج بازمی‌گردند تا 2 هفته از روبوسی و ارتباط مستقیم با سایر افراد خودداری کنند چرا که دوره کومون و نهفتگی بیماری ویروس کرونا  14 روز است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت هم در ادامه با اشاره به این‌که بازگشت ۶۰‌هزار حاجی از عربستان وضع کرونا را در کشور حساس می‌کند، گفت: «تاکنون گزارشی از ابتلای حجاج ایرانی به کرونا داده نشده است.» علی‌اکبر سیاری در نشست آمادگی نظام سلامت کشور برای بازگشت حجاج توضیح داد که: «برای پیشگیری از بروز و شیوع ویروس کرونا در ایران، ستادی متشکل از مسئولان حج، سازمان هواپیمایی، وزارت بهداشت و اعضای اصلی هیأت علمی تشکیل داده‌ایم و از آنجایی که برخی از مجروحان حادثه منا در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند، نگرانی ما از شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش یافته است.»
جست‌وجوی تمامی بیمارستان‌های مکه برای شناسایی مجروحان و مفقودین
با گذشت 5 روز از حادثه منا، تکلیف مفقودین این حادثه، همچنان نامشخص است. حمید محمدی، رئیس ستاد حج 94، روز گذشته از جست‌وجوی تمام بیمارستان‌های مکه برای شناسایی مفقودین و مجروحان این حادثه خبر داد: «عملیات شناسایی مفقودین و مجروحان حادثه منا از روز گذشته با سرعت بیشتری انجام می‌شود، به‌طوری که تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طی امروز جست‌وجو و بررسی می‌شود.» معاون سازمان حج و زیارت از صدور مجوز برای ورود به طائف خبر داد: « با دریافت مجوز ورود به این شهر می‌توانیم بیمارستان‌های این شهر را نیز که تعدادی از مجروحان ما آن‌جا هستند، بررسی کنیم.» به گفته او، تاکنون ۱۴۴ نفر در این حادثه کشته، ۳۲۳ نفر مفقود و ۸۵ زائر نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند.
نخستین گروه حجاج ایرانی امروز
به کشور بازمی‌گردند
اولین گروه از حجاج ایرانی امروز از فرودگاه جده وارد فرودگاه امام خمینی(ره) می‌شوند، حجاجی که با خاطره تلخ، عربستان را به سمت ایران، ترک می‌کنند. آنها تنها بخش کوچکی از گروه 64‌هزار زائری هستند که امسال به سرزمین وحی اعزام شدند.  براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی حج، از حدود ساعت 11 صبح امروز، این گروه به‌عنوان اولین گروه از حجاج ایرانی وارد کشور می‌شوند.  این حاجیان، شامل حجاج مدینه قبل هستند که زودتر از سایر حجاج به عربستان اعزام شدند و ابتدا به زیارت قبر مطهر حضرت رسول (ص) در مدینه مشرف شده و سپس، مناسک حج را به جای آورده‌اند. حجاج مدینه بعد نیز حجاجی هستند که اول مناسک حج خود را به جای آورده‌اند و طی روزهای آینده عازم مدینه منوره و به زیارت قبر مطهر حضرت محمد(ص) مشرف می‌شوند. سازمان حج و زیارت، پایان زمان بازگشت حجاج ایرانی را 25 مهرماه جاری اعلام کرده است.  براساس اعلام این پایگاه، حجاج 16 استان از فرودگاه امام خمینی(ره) به عربستان اعزام شده‌اند که شامل 20‌هزار تن هستند و نخستین ورود حجاج، ساعت 55: 11 امروز از فرودگاه جده به این فرودگاه صورت می‌گیرد.
شهرداری پیکر جان‌باختگان «منا» را منتقل می‌کند
با کامل شدن آمار کشته‌شدگان حادثه «منا»، سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده که پیکر جان‌باختگان فاجعه منا را به زادگاه‌شان منتقل می‌کند.  به گفته رضا تقی‌پور، شهرداری تهران براساس مصوبه شورای شهر موظف به ارایه خدمات و همچنین انتقال پیکر جان‌باختگان فاجعه منا به زادگاه‌شان در نقاط مختلف کشور شده است. همچنین براساس این مصوبه، قطعه‌ای در بهشت زهرا(س) برای دفن پیکر جان‌باختگان فاجعه منا اختصاص داده می‌شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم از احتمال به خاک سپرده شدن کشته‌شده‌های ایرانی فاجعه منا در گلزار شهدا خبر داد.  به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، زائران ایرانی کشته شده در فاجعه منا بنابر درخواست نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت و بر مبنای موافقت مقام معظم رهبری در گلزار شهدا به خاک سپرده می‌شوند: « بنابر درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، نسبت به دفن جان‌باختگان حادثه تلخ منا با اطلاق عنوان «جان‌باختگان» در گلزار شهدا، بر مبنای موافقتی که مقام معظم رهبری فرمودند، اقدام شود.»
وزیر بهداشت عازم جده می‌شود
 درست چند ساعت قبل از ورود اولین گروه از حجاج ایرانی به کشور، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه کشورمان از اعزام هیاتی به ریاست وزیر بهداشت به جده خبر داد. حسین امیرعبداللهیان به ایسنا گفت:«بر اساس هماهنگی‌ها انتظار می‌رود عصر روز سه‌شنبه پیکر مطهر 135 جان‌باخته حادثه منا وارد کشور شود.» او به سفر وزیر ارشاد به عربستان هم اشاره کرد:«انجام سفر وزیر ارشاد به عربستان نیز در دست پیگیری است.» پیش از این سخنگوی وزارت بهداشت هم از سفر احتمالی وزیر بهداشت خبر داده بود.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/44567/بیمارستان‌های-کشور-در-حالت-آماده‌باش-قرار-گرفتند