قیمت سکه دوباره از 900‌هزار تومان گذشت
 
طلا در راه اوج‌گیری؛ 22‌هزار تومان رشد سکه در یک روز
 

 

شهروند|  دیروز شروع هفته برای بازار طلا و ارز روزهای پرالتهاب و پر تنشی بود و سکه و طلای داخلی تحت‌تأثیر اونس جهانی افزایش یافت و از مرز 900‌هزار تومان گذشت. گرچه این روند افزایش از یکشنبه هفته گذشته 25 مرداد شروع شد اما در روزهای اخیر به یک‌باره جهش یافت. به‌طوری‌که دیروز هر قطعه سکه بهار آزادی با حدود 22‌هزار تومان افزایش به 931‌هزار تومان رسید.
در این خصوص، قیمت اونس جهانی روزجمعه با روند صعودی معاملات خود را به پایان رساند، درنتیجه آخرین قیمت این روز ملاکی برای شروع بازارهای نقدی و آتی امروز است، اما باید دید اونس جهانی با چه روندی در دوشنبه هفته جاری آغاز به کار
خواهد کرد.
این روند از اواخر هفته گذشته شروع شد و به دلیل روند مثبت نرخ ارز در بازار داخل و تغییر مسیر بهای اونس، روند صعودی قیمت‌ها پیش آمد؛ به‌طوری که قیمت سکه طی مبادلات روز پنجشنبه در بازار نقدی مجدد مرز 900‌هزار تومانی را تجربه کرد که به تبع از آن دورترین سررسید بازار آتی نیز از کانال 800‌هزار تومانی خارج شد.
براساس این گزارش، سکه سررسید شهریورماه با رشد 0.86‌درصدی با نرخ 896‌هزار تومان معامله شد. همچنین سکه تحویل آبان با قیمت 896‌هزار تومان به فروش رسید که افزایش 1.08‌درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل دی نیز با قیمت 898‌هزار تومان معامله شد و رشد 1.15‌درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اسفند با قیمت 909‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با روند صعودی قیمت همراه شد و افزایش 1.11‌درصدی را در این معاملات به ثبت رساند.
دلایل گرانی طلا چه بود؟
عباس مسعودی رئیس انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران درخصوص این گرانی یکباره و دلایل رشد قیمت طلا به
 « شهروند» توضیح داد و افزایش قیمت سکه و طلا را ناشی از افزایش قیمت اونس جهانی طلا دانست.
او اضافه کرد: با توجه این‌که قرار بود نرخ بهره آمریکا بالا برود اما این اتفاق رخ نداد تا جریان بازار جهانی تغییر کند چرا که براساس آخرین اخبار، نرخ بهره آمریکا بالا نمی‌رود و بر همین پایه قیمت اونس طلا نیز افزایش یافت.
او ادامه داد: بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا موجب افزایش هزینه سرمایه‌گذاری می‌شود اما به همین دلیل هم سرمایه‌گذاری در طلا و خرید آن می‌توانست ارزش پول را حفظ کند.
مسعودی در مورد پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان هفته هم به «شهروند» گفت: به احتمال زیاد این روند افزایشی تا پایان هفته با نوسان ادامه دارد اما برای اطمینان از این روند باید تا صبح روز دوشنبه که بازارهای جهانی بازگشایی می‌شوند صبر کرد.
رئیس انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران اضافه کرد: البته این روند افزایشی یا نوسان‌های آن بستگی به نرخ برابری دلار و یورو و افزایش نرخ دلار در داخل هم دارد.
او افزود: با افزایش نرخ دلار، نرخ برابری دلار و یورو هم افزایش یافته و قیمت یورو هم افزایش می‌یابد. البته تمام این روندها تا صبح روز دوشنبه تخمین دقیقی ندارد.
سکه آتی به کدام سو؟
البته این نوسان قیمت اونس طلا در بازار فروش آتی سکه هم تاثیرگذار بوده است. به گزارش بورس کالای ایران، تغییر مسیر بهای اونس اواخر هفته گذشته در بازارهای جهانی و رسیدن آن به سطح 1160 دلار تأثیر زیادی بر روند بازار سکه نقدی و آتی طلا گذاشت، به‌طوری که طی معاملات پنجشنبه گذشته سه سررسید مبادلات آتی سکه در بورس کالای ایران با رشد بیش از یک‌درصد روبه‌رو شدند و سر رسید شهریورماه افزایش 0.86‌درصدی را تجربه کرد.
در هفته گذشته، قیمت طلا در بازارهای نقدی و آتی سکه نوسان داشت که به گفته کارشناسان بازار سکه، روند روبه رشد بازار جهانی اونس موجب رونق معاملات طی معاملات هفته جاری خواهد شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/40973/طلا-در-راه-اوج‌گیری؛-22‌هزار-تومان-رشد-سکه-در-یک-روز-