رونمایی از مجسمه ابوعلی سینا در موزه مشاهیر برج میلاد
 
وزیر بهداشت: 10 مرکز طب سنتی در کشور راه‌اندازی می‌شود
 
شماره تلفن رسیدگی به مشکلات پزشکان اعلام می‌شود کاشت نگین چشم در دنیا منسوخ شده است
 

شهروند| قرار است 10 مرکز طب سنتی در کشور راه‌اندازی شود. وزیر بهداشت این را گفت و از بی‌توجهی به طب سنتی در ایران انتقاد کرد. به اعتقاد او، طب سنتی در سایه دست‌های آلوده قرار دارد. حسن هاشمی اینها را در مراسم رونمایی از مجسمه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در موزه مشاهیر برج میلاد که به مناسبت روز پزشک برگزار شد، اعلام کرد. مراسمی که با همراهی علی‌اکبر ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران برگزار شد.
وزیر بهداشت درعین‌حال که بر ضرورت توجه به اخلاق در حرفه پزشکی تأکید کرد، گفت: « محرم راز بودن در درد و زندگی بیماران که به حرفه پزشکی گفته می‌شود به احتمال زیاد به دلیل وجود افرادی مانند بوعلی‌سیناست.» او به اهمیت طب سنتی در ایران اشاره کرد، موضوعی که انتقادهایی هم به آن داشت: «متاسفانه نسل امروز ما نه از بعد تاریخی بلکه از بعد علمی هم با این افراد بیگانه است. انتظار می‌رفت که  طی 20 الی 30سال اخیر قدم‌های زیادی در طب سنتی برداشته شود، اما هنوز در این زمینه اندرخم یک کوچه هستیم.»
هاشمی با اشاره به وجود ظرفیتی بین‌المللی در طب سنتی تأکید کرد: «ظرفیتی که در این زمینه می‌توانست بین‌المللی شود، حتی ملی هم نشده و بسته‌هایی را که در این زمینه معرفی کردیم، متاسفانه امروز با دست‌هایی آلوده شده و قابل دفاع نیست. بدتر از همه این است که طب کشورهایی مانند هند و چین را وارد کشور می‌کنیم درحالی‌که از گنجینه ارزشمند خود در این زمینه غافلیم.»
با این همه‌ هاشمی نسبت به امکان ایجاد
10 کلینیک مجهز از داروهای گیاهی با همان سبک و سیاق قدیمی در کشور ابراز امیدواری کرد: «تا پايان دولت چندين مورد از اين كلينیک‌ها و داروخانه‌ها راه‌اندازي می‌شود و ما در وزارت بهداشت علاوه بر اين‌كه به اين طب در شفاي مردم باور داريم بلكه مي‌دانيم كه آن را بايد در زندگي مردم وارد كرد.»
او با بیان این‌که عنوان سنتی یا آکادمیک و غیرآکادمیک برای این طب خیلی مناسب نیست، تأکید کرد: « سختگیری‌های این طب بیشتر از طب مدرن است. در یک‌سال گذشته مشوق‌هایی را در زمینه طب سنتی قرار دادیم که بالاتر از انتظار بوده است. اما گلایه ما این است که سرعت کار آنها بیشتر شود. به نظر می‌رسد دوستان در طب سنتی
خرامان خرامان حرکت می‌کنند اما باید با سرعت بیشتری مسیر از دست رفته را جبران کنیم.»
اعلام شماره تلفن رسیدگی به مشکلات پزشکان
به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم هم از اعلام شماره تلفن رسیدگی به مشکلات پزشکان خبر داد: «قرار شده از اول مهرماه شماره تلفنی در وزارت بهداشت اعلام شود تا در صورتی که پزشکانی که در مراکز درمانی و دولتی خدمت می‌کنند مشکلی داشتند یا نسبت به حقوق آنها کوتاهی شده بود بتوانند به‌طور مستقیم با ما در میان بگذارند.»‌ هاشمی، در جمع خبرنگاران، از آنها خواست تا پزشکان را اذیت نکنند: «خواهش می‌کنم پزشکان را اذیت نکنید چراکه آنها سرمایه‌های ملی کشور هستند و همچنین حاشیه برایشان درست نکنید، چراکه این حاشیه‌سازی به نوعی باعث ایجاد حاشیه در سلامت مردم می‌شود و باید از این سرمایه‌های افتخارآمیز ملی مراقبت کنیم. جامعه پزشکی نیز سعی می‌کند که مراقب خود باشد.» او درباره برنامه وزارت بهداشت در مورد ترویج طب سنتی افزود: «پیش‌بینی ما این است که 10 مرکز طب سنتی را در استان‌های مختلف راه‌اندازی کنیم.»
کاشت نگین چشم منسوخ شده
هاشمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کاشت نگین در چشم که اخیرا در کشور با استقبال جوانان روبه‌رو شده، با تاکید بر غیرقانونی نبودن این جراحی، توضیح داد: «کاشت نگین چشم جراحی جدیدی نیست اما به هرحال کار ارزشمندی به شمار نمی رود.»
بلکه عمل بسیار ساده‌ای است و درحال حاضر نیز در دنیا منسوخ شده است.» به گفته او، این کار در یک مقطع زمانی در کشور هلند آغاز شد اما بعد از آن منسوخ شد. وسیله‌ای که در این عمل به کار می‌رود پلاتین سفید است و قیمت آن نیز 300 دلار است.
علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم در این مراسم حضور داشت.او بر ضرورت توجه خاص به میراث ناملموس کشور تأکید کرد و گفت: «من از وزیر بهداشت درخواست می‌کنم تا در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به میراث ناملموس کشور شود و از وزیر می‌خواهم که این موضوع را در دولت مطرح کند.» او همچنین گفت: «در کشورهای اروپای غربی بیش از 25‌درصد از موارد و مداخلات درمانی از طب سنتی استفاده می‌شود. بنابراین باید به این طب در کشور توجه ویژه شود.»
او خاطرنشان کرد: «بسیاری از روش‌های ابن‌سینا هنوز با روش‌های جدید همخوانی و برابری می‌کند، از یاد نبریم که در کتابی که در مورد علم عصب‌شناسی است یادآور شده‌اند که ابن‌سینا اولین پیوند عصب را زده است اما متاسفانه در همان کتاب او را یک فرد عرب معرفی کرده‌اند.»
علی‌اکبر ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه هم در این مراسم حضور داشت. او با اشاره به مقام بالای علمی ابوعلی سینا گفت: «کتاب قانون ابوعلی سینا 600‌سال به‌عنوان کتاب مرجع تمام مدارس پزشکی چه در اروپا و چه در کشورهای اسلامی بوده است.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: «متاسفانه دانشمندان ما در چند قرن اخیر کمتر دیده شدند و کشفیات آنها به نام غربی‌ها ثبت و ضبط شده، اما ما باید این موضوع را بزداییم تا هویت ملی و مکتبی خود را نشان دهیم چراکه این دانشمندان هویت ملی ما هستند.» مجسمه رونمایی شده از شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا، توسط خاقانی متخصص پروتز و اوروتز (اندام‌های مصنوعی) ساخته شده که از دیگر آثار این هنرمند و متخصص پروتز می‌توان به مجسمه‌های محمود حسابی، پروین اعتصامی، مصطفی چمران، جلال آل‌احمد، سیمین دانشور، ابوالقاسم فردوسی و ... اشاره کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/40912/وزیر-بهداشت:-10-مرکز-طب-سنتی- در-کشور-راه‌اندازی-می‌شود