تغییر رفتار مشترکان با مصوبه شورای اقتصاد انجام می‌شود
 
گرانی آب برای مشترکان اسراف‌کار
 

 

به گفته رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو، مشترکان پرمصرف مشکلاتی را در برنامه آبرسانی ایجاد می‌کنند و در همین راستا وزارت نیرو موضوع افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف را پیگیری خواهد کرد. او همچنین افزود: به شرط تصویب شورای اقتصاد تا پایان تیرماه آب گران می‌شود. او درباره دلایل تأخیر مصوبه جریمه آب مشترکان پرمصرف گفت: وزارت نیرو تنها می‌تواند موضوع را پیگیری کند ولی به نظر می‌رسد مسئولان تلاش دارند تا از زاویه فرهنگ‌سازی و اصلاح روش‌های مصرف موضوع را پیگیری کنند و رسانه‌ها می‌توانند این موضوع را دنبال کنند تا منجر به تصمیمات شود.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به این‌که طبق قانون ‌سال ۹۴ میزان تعرفه خدمات آب و فاضلاب توسط شورایعالی اقتصاد تعیین می‌شود، گفت: پیشنهاد افزایش پلکانی به این شورا نیز ارایه شده است. او افزود: هدف وزارت نیرو از ارایه این طرح کسب درآمد نیست بلکه هدف جلوگیری از افزایش مصرف و تغییر رفتار مشترکان پرمصرف است و این پیشنهاد درحال بررسی است. همچنین پیگیر این هستیم که در تعرفه‌های ابلاغی آب‌ سال‌ جاری در هر ۵ مترمکعب اضافه مصرف از مصارف بالای
 ۴۰ مترمکعب شیب پلکانی محاسبه مصرفی زیاد باشد.میدانی درباره چگونگی تخصیص منابع به بخش آب در بودجه سال‌جاری، اظهار داشت: تخصیص بودجه در‌ سال ۹۴ نسبت به‌ سال گذشته ۳۴‌درصد افزایش داشته که اولویت اصلی آن نیز بخش آب بوده است. به علاوه در بخش روستایی نیز درحال حاضر به 74.5‌درصد از روستاهای کشور طرح آبرسانی انجام شده که اگر سالانه ۲‌هزار ‌میلیارد تومان تخفیف داده شود می‌توانیم طی سه‌سال آینده ۹۰‌درصد روستاهای کشور را به آب شرب تجهیز کنیم.او در ادامه با اشاره به اختلاف نظرهای صورت گرفته در زمینه سد گتوند گفت: از نظر وزارت نیرو راه‌حل خارج کردن آب شور از این سد احداث مخزن بود ولی برخی این دیدگاه را داشتند که باید سد برچیده شود که به نظر می‌رسد از لحاظ اجرایی توجیهی ندارد. درحال حاضر بررسی این مسأله برعهده موسسه تحقیقات آب دانشگاه تهران قرار داده شده که منتظر نتیجه آن هستیم.
میدانی وضع آب کشور را بحرانی عنوان کرد و در این‌باره افزود: درحالی‌که ۲۰‌سال طول می‌کشد تا ذخایر استاتیک منابع آبی جایگزین شود، اصلاح مدیریت مصرف باید در کشور انجام شود. در غیر این صورت بحران جدید دیگری به نام کیفیت منابع آب به وقوع خواهد پیوست.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/35314/گرانی-آب-برای-مشترکان-اسراف‌کار