میز خبر
 

 

معاون توسعه روستایی ریاست‌جمهوری اعلام کرد: تخلیه بیش از 33‌هزار روستا در 60‌سال اخیر در ایران
ایلنا|  معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری از اختصاص ‌هزار ‌میلیارد تومان برای اجرای طرح «مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها» خبر داد.
ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: «جمعیت روستایی و عشایری کشور بالغ بر 21‌میلیون و 500‌هزار نفر است؛ یعنی 28/6  ‌درصد جمعیت کشور را روستاییان و عشایر در 38‌هزار روستای بالای 20 خانوار و 25‌هزار روستای کمتر از 20 خانوار تشکیل داده‌اند.»
او با بیان این‌که متاسفانه بیش از 33‌هزار روستا از‌سال 1335 تاکنون تخلیه شده‌اند، افزود: «جمعیت روستایی ما کاهش پیدا کرده و برخی روستاهای ما تخلیه شده‌اند و حتی بعضی شهرهای بزرگ برای تبدیل شدن به کلانشهر، روستاهای اطراف را به محدوده خود اضافه می‌کنند، این درحالی است که کمترین خدمات را به روستاها ارایه می‌دهند. البته حقیقت امر جمهوری اسلامی ایران خدمات حمایتی و زیرساختی خوبی را برای روستاییان انجام داد، به‌خصوص در دورانی که جهاد سازندگی حضور داشت.» او با طرح این پرسش که اگر در روستاها صرفا به خدمات عمرانی و زیرساختی بپردازیم، سرنوشت‌شان چه می‌شود، گفت: این مسأله به هرحال سبب مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه‌نشینی شده است و این حاشیه‌نشینی نیز سبب مشکلات و معضلات فراوان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای کشور شده است. برای حاشیه‌نشینی نمی‌توانیم هیچ اثر مثبتی مترتب باشیم؛ چرا که هم در ساخت‌وساز و هم در رفتار نظم‌پذیر و قانون‌پذیر نیستند و هم از طرفی قانون گریزند، اما اگر به روستاها توجه کنیم، سبب رشد اقتصادی و توسعه فرهنگی کشور خواهیم شد. او درخصوص ارایه وام به روستاییان توضیح داد و گفت: به‌طور مثال اگر 200 خانوار روستایی با هم مشارکت اقتصادی کنند، 20درصد، سهم آورده آنها می‌شود و ما 80‌درصد وام می‌پردازیم. این 80‌درصد با کارمزد 3‌درصد در ‌سال پرداخت خواهد شد. اجرای این طرح را در روستاهای مرزی بسیار سهل کردیم؛ به‌طوری که اگر در روستاهای مرزی 200 خانوار مشارکت کردند، 10‌درصد آورده روستاییان و 90‌درصد وام با نرخ کارمزد صفر‌درصد به آنها پرداخت خواهیم کرد. یعنی از روستاهای مرزی ما هیچ‌گونه کارمزدی نخواهیم گرفت، البته حقشان هم هست؛ برای این‌که وظیفه مرزداری و نگهبانی از مرزهای کشور را برعهده دارند.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: جذب حق‌التدریس مربیان پیش‌دبستانی مشروط به تأیید شورای نگهبان
مهر| وزیر آموزش و پرورش از جذب حق‌التدریس مربیان پیش‌دبستانی به شرط تأیید شورای نگهبان خبر داد. علی‌اصغر فانی در این‌باره گفت: «هنگامی می‌توانیم از ظرفیت مربیان پیش‌دبستانی به‌عنوان حق‌التدریس استفاده کنیم که این مصوبه مجلس به تأیید شورای نگهبان رسیده باشد.»  او درباره مصوبه اخیری که مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش را موظف کرده است تا از مربیان پیش‌دبستانی به‌عنوان حق‌التدریس استفاده کند، گفت: «منتظر تأیید این مصوبه توسط شورای نگهبان هستیم تا آن را اجرا کنیم. از طرف دیگر پیش‌دوره ابتدایی، از 5 ‌سال به 6‌ سال اضافه شد و حدود ۴۸‌هزار نیروی ابتدایی کسری داشتیم که به طرق مختلف تأمین شد.»  وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «امسال با اجرای نظام ۳-۳-۶، ‌سال اول دبیرستان نداریم لذا متوسطه دوم به جای 4 پایه، 3 پایه می‌شود و یک‌چهارم نیروهای متوسطه دوم آزاد می‌شود. برای مهر ۹۴ از اول بهمن‌ماه‌ سال ۹۳ کارها را آغاز کرده‌ایم و با توجه به امتیازبندی معلمان، ابتدا کل نیروهای متوسطه اول و دوم با هم در کلاس‌های هفتم تا آخر پیش‌دانشگاهی ساماندهی می‌شوند.» او گفت: «نیروهای متوسطه دوم به دلیل حذف پایه اول، مازاد هستند و این نیروها به متوسطه اول و تعدادی نیز به دوره ابتدایی منتقل خواهند شد. با برگزاری دوره‌های آموزشی در تابستان این نقیصه را حل خواهیم کرد.»  

شهربانان و معبربانان تهران آموزش تخصصی می‌بینند
مدیرعامل شرکت شهربان گفت: در راستای هدفمندي انضباط شهری و توجه هر چه بیشتر به حقوق شهروندی، کلیه شهربانان و معبربانان تهرانی به صورت تخصصی آموزش می‌بینند. مهندس «ابوالقاسم چیذری»، گفت: توجه به کرامت انسان‌ها و حقوق شهروندی و مقابله جدی و قاطعانه با پدیده تخلف باید دو اصل مهم برای هر شهربان و معبربان باشد و برای تحقق حداکثری این مقوله، توجه به امر آموزش را در دستورکار خود قرار داده‌ایم. مهندس چیذری ادامه داد: در همین راستا کلاس‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف نظیر امور حقوقی، شهرسازی و معماری، امور فنی و اجتماعی را برای این عزیزان در نظر گرفته‌ایم و در پایان هر دوره به آنان گواهینامه تخصصی آموزش اعطا خواهد شد.مدیرعامل شرکت شهربان گفت: در اولین اقدام، تعدادی معبربان آموزش تخصصی دیده و به صورت پایلــوت بازار تهران را ساماندهی خواهند کرد و در ادامه این مهم را به تمام نقاط شهر تهران تعمیم خواهیم داد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/40998/میز-خبر