اخبار جهان
 

 

اتحادیه اروپا تحریم‌های روسیه را به مدت 6 ماه تمدید کرد
اتحادیه اروپا در راستای تداوم فشارهای خود بر روسیه بر سر بحران اوکراین، تحریم‌های اقتصادی مسکو را تا 31 ژانویه 2016 میلادی تمدید کرد. اتحادیه اروپا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وزرای خارجه این اتحادیه در نشستی در لوکزامبورگ در واکنش به آنچه «نقش بی‌ثبات‌کننده روسیه در شرق اوکراین» خواندند، این تصمیم را اتخاذ کردند. این تحریم‌ها شامل محدودیت‌های دسترسی به برخی بازارهای مالی و برخی فناوری‌های خاص و محرومیت از برخی مبادلات میان اتحادیه اروپا و روسیه در بخش‌های انرژی و دفاعی می‌شوند. تحریم‌های روسیه که در ماه جولای گذشته برقرار و در ماه سپتامبر تشدید شد، قرار بود در جولای امسال منقضی شود اما اکنون تاریخ انقضای آنها پایان ژانویه 2016 معین شده است. در واکنش به این تصمیم اتحادیه اروپا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته تصمیم اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم‌ها علیه مسکو را محکوم و آن را اقدامی غیرقانونی دانست. پسکوف با بیان این‌که روسیه با تدابیر مناسب به تحریم‌های اتحادیه اروپا پاسخ خواهد داد، افزود:  «از آنجایی که تحریم‌ها تمدید شده است ما نیز مقابله به مثل خواهیم کرد».

سازمان ملل: اسراییل در غزه مرتکب جنایت جنگی شده ‌است
سازمان ملل در روز گذشته نتایج تحقیقات درباره جرایم جنگی رخ داده در جریان حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ‌سال 2014 را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، در این گزارش تأکید شده ‌است که برخی فرماندهان اسراییلی در جریان جنگ غزه احتمالا قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند. سازمان ملل در گزارش تفصیلی خود درباره جنگ غزه آورده است که اسراییل و گروه‌های فلسطینی برخی اقدامات مرتکب شده‌اند که می‌توان آن را «جنایت جنگی» نامید. در این گزارش 113 صفحه‌ای که قرار است به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد به «حوادث وحشتناک» و جزییات این حوادث پرداخته شده که ازجمله آنها کشته شدن 551 کودک در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی است. در گزارش مفصل سازمان ملل تأکید شده است که استفاده بیش از حد از مواد منفجره و سلاح در مناطق مسکونی غزه از مصادیق نقض حقوق بشر و قوانین ناظر بر جنگ است که تعداد زیادی غیرنظامی ازجمله زن و کودک را به کام مرگ کشانده است.

اردوغان خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت ائتلافی شد
رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به بی‌ثباتی در کشورهای همسایه این کشور از احزاب سیاسی خواست تا به سرعت یک دولت ائتلافی تشکیل دهند یا با احتمال برگزاری یک انتخابات دیگر روبه‌رو شوند. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دراین‌باره گفت «ترکیه به‌عنوان کشوری که در حلقه‌ای از آتش محاصره است، باید برای جلوگیری از بروز هر ضربه‌ای و کمک به برادرانش بسیار قوی باشد بنابراین واجب است تا مسائل دوره بعد از انتخابات به سرعت حل شوند». ترکیه درحال حاضر میزبان حدود 2‌میلیون پناهجوی سوری است که از جنگ داخلی در این کشور گریخته‌اند این درحالی است که اردوغان یکی از منتقدان صریح بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بوده و مکررا درباره پیشرفت کردها در شهرهای مرزی ترکیه ابراز نگرانی می‌کند. حزب عدالت و توسعه که اردوغان از بنیانگذاران آن است نتوانست در انتخابات هفتم ژوئن اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد و به این ترتیب بیش از یک دهه حاکمیت تک‌حزبی و آرزوی اردوغان برای ایجاد یک ریاست‌جمهوری قدرتمند خاتمه یافت. مقامات عدالت و توسعه می‌گویند اردوغان ممکن است به برگزاری انتخابات زودهنگام به چشم شانسی دیگر برای رسیدن به اکثریت کرسی‌های پارلمان بنگرد. منتقدان اردوغان وی را به دخالت در گفت‌وگوهای احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی و نقض قانون اساسی در بی‌طرف ماندن متهم می‌کنند.

نخست‌وزیر یونان: خواستار توافقی کار‌آمد هستیم
نخست‌وزیر یونان شروط وام‌دهندگان بین‌المللی را برای توافق درباره بحران بدهی این کشور منتفی دانست. روز گذشته الکسیس سیپراس که برای شرکت در نشست اضطراری کشورهای عضو حوزه یورو وارد بروکسل مقر اتحادیه اروپا شده‌ بود، شروط اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول را مبنی بر کاهش حقوق بازنشستگان، افزایش قیمت برق و مازاد بیشتر بودجه برای دستیابی به توافق با یونان منتفی دانست. وی در اظهاراتی قبل از آغاز گفت‌وگو با وام‌دهندگان بین‌المللی کشورش گفت «ما اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا به یک توافق اقتصادی کارآمد دست یابیم». پیش از این دفتر سیپراس در بیانیه‌ای اعلام کرد، کلید دستیابی به چنین توافقی شامل حذف مازاد بودجه، حفظ سطح کنونی حقوق کارمندان و بازنشستگان و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت برق است. با این حال، «یانیس واروفاکیس»، وزیر دارایی یونان، رسیدن به یک توافق را هدف دولت یونان دانسته و تأکید کرده است، تغییرات در برنامه‌های ارایه شده به همین منظور صورت گرفته است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/35310/اخبار--جهان