ضرورت همفکری نهادهای مختلف در موضوع کم‌آبی
 

 

عبدالحسین    مختاباد عضو شورای شهر

کم‌آبی، مشکلی است که درحال‌حاضر، سایه خود را بر تمام نقاط کشور، گسترانیده است. کل کشور با بحران کم‌آبی روبه‌رو است و استان تهران نیز بیشتر از همه‌جا با این مشکل دست‌وپنجه نرم‌می‌کند. این اعتقاد وجود دارد که باید اقداماتی سلبی و ایجابی در زمینه مصرف آب انجام شود و اعمال بازدارنده‌ای وجود داشته باشد تا جلوی مصرف بی‌رویه آب در بخش‌های مختلف گرفته شود. به همین ترتیب مسئولان باید روند مصرف آب را به‌صورت دقیق پیگیری کنند. اما به غیر از این مورد، آب‌های سطحی نیز باید به‌خوبی مهار شود تا هدررفت آب نداشته باشیم و این هدررفت را به‌حداقل ممکن برسانیم. به‌طور مثال شرکت آب و فاضلاب می‌تواند جلوی هدررفت آب را از طریق لوله‌های انتقال آب و شبکه آبرسانی بگیرد و این کار با بازسازی سیستم‌های آبرسانی و لوله‌های انتقال آب صورت می‌گیرد که اقدام موثر و مهمی برای صرفه‌جویی در آب است.
اما مورد دیگر که بر آن تأکید می‌شود، فرهنگسازی است که می‌تواند بر کاهش مصرف آب در بخش‌های مختلف تاثیرگذار باشد. فرهنگسازی و آگاه‌کردن مردم، موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. همکاری نزدیک با رسانه‌ها یکی از راه‌هایی است که مسئولان می‌توانند از این طریق، برای جلوگیری از هدررفتن آب به مردم آگاهی دهند. رادیو و تلویزیون در مسیر آگاه‌سازی مردم، نقش اساسی دارند؛ نقشی که بسیار تاثیرگذار است. پیام‌های پی در پی و هوشیارانه می‌تواند مردم را آگاه کند و فرهنگ درست مصرف‌کردن آب و جلوگیری از هدررفتن آن را به مردم منتقل کرده و یاد دهد. اخیرا نیز در تلویزیون تبلیغات و پیام‌های بیشتری در زمینه مصرف آب می‌بینیم. این امیدواری وجود دارد که فعالیت‌هایی از این دست، بیشتر شود و تاثیرگذار باشد. اما نکته‌ای که باید گوشزد شود، این است که از آموزه‌های دینی در تبلیغات و پیام‌های فرهنگی استفاده شود. اسراف در اسلام امری ناپسندیده و مذموم است. در تمام روایات دینی، مردم از اسراف نهی شده‌اند. با این حال بیشتر مردم در مصرف آب به این موضوع بی‌توجه‌اند. اما تأکید بیشتر می‌تواند جلوی این روند را بگیرد.
به‌نظر کارشناسان، درحال‌حاضر ما در مرحله هشدار هستیم و این مرحله را باید جدی گرفت. در این مرحله باید قانونمند عمل کنیم. اکنون که با آلودگی هوا درگیر هستیم، مشکل کم‌آبی نیز می‌تواند زندگی مردم تهران را سخت‌تر کرده و شرایط دشواری را برای ما پدید آورد. در این زمینه مسئولان نهادهای مختلف ازقبیل شرکت آب و فاضلاب هم می‌توانند برای خروج از مشکل برنامه‌ها و قوانینی بگذارند و با یکدیگر همکاری داشته باشند تا از مرحله هشدار بگذریم. به‌طور مثال شورای شهر می‌تواند قوانینی تصویب کند تا شرکت آب و فاضلاب را در این زمینه یاری دهد. همچنین شرکت آب و فاضلاب کشور نیز باید با شورای شهر تعامل بیشتری داشته باشد. به‌عنوان مثال مسئولان بخش‌های مختلف در جلسات کارشناسان و مدیران آب و فاضلاب شرکت کنند و درباره ذخیره آب و روند مصرف آن در تهران، اطلاعات لازم را به شورای شهر یا نهادهای مرتبط بدهند تا ما نیز بتوانیم مصوبات لازم را در این زمینه داشته باشیم. متاسفانه تاکنون این تعامل خیلی کم بوده. امید است مشارکت و ارتباط شرکت آب و فاضلاب با شورای شهر بیش از پیش شود چراکه اکنون در مرحله هشدار هستیم و باید فعالیت‌هایی برای بیرون رفتن از بحران انجام دهیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/36207/ضرورت-همفکری-نهادهای-مختلف-در-موضوع-کم‌آبی-