رئیس شورای اسلامی شهر تهران :
 
مسجد بدون گنبد و گلدسته ایرادی ندارد ایراد تفاوت با مصوبه شوراست
 

 

شیده لالمی| مسجد پارک دانشجو همان‌طور که ساختنش حاشیه‌های زیادی داشت حالا
تمام شدنش به شکل یک سازه مدرن و بدون گنبد و مناره، مسأله‌ساز شده است. اعضای شورای شهر تهران، آنهایی که پیش از این بر ضرورت ساخت یک مسجد در کنار تئاتر شهر اصرار داشتند حالا در عمل انجام شده قرار گرفته و با سازه‌ای مواجه شده‌اند که شکل و شمایل آن با تمام مساجدی که تاکنون در ایران ساخته شده متفاوت است.
چند‌ سال پیش زمانی که شورای سوم شهر تهران، ساخت یک مسجد در پارک دانشجو و کنار ساختمان تئاتر شهر را تصویب کرد خیلی‌ها به این تصمیم اعتراض کردند. ایده اولیه این کار البته در زمان شهرداری احمدی‌نژاد پی‌ریزی شد. منتقدان به ساخت مسجد اعتراض نداشتند، به جایی که برای ساخت مسجد انتخاب شده بود، انتقاد می‌کردند. از هنرمندان گرفته تا کارشناسان میراث فرهنگی همه ‌گفتند تئاتر شهر یک سازه تاریخی و فرهنگی در تهران است و نباید در حریم آن چنین ساخت‌وسازی انجام شود و این ساخت‌وساز به این بنا آسیب می‌رساند. درنهایت اما شورای سوم تهران دوپا را در یک کفش کرد که یا این‌جا یا هیچ جای دیگر و نتیجه این‌که سرانجام ساخت این مسجد داخل پارک و کنار ساختمان تئاتر شهر تصویب شد. حالا ساخت همان مسجد مراحل پایانی را طی می‌کند اما آنچه ساخته شده هیچ شباهتی به طرحی که پیشتر برای این سازه به شکل مسجدی با گنبد و مناره تصویب شده بود، ندارد. مسجد
ساخته شده در پارک دانشجو، سازه کاملا مدرنی است که در نگاه اول کمتر کسی ممکن است به فکرش خطور کند که آن‌جا مسجد است و طراح آن رضا دانشمیر همان کسی است که پردیس سینمایی ملت هم از کارهای اوست. با این‌که مسجدی که دانشمیر در پارک دانشجو طراحی کرده مدافعان زیادی دارد و معمارانی مثل مهدی حجت و سید محمد بهشتی آن را ستوده‌اند اما این طرح بدون گنبد و مناره به مذاق افراد سنتی‌تر که با معماری مدرن قرابتی ندارند و اصولا سازه‌های مدرن را مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی تحلیل می‌کنند، خوش نیامده است. همین نکته حالا صدای اعتراض افرادی مثل مهدی چمران، که خودش از حامیان ساخت این مسجد در شورای سوم بود را درآورده است. چمران دیروز گفت: «این طرح دومی است که برای ساخت مسجد در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون نیز بخش اعظمی از آن احداث شده و تنها تزیینات داخلی‌‌آن باقی مانده که متاسفانه بنای اشاره شده با بنای مسجد هماهنگی ندارد. باید بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌توان در آن تغییراتی داد یا خیر.» البته چمران گفته در شهرهای مختلف دنیا مساجد زیادی بدون گنبد و گلدسته ساخته شده‌اند و این موضوع ایراد کار نیست. به گفته او ایراد کار آنجاست که این طرح با طرح مصوبه شورا متفاوت است. پیش از او، «مجتبی شاکری»، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم پس از بازدید از این پروژه گفت: «این پروژه هیچ نشانی از معماری اسلامی و ایرانی ندارد و شورای شهر اجازه نمی‌دهد این مسجد با این شرایط به بهره‌برداری برسد.» به گفته شاکری این سازه بیشتر شبیه به یک مرکز تجاری است و در فضاهای داخلی آن به جز فضای پیش‌بینی شده برای شبستان مسجد، عمده فضاها به کاربری‌های دیگری اختصاص یافته است. تاکنون میلیاردها تومان صرف ساخت مسجد ولیعصر(عج) در پارک دانشجو شده است اما هنوز ساخت آن به پایان نرسیده، انتقادات اخیر اعضای شورا و چه بسا انتقادات دیگری که در روزهای آینده از راه برسد ممکن است شرایط را به سمتی پیش ببرد که شهردار تهران از معماران این طرح بخواهد که در آن تغییراتی بدهند. همان‌طور که در برخی منابع خبر به نقل از «شاکری»، نوشته‌اند که قالیباف، شهردار تهران گفته این مسجد باید گنبد و گلدسته داشته باشد درحالی‌که پیش از این گفته می‌شد شهردار تهران طرح این مسجد مدرن را پیش از اجرا دیده و پسندیده است. این‌که این مسجد چه سرنوشتی پیدا می‌کند و درنهایت چه شکلی خواهد داشت هنوز روشن نیست اما اگر شورای شهر تهران و منتقدان اصرار زیادی برای ورود عناصر معماری اسلامی و به‌ویژه المان‌های سنتی رایج در طراحی مساجد مثل گنبد و گلدسته به این‌سازه داشته باشند، خروجی نهایی این اثر به احتمال زیاد یک‌سازه عجیب خواهد بود چرا که آنچه دانشمیر به‌عنوان یک مسجد مدرن طراحی کرده آنچنان با الگوهای معماری سنتی مساجد در ایران متفاوت است که مشخص نیست که این گنبد و گلدسته را در کدام قسمت آن باید سوار کنند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/36617/مسجد-بدون-گنبد-و-گلدسته-ایرادی-ندارد -ایراد-تفاوت-با-مصوبه-شوراست